جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ تیر ۲۴, پنجشنبه

العربیه: ۲۰۰ پرواز رژیم ایران به سوریه؛ این‌گونه تهران توافق هسته‌یی را دور زد

لينك به منبع:
العربیه- 200 پرواز رژیم ایران به سوریه

العربیه- 200 پرواز رژیم ایران به سوریه


العربیه طی گزارشی فاش ساخت رژیم آخوندی از زمان توافق اتمی با کشورهای پنج به‌علاوه یک، 200 پرواز از تهران به سوریه داشته که استفاده نظامی از آن کرده است.

در این گزارش آمده است: «از زمان امضای توافق هسته‌یی میان رژیم ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۰۰ پرواز از ایران به مقصد سوریه صورت گرفته و دستیابی به این آمار بر پایه گزارش‌های غیرمحرمانه، برای همگان میسر است».

به نوشته روزنامه د نشنال اینترست که روز پنجشنبه 24 تیر منتشر شد، تقریباً به‌طور حتم هواپیماهای تجاری، حامل نیرو و اسلحه به سوریه برای جلوگیری از فروپاشی نظام اسد بوده است.

شرکتهای هواپیمای دولتی ایران‌ایر و خصوصی ماهان ایر که نزدیک به سپاه پاسداران است، در رأس شرکتهایی قرار دارند که اقدام به انتقال اسلحه و نیرو به سوریه کردند.

دو شرکت بوئینگ و ایرباس اخیراً انعقاد قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار برای فروش حدود ۲۰۰ هواپیما به ایران را اعلام کردند.

مشکل در این مسأله در صورتی وجود دارد که رژیم ایران از ناوگان هواپیمایی تجاری خود برای انتقال اسلحه، مهات و نیرو برای هم‌پیمانان خود در منطقه از زمان تأسیس حزب‌الله لبنان… استفاده می‌کند.

آمریکا چند بار شرکتهای ایران‌ایر و ماهان ایر را به‌خاطر انتقال اسلحه و مهمات برای نظام اسد، تحریم کرده است. یک گزارش محرمانه اطلاعاتی هم در سال ۲۰۱۲، انگشت اتهام را به سمت دو شرکت در خصوص «انتقال ابزارهای مخابراتی، اسلحه سبک و اسلحه استراتژیک پیشرفته» نشانه رفته بود.

اکنون هم به نظر نمی‌رسد این فعالیتها متوقف شده باشد. با این وجود، فروش هواپیماهای تجاری به رژیم ایران، مساله‌ای پیچیده‌ای به نظر می‌آید به‌ویژه اینکه تهران از شرکتهای هواپیمایی محلی در حمایت از سازمانهای تحت تحریم هم‌چون سپاه پاسداران و همچنین کمک به طرف‌های خارجی تحت تحریم هم‌چون نظام اسد و حزب‌الله، استفاده می‌کند.

این شرکتها در عین‌حال اقدام به جابه‌جایی مسافر و کالا می‌کنند. شرکت ایران‌ایر اخیراً جغرافیای پرواز‌های خود را توسعه داده تا به غرب اروپا برسد. ماهان ایر نیز به همین صورت؛ با وجود تحت تحریم بودنش به‌خاطر حمایت از سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، اما محدوده پروازهای بین‌المللی خود را در سال ۲۰۱۵ توسعه داد.

افزایش شمار پروازها هواپیماهای ایرانی به سوریه، با افزایش شدت درگیری و افزایش شمار نیروهای رژیم ایران در این کشور همزمان شده است؛ مساله‌یی که به هیچ‌وجه نمی‌تواند تصادفی باشد.

در همین حال جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که اجازه فروش هواپیماهای تجاری به رژیم ایران داده نشده است و به‌ویژه در صورت ادامه فعالیت‌های ایران که این کشور را در چارچوب تحریم‌های آمریکا قرار داده بود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

از نظر تشکیک کنندگان در توافق هسته‌ای، یکی از مهمترین مسائل موجود در این توافقنامه که از نظر آن‌ها مثبت است این است که ایالات متحده به‌وضوح اجازه اعمال تحریم‌های جدید علیه سازمانهایی را دارد که در تروریسم و نقض حقوق‌بشر در سوریه دست دارند.

شرکتهای هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان ایر هم، به جمهوری اسلامی در راه دستیابی به هدفش در حفاظت از نظام اسد کمک می‌کنند و بدین صورت، تحریم‌های اعمال شده علیه اسد را نقض می‌کنند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر