جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ آذر ۳۰, سه‌شنبه

پارلمان انگلستان: محکومیت موج اعدامها و نقض حقوق‌بشر در ایران

لينك به منبع:
پارلمان انگلستان

پارلمان انگلستان


در آستانه تصویب محکومیت بین‌المللی رژیم ولایت فقیه در مجمع عمومی ملل متحد، در یک جلسه پارلمانی در مجلس اعیان انگلستان با حضور نماینده دولت، نمایندگان موج فزاینده اعدامها و نقض وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران توسط رژیم آخوندی را محکوم کردند. در این جلسه نماینده دولت انگلستان در مجلس اعیان، طی سخنانی در پاسخ به سؤالات نمایندگان برجسته مجلس اعیان بر لزوم حسابرسی از رژیم و استمرار تحریمها به‌خاطر نقض حقوق‌بشر در ایران تأکید کرد.

در جلسه گفتگوی پارلمانی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران در مجلس اعیان انگلستان لرد دیوید آلتون از اعضای برجسته مجلس اعیان در سخنان خود، گفت: «امروز، (رژیم) ایران ناقض بسیاری از 30 بند اعلامیه (جهانی حقوق‌بشر) است. اما آنچه امیدوارکننده است این است که ایرانیان نمی‌خواهند این موارد نقض فاحش حقوق‌بشر ادامه یابد. طرح 10 ماده‌یی رئیس‌جمهور (برگزیده) شورای ملی مقاومت، مریم رجوی، برنامه‌یی را ارائه می‌کند که ایران را متحول خواهد کرد. در (این طرح) او تعهد خود را به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و دیگر اسناد بین‌المللی بیان می‌کند و خواستار لغو مجازات اعدام، ایجاد یک نظام حقوقی مدرن و استقلال قضات است. این طرح می‌گوید: «مجازات‌های بی‌رحمانه و تحقیرآمیز هیچ جایی در آینده ایران ندارند».

خانم رجوی، به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، روابط با همه کشورها و احترام به منشور سازمان ملل‌متحد متعهد است.
لرد آلتون افزود: همه این مسائل مهم است چون روشن است که این ملت باستانی و مهد تمدن، نباید به تعصب و تنفر ترویج شده توسط سران کنونی (رژیم) ایران آراسته شود. ایرانی که برای اختلافات احترام قائل شود و بردباری، دموکراسی، تنوع، برابری، حقوق‌بشر و حاکمیت قانون را ترویج کند، می‌تواند یک ایران مورد احترام و افتخار در سراسر جهان باشد. به‌جای آن، اجازه دهید در مورد ماهیت یک رژیم وحشی که سال گذشته 1000نفر را اعدام کرد، با صراحت صحبت کنیم.

لرد آلتون سپس وجوه مختلف جنایات و نقض حقوق‌بشر توسط رژیم را که در گزارشهای دولتهای مختلف و سازمانهای حقوق‌بشری درج شده برشمرد و در پایان تأکید کرد که به‌رغم وعده و وعیدهای آخوند روحانی، وضعیت حقوق‌بشر در ایران در دوران او وخیم‌تر شده است.

در جلسه مجلس اعیان انگلستان، لرد کالینز از هایبری نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد که به گفته ملل‌متحد رژیم حاکم بر ایران در سال گذشته میلادی دست‌کم 966نفر را اعدام کرده است.

سپس بارونس گولدی نماینده دولت انگلستان در مجلس اعیان در پاسخ به اظهارات نمایندگان، گفت: «ما هم‌چنان به تمرکز بر روی حقوق‌بشر ادامه می‌دهیم. حیاتی است که ما هم‌چنان حکومت ایران را به‌خاطر کارنامه حقوق‌بشری آن مورد حسابرسی قرار بدهیم؛ (شما اعضای مجلس اعیان نیز) همین امر را به‌طور مکرر تکرار کردید. به همین دلیل، تحریم‌های مربوط به حقوق‌بشر پابرجا هستند...»
وی در بخش دیگری از سخنانش، اضافه کرد: «من از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد (وضعیت) حقوق‌بشر در ایران استقبال می‌کنم. این قطعنامه با آرای بالاتری نسبت به سال گذشته به تصویب رسید. همچنین در آخرین (اجلاس) شورای حقوق‌بشر در ماه مارس، انگلستان از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل قویاً حمایت کرد. من از تمدید این مأموریت خشنودم و قویاً از (رژیم) ایران می‌خواهم به این گزارشگر اجازه دیدار (از ایران) را بدهد».

بارونس گولدی هم‌چنین، تأکید کرد: «ما به‌طور خاص نگران تعداد اعدام‌هایی هستیم که هم‌چنان در ایران صورت می‌گیرد، به‌خصوص اعدام کسانی که در زمان محکومیت نوجوان بوده‌اند.

وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان وخیم است. رعایت حقوق شهروندان نه تنها وظیفه پایه‌یی حکومت ایران است، بلکه یک بخش اساسی تعامل آنها با سایر جهان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر