جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۲بهمن ۹۵

لينك به منبع:
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی


در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی اشک تمساح باندهای حکومتی برای آتش‌نشانهای قربانی سیاستهای رژیم، تیترهای اول را به خود اختصاص داده است، در میان انشاهای رومانتیک برای قربانیان، در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ، به گوشه‌هایی از نارضایتی مردم و وحشت نظام از جریان برگزاری مراسم تدفین آتش‌نشانها و بسیج نیروهای امنیتی اذعان شده است و نسبتاً به خطر واکنش اجتماعی حتی در شرایط امنیتی برای «حاکمیت» هشدار داده‌اند:

آرمان: شعاری که در حاشیه مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان داده شد: قالیباف، قالیباف استعفا استعفا

آفتاب یزد: بدرقه مدافعان مردم

ابرار: بدرقه قهرمانان ملی تا ایستگاه پرواز

شرق: پاس کاری با پلاسکو، مسؤلان 16نهاد به کمیسیون عمران مجلس آمدند

ابتکار: حسی که در مراسم تشییع آتش‌نشانان جان‌باخته در پلاسکو دیده می‌شد، حکایت دیگری را روایت می‌کرد. در این حکایت ناخوشایند، دوگانه‌ای تازه در آرایش اجتماعی ملاحظه می‌شود. دوگانه‌ای که نشان از «ما» و «آن‌ها» دارد. این‌که «ما» کدام است و «آن‌ها» به‌طور دقیق چه کسانی هستند، هیچ تعریف روشنی ندارد. گرچه این دوگانه در فضای به‌شدت احساسی مراسم تشییع بسیار کم‌رنگ جلوه کرد و کمتر ناظر بیرونی به آن پرداخت، اما نمی‌توان منکر وجود و وقوع آن شد.
بی‌شک این دوگانه آسیبی جدی بر پیکره نهاد اجتماعی در ایران وارد می‌آورد. برخی از حاضران در مراسم تشییع احساس می‌کردند که فضای اطراف‌شان امنیتی است و چهره‌هایی را مشاهده می‌کنند که کمترین همراهی و همدلی را با آنها ندارند. بی‌گمان این حس برای «آن» گروه دیگر هم وجود داشته و «آن‌ها» هم تصور می‌کردند، این عده نه برای مشارکت در مراسم تشییع که با اهدافی دیگر به مراسم آمده‌اند. جالب آن‌که این هر دو گروه، از یکدیگر واهمه داشته و هر کدام دیگری را به عدم پایبندی به اصول متهم می‌کنند.
تردیدی نیست زمانی که به رخدادهای اجتماعی و صحنه‌های حضور عمومی مردم با دیده تردید نگریسته شود و جریانهایی ـ حتی از سر دلسوزی ـ سعی بر کنترل امنیتی آن داشته باشند، واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت. واکنش‌هایی که مطلوب و مورد تأیید هیچ عقل سلیم و قلب دلسوزی نیست. حال اگر اجازه بروز و ظهور این واکنش‌ها هم داده نشود، شرایط به مراتب پیچیده‌تر و مواضع به‌غایت بنیادی‌تر خواهد شد. برون‌رفت از این فضا بیش از هر چیز نیازمند بازتعریف مفهوم امنیت و تأمین آن از یک سو و اعتماد و اطمینان نهاد جامعه به حاکمیت از سوی دیگر است.

در روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی اظهارات سهم خواهانه حسن روحانی و حسن خمینی و تأکید روحانی بر ادامه مسیر زهرخوران توسط خامنه‌ای، عنوانهای دوم و گاه اول را به خود اختصاص داده است:

ابتکار: روحانی: مردم در انتخابات 96حماسه دیگری می‌آفرینند

اعتماد: رئیس جمهوری: نه بیگانه پرستیم، نه بیگانه هراس، مردم در انتخابات سال 96 حماسه دیگری می‌آفرینند

خراسان: روحانی: نباید به گفتمان امام به‌صورت گزینشی مراجعه کرد

شرق: روحانی: نه بیگانه پرستیم نه بیگانه هراس: رئیس‌جمهوری گفت: «٤٠‌سالگی به‌معنای بلوغ و پختگی یک فرد یا نظام است و به‌معنای گذر از دوران حرکت‌های هیجانی به سمت اعتدال است
ما باید گفتمان امام (ره) را به‌گونه‌یی تفسیر کنیم که مایه استحکام بیشتر نظام شده و کارآمدی دولت جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کند.
حسن روحانی عنوان کرد: «راه امام راه آزادی بود و بهترین تجلی آزادی هم انتخابات است. ما در ماه‌های آینده در یک آزمایش بزرگ تاریخی قرار می‌گیریم و مردم در آغاز سال ٩٦ پای صندوق انتخابات حماسه دیگری را می‌آفرینند».
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «راه امام راه استقلال است و استقلال هم نه به‌معنای انزوا، بلکه به‌معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است»، گفت: «ما نه بیگانه‌پرستیم نه بیگانه‌هراس. ما تافته جدابافته نیستیم. ما تاروپود گمشده در نقش جهان نیسیتم. باید از تعامل سازنده با جهان به نفع منافع ملی خود، در سایه رهنمودهای رهبری استفاده کنیم. رهبری با حق‌الناس‌خواندن رأی مردم، حماسه سال ٩٢ را آفرید و با نرمش قهرمانانه راه را برای مذاکرات سرنوشت‌ساز آماده کرد. روش‌ها آنگاه مقدس است که به ارزش‌های مقدس منتهی شود، والا روش‌ها قابل تغییر است. ما باید به خانواده بزرگ امام که سهم بزرگی در انقلاب داشتند هم تبریک بگوییم. ما به خاندان امام احترام می‌گذاریم مخصوصاً به یادگار امام که عالمی فرهیخته و مدرس حوزه علمیه قم هستند. وجود حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، برای انقلاب، کشور و همه مغتنم است».
سیدحسن خمینی، در این مراسم گفت: «امسال دو نفر از بزرگ‌ترین صحابی امام و رهبران اصلی نهضت، یعنی آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله هاشمی رخ در نقاب خاک کشیدند. گام‌به‌گام دستمان از شاگردان طبقه اول امام خالی می‌شود البته این مسیری است که جبر تاریخ حاکم می‌کند».
او افزود: «هرچه زمان جلو می‌رود باید این انقلاب در دستان نسل‌های جدید قرار گیرد».

روزنامه‌های هر دو باند حاکم واکنشهای هراس‌آلود به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده‌اند، در روزنامه‌های باند رفسنجانی، این واکنش با اظهارات دو سویه نسبت به سیاستهای باند حاکم در خصوص توسعه موشکی و سیاستهای داخلی بیان شده است:
مردم‌سالاری: متاع پیش‌برد سیاستهای توسعه‌طلبانه در پوشش مبارزه با تروریسم اسلامی و مقابله با تولید موشک و سلاحهای کشتار جمعی در جهان آگاه امروز بازار و خریداری ندارد و دنیا امروز دریافته است که قدرتمند واقعی کسی است که خردمندانه گام بردارد، از شم استنباط صحیح مسایل بهره‌مند باشد، حقوق عموم مردمان جهان را محترم شمارد، جنگ‌افروزی را به کنار نهد و خیر و سعادت همگان را خواستار باشد... باشد که همه مسئولان قدر این ملت فهیم و شریف را بیش از پیش بدانند و در همه حال، خود را در خدمت آنان قرار دهند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی به‌رغم تهاجم شدید باند رقیب به برجام هم‌چنان از آن دفاع کرده‌اند:
آرمان: دولت تدبیر و امید، شر بزرگی را از کشور دور کرد
وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی: درعرصه سیاست خارجی توانستیم تحریم‌های مرتبط با برجام را از شورای امنیت بیرون آوریم و با تحقق برجام، میزان سرمایه‌گذاریها و بازارهای صادراتی کشور افزایش و فشارهای سیاسی به‌شدت کاهش یافت. وزیر کشور ادامه داد: با تحقق این موارد با وجود کاهش قیمت نفت، توانسته‌ایم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و فضای سیاسی مناسب، تورم را به تک رقمی برسانیم
در آغاز به‌کار این دولت با وضعیت نامناسب اقتصادی مواجه بودیم گفت: از نظر شاخصهای رشد، تورم، سرمایه‌گذاری و اشتغال شاخصهای مناسبی نداشتیم و دولت با شعار حل مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی پا به عرصه گذاشت.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ابراز وحشت از موقعیت کنونی نظام در عین دود و دم، همراه به اذعان به بلوغ شکاف در رأس حاکمیت، مقالات اصلی را به خود اختصاص داده است:

وطن امروز: انقلاب اسلامی و مسأله «اکنون»
انقلاب اسلامی به مرحله‌ای بسیار تعیین‌کننده و حساس از دوره حیات خود وارد شده است. تحولات ماه‌های آینده، بر این‌که انقلاب اسلامی چگونه این مرحله را طی خواهد کرد، اثری بسیار تعیین‌کننده خواهد گذاشت، بنابراین یکی از تکالیف بسیار مهم در این مقطع این است که ببینیم این تحولات تحت تاثیر چه راهبردهایی از جانب انقلاب اسلامی و دشمنان آن، شکل خواهد گرفت... یک حقیقت تلخ در این میان وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن بسادگی گذشت و بنابراین باید به صراحت درباره آن سخن گفت. آن حقیقت نیز این است که متأسفانه نسل جدیدی از غربگرایان در ایران شکل گرفته که آمریکا را از خود آمریکا قدرتمندتر می‌داند، قادر به سامان دادن یک رویارویی مؤثر با آن نیست و به‌دلیل عدم باور به سرمایه‌ها و منابع قدرت داخلی دائماً پازل دشمن را تکمیل کرده و سرمایه‌های راهبردی کشور را در ازای هیچ تقدیم آن می‌کند، در حالی که تصور می‌کند در حال امتیاز گرفتن از دشمن است، نسخه‌ها و فرمول‌های پیشنهادی آن را می‌پذیرد و به این ترتیب امتیازهای راهبردی به آن تقدیم می‌کند، لبخند دشمن را سرمایه می‌داند و در مقابل اخم و تهدید آن عاجز و ناتوان است، از حداقل توانمندی برای ستاندن حق ملت ایران از دشمن بی‌بهره است و وقتی با بدعهدی آن مواجه می‌شود تنها نسخه‌ای که در دست دارد توصیه به نرمش بیشتر و واگذاری امتیازهای بزرگ‌تر است. وجود این جریان و ادامه نقش و تاثیرگذاری آن بسیار خطرناک است، طوری که وجود این شبکه گاه می‌تواند برای ملت ایران حتی از حمله نظامی آمریکا هم خطرناک‌تر باشد، هم‌چنانکه تجربه سال‌های گذشته نشان داد این تفکر می‌تواند به سرمایه‌های راهبردی ملت ایران خساراتی وارد کند که گاه ویران‌کننده‌تر از حمله نظامی است.

کیهان: هر چند آمریکا (به تعبیر توماس فریدمن) توانست «با غلاف خالی از اسلحه» (و به واسطه بد عملی برخی سیاستمداران ایرانی) امتیازاتی بگیرد و آقای اوباما آن را به‌عنوان «دستاورد بزرگ خود بدون شلیک حتی یک گلوله» معرفی کند، اما جمع‌بندی‌ کلان در جبهه غرب، از دست برتر ایران در سال میلادی گذشته حکایت می‌کند؛ چنان‌که شاول شای معاون پیشین شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی یک ماه پیش در اسراییل هیوم نوشت «سال 2016 به واسطه پیروزیهای چشمگیر ایران و متحدانش در عراق و سوریه و یمن و لبنان و تشکیل دولت مورد حمایت حزب‌الله، یکی از پرموفقیت‌ترین سال‌ها در تاریخ حکومت اسلامی بود».
اجمالاً باید نوشت که هم‌چنان رمز موفقیت در اهتمام به مکتب امام خمینی (رکن قدرت ایران جدید) و اظهار بی‌اعتنایی و بی‌نیازی نسبت به شیطان بزرگ است. در این راه به تعبیر رهبر حکیم انقلاب باید مقابل تحریف‌گران مکتب امام (ره) و جماعتی که بی‌اعتقاد به مبارزه با شیطان بزرگ هستند، ایستاد؛ همانها که برای نطق خداحافظی اوباما (ادعای پیروزی بر ایران بدون شلیک یک گلوله) تیتر زدند «برکت رفت»! و همانها که سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه می‌گوید «باید با دادن امتیاز تجاری تقویت‌شان کرد و به مردم ایران نشان داد که توافق برایشان خوب بوده است» ؛ جماعتی که ساورز رئیس MI6، امید به انقلاب‌زدایی از ایران به واسطه تحرکات پسابرجامی آنها دارد.

حمله به برجام و شخص حسن روحانی و باند رفسنجانی در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع مطالب متنوع و متعددی را به خود اختصاص داده است:

رسالت: واکنش ضرغامی به اظهارات اخیر روحانی
متن مطلب ضرغامی به شرح زیر است: آقای رئیس‌جمهور! ترامپ، بی‌اخلاقی و گستاخی نسبت به ملت بزرگ ایران را از حد گذرانده است! او معنای پاسخ‌های کنایه‌آمیز مثل دیوار برلین را نمی‌فهمد.
پیشنهاد می‌کنم چند کلام درشت‌ ، مشابه آنچه که برخی مواقع در مورد منتقدان داخلی می‌فرمایید، نثارش کنید شاید سرجایش بنشیند!

رسالت: توئیت کنایه‌آمیز محسن رضایی به روحانی
محسن رضایی توئیتی کنایه‌آمیز به رئیس‌جمهور منتشر کرد. به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محسن رضایی در توئیتر خود نوشت: اگر برای انتقادات خودی‌ها عصبانی شویم و برای کارشکنی خارجی‌ها لبخند بزنیم، این_یعنی_یک_اشکالی_هست.

رسالت: ترقی: دولت منفعلانه از بین رفتن عزت پاسپورت ایرانی را نظاره‌گر است
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت منفعلانه از بین رفتن اعتبار و عزت پاسپورت ایرانی را نظاره‌گر است و این با قسم رئیس‌جمهور برای دفاع از عزت ملت ایران مغایرت دارد. حمیدرضا ترقی گفت: از دولت قبلی آمریکا که دموکرات ها و اوباما در رأس آن بودند و متعهد شدند که تحریمها را لغو کرده و اقدامی خلاف روح برجام انجام ندهند چیزی جز خلاف وعده و بد عهدی ندیدیم از ترامپ که به هیچ کدام از قوانین بین‌المللی اهمیت نمی‌دهد و به تعهدات دولت قبل هم پایبند نیست، اصلاً نمی‌توان امید داشت. دولت یازدهم باید پاسخ اقدامات دولت ترامپ را بدهد و توضیح دهد که برای حفظ عزت پاسپورت ایرانی چه اقدامی انجام داده است.

ارگان خامنه‌ای در ابراز وحشت از تماس رئیس‌جمهور آمریکا با ملک سلمان، فرصت را برای حمله به برجام و باند رفسنجانی مغتنم شمرده است:

کیهان: دفاع تمام‌قد دونالد ترامپ از برجام
در تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان مطرح شد
کاخ سفید در بیانیه‌یی از تماس تلفنی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.
در این بیانیه آمده است: ترامپ و ملک سلمان در این تماس تلفنی درباره اهمیت اجرای دقیق برجام در کنار مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده [!] منطقه‌یی ایران گفتگو کردند.
وقتی ادعای مخالفت آل سعود و اسراییل با برجام رنگ می‌بازد
پس از امضای برجام -تیرماه 94- برخی از مقامات ارشد دولت یازدهم در کنار روزنامه‌های زنجیره‌یی و مدعیان اصلاحات مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با عربستان و اسراییل همنوا شده‌اند! همچنین برخی دولتمردان تأکید داشتند که برجام میان دشمنان ایران تفرقه ایجاد کرده است.
چندی پس از این ادعا- شهریور 94- «عادل الجبیر» وزیر خارجه آل سعود اعلام کرد که «ریاض از ضمانتهایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 (برجام) داده خرسند است».
«ترکی الفیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی آل سعود نیز چندی پیش در اندیشکده دولتهای عربی خلیج‌فارس در واشینگتن ضمن دفاع از برجام گفت: «تصور نمی‌کنم نیازی باشد ترامپ برجام را لغو کند؛ اگر توافق هسته‌یی را لغو کند، پیامدهایی درپی خواهد داشت».
به عقیده کارشناسان، موضع آمریکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکراتها نخواهد بود و فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید خواهد شد. همان‌گونه پس از برجام بیش از 70 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد و تحریم‌های قبلی لغو نشد، به نظر می‌رسد ترامپ نیز با حفظ برجام، خط مشی بسیار سختگیرانه‌تری در قبال موضوع هسته‌یی ایران در پیش خواهد گرفت.

اذعان به گوشه‌هایی از آثار اقتصادی اجتماعی سیاستهای رژیم موضوع مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم است که هر یک دیگری را مقصر جلوه داده است:

ابتکار: کولبری مولود بیکاری است
ریزش بهمن در حوالی روستای «بیوران علیا» در 10 کیلومتری سردشت منجر به جان باختن 4تن از کولبران و وارد آمدن جراحات و آسیب‌هایی به شماری دیگر از آنان شد.
به‌طور قطع تبعات اجتماعی بیکاری و نبود زیرساختهای اقتصادی فراوان است. نمی‌توان از ساکنان این مناطق انتظار داشت دست به قاچاق نزنند در حالی که جایگزینی برای امرار معاش خود ندارند.
حادثه سقوط بهمن اما این سؤال را ایجاد می‌کند که در شرایط نامساعد آب و هوایی و نبود جاده مناسب چرا باید اجازه عبور و مرور به افراد داده شود. بیگلری نماینده سقز و بانه در این خصوص می‌گوید: این کولبرها باید مسیر روستا تا مرزشان حدود 15 کیلومتر باشد ولی روستاهایی که فاصله بیشتری دارند برای امرار معاش آرزوی کولبر شدن دارند. این یک درد بسیار بزرگی است که در سردشت هموطنانمان به‌خاطر در آوردن نان خود زیر بهمن جان خود را از دست دادند. اگر مدیریت درست بود در همین بازارچه سردشت در حالی که جاده درستی ندارد و شرایط جوی نا مساعد بود اجازه نمی‌دادند این افراد به کولبری بروند. ارزش جان انسان بیشتر از آن است که نخواهیم مدیریت صحیح داشته باشیم. کولبرهایی که کالا به کشور قاچاق می‌کنند فاقد اشتغال هستند و دولت باید برای موضوع اشتغال این افراد برنامه‌ریزی کند. اگر شغل مناسبی داشته باشند هیچ گاه دست به چنین کاری نمی‌زنند. این افراد اجیر شده‌اند و مزدی بابت حمل این کالا ها دریافت می‌کنند.

جهان صنعت: کارنامه اقتصادی دولت را بررسی می‌کند؛ افزایش بیکاری، گسترش فقر؛ به این دلیل که متأسفانه خط‌کشی برای محاسبه میزان رکود در کشور وجود ندارد، هیچ‌گاه نمی‌توان از شرایط رکودی آحاد مردم در کسب و کار و موقعیت آنها از نظر اقتصادی آگاه شد‌. در واقع گرچه توسعه اقتصاد با اعداد و ارقام اعلام شده به ظاهر جلب توجه می‌کند اما عدم رونق در میان کسبه و بازاریان، تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکتها و کارخانه‌ها به‌طور عمده در طول سال‌های اخیر اوضاعی وخیم‌تر را برای مردم رقم زده است‌.
اگر به سراغ بسیاری از این کسب و کارها در سطح کشور برویم، گله‌مندی و نارضایتی آنها در رکود و کسادی بازار به گوش خواهد رسید و متأسفانه دولت هم توان محاسبه و رسیدگی به این رکود را ندارد‌.

جوان: کیهان: فرار به جلوی رئیس کل بانک مرکزی در انتقال پول نفت
قفل دلارهای ایران در کانال تحریم غیر‌رسمی!
روند دریافت ارزهای حاصل از فروش به این شکل است که شرکت ملی نفت ایران حسابی را از سوی بانک مرکزی به خریدار نفت خود اعلام می‌کند و بانک عامل خریدار باید بهای محموله را به حساب معرفی شده واریز کند. از این مرحله به بعد بانک مرکزی صاحب پول است و برای آن تصمیم می‌گیرد. بخشی از آن را وارد کشور و بخشی دیگر را در بانکهای خارجی سپرده‌گذاری کرده و از آن محل برای پرداخت دستورات و سفارش‌های خرید با مجوزهای قانونی اقدام می‌کند... به این سپرده‌ها هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد و فقط جایش امن است. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برای واردات 5هزار تن گندم با هندی‌ها قراردادی را امضا می‌کند و به بانک مرکزی اعلام می‌شود مبلغ این قرارداد را به حساب هندی‌ها واریز کند که بانک مرکزی از آن محل 2میلیارد دلار، پول را پرداخت می‌کند. زمان که به جلو رفت و مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان داد، مشخص شد مشکل بانکی هم‌چنان پابرجاست و چه تامل‌انگیز که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده که به اتهام جاسوسی بازداشت شد، مسئولیت امور بانکی در مذاکرات را برعهده داشت!

سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز 12بهمن به جنگهای باندی، ناکارآمدیها و دیگر بحرانهای رژیم اختصاص یافته است:
آرمان: اصرار بر عزل نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم: کار به همسر و دختر آقای وزیر کشید!

آرمان: وزیر راه درباره عدم رعایت ضوابط ساخت و سازها هشدار داد، قانون فروشی در کلانشهرها

ابرار: امکانات ستاد بحران به‌طور عادلانه میان استانها توزیع نمی‌شود

اعتماد: سقوط چراغ اتاق عمل جان بیمار را گرفت

اطلاعات: 19میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق نا مطلوب زندگی می‌کنند

حمایت: جواد منصوری: رژیم شاهنشاهی را فساد سیاسی و اقتصادی نابود کرد

راه مردم: عمیق‌تر شدن شکاف دخل و خرج خانوارها

رسالت: احمد توکلی: آقای جهانگیری وزیر میلیاردر ویژه‌خوار را عزل کنید. نعمت‌زاده: 12میلیارد دلار واردات قاچاق داریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر