جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ خرداد ۲۳, یکشنبه

جنگلهای پاسارگاد در آتش سوختند و زغال شدند، چون بالگردی نیامد


آتش سوزی در جنگلهای پاسارگاد

آتش سوزی در جنگلهای پاسارگاد


خبرگزاری حکومتی مهر روز شنبه 22خرداد طی گزارشی به بی‌کفایتی رژیم در مهار آتش جنگلهای پاسارگاد و عدم توجه به این آتش‌سوزی توسط کارگزاران رژیم اعتراف کرد.
این خبرگزاری حکومتی با عنوان ”پاسارگاد سوخت چون فارس بالگرد ندارد ”جریان سه روز آتش‌سوزی در جنگلهای پاسارگاد را تشریح کرد و نوشت: «جنگل‌های فارس مردند، جزغاله شدند، سوختند، چون فارس بالگرد اطفای حریق ندارد، چون در زمان بحران مدیریتی وجود ندارد. لاک پشت میان شعله‌های آتش با لاکی آتش گرفته خود را به این سو و آن سو می‌کشاند. درختان یکی پس از دیگری آتش می‌گرفتند و ظرف چند دقیقه به انبوهی از زغال تبدیل می‌شدند. جوجه کبکها نمی‌توانستند فرار کنند به همین خاطر لانه خود را ترک نکردند و همانجا خاکستر شدند. مارها و سایر خزندگان هم که قدرت فرار کردن از مهلکه را نداشتند در میان انبوه آتش و دود جزغاله شدند.
اینها همه حکایت سه روز آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه تنگ خرسی در شهرستان پاسارگاد است که خیلی دیر مهار شد، آن‌قدر دیر مهار شد که حداقل دو هزار هکتار را طعمه خود کرد.
آتش‌سوزی چهارشنبه صبح… شروع می‌شود و به‌خاطر صعب العبور بودن منطقه خیلی زود به همه جای جنگل سرایت می‌کند. مردم به کمک نیروهای امدادی شتافتند اما برای دسترسی به آتش حداقل سه ساعت پیاده روی لازم بود. از شیراز به تهران درخواست می‌شود که وزارت دفاع هوایپما و بالگردهای اطفای حریق بفرستد اما جواب درستی داده نمی‌شود. آتش هر لحظه فراگیرتر می‌شود و همه چشمشان به آسمان بود تا ببینند کی بالگردها از تهران می‌رسند اما آنها هیچ وقت نرسیدند. … شب فرارسید و باد وزیدن گرفت، نیروهای امدادی و مردمی شب هم مشغول اطفای حریق شدند اما بالگرد باز هم نیامد، اصلاً انگار برای تهران نشینها اتفاق مهمی نیست که حیوانات و گیاهان پاسارگاد دارند جزغاله می‌شوند، گویا هیچ تفاهم نامه‌یی منعقد نشده که در صورت نیاز باید سریعاً تجهیزات بفرستند. شب شد اما آتش خاموش نشد و تا صبح جنگل سوخت و به زغال تبدیل شد، صبح روز بعد هم همین‌طور اما باز هم بالگرد نرسید. … پنجشنبه هم به شب رسید و باز هم آتش خاموش نشد. روزها آمدند و رفتند تا این‌که جمعه صبح نیروهای امدادی و مردمی بودند که بالاخره آتش را خاموش کردند اما بالگرد نرسید.
این تمام اتفاقات سه شبانه روز آتش‌سوزی پاسارگاد بود، آتش‌سوزی که در ساعتهای اولیه وقوع با حضور بالگرد خاموش می‌شد اما بالگردی در کار نبود. استان فارس از نظر وسعت رویشگاههای جنگلی در بین کل استانهای کشور مقام های اول را دارد.
به گفته یکی از کارگزاران رژیم به‌نام علی اکبر کاظمینی، بر اساس استاندارد برای هر ۵۰۰ هکتار عرصه‌ جنگلی یک جنگلبان باید وجود داشته باشد اما در کشور ما برای هر ۷۰ هزار هکتار عرصه‌ جنگلی یک جنگلبان وجود دارد.
وی با تأکید بر این‌که ۴۰ درصد از آب کشور از طریق جنگلهای زاگرس تأمین می‌شود، افزود: مهمترین رودهای کشور از جمله رود کارون، قره غاج، کرخه و... از زاگرس تغذیه می‌کنند که این امر نشان‌دهنده اهمیت این جنگل‌هاست.
وی ادامه داد: آب برخی استانهای کشور به‌ویژه مناطق مرکزی، غربی و استانهای جنوبی کشور از زاگرس تأمین می‌شود از این رو می‌توان به با اهمیت بودن این جنگلها پی برد.
محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت در مجلس آخوندی گفت: در وزارت آب و جنگلها در ترکیه یگانی با ۷۰ فروند بالگرد وظیفه اطفای حریق را بر عهده‌دارند اما در کشور ما اینگونه نیست و باید برای اطفای حریق در جنلگها از ادارات دیگر بالگرد تهیه کرد. وی گفت: متأسفانه در آتش‌سوزی جنگلهای پاسارگاد درختانی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال از بین رفتند» .
خبرگزاری حکومتی مهر در پایان افزود: «جنگلهای پاسارگاد در آتش سوختند و جان دادند تا بهای مدیریت نامناسب ما انسانها را بدهند. زیستگاه در آتش سوخت چون فارس بالگرد ندارد، جنگل در آتش جزغاله شد چون خیلی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند» .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر