جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ تیر ۷, دوشنبه

اختلاف میان وزارت خزانه‌داری و وزارت‌خارجه آمریکا بر سر دسترسی رژیم ایران به نظام مالی آمریکا

وزارت خارجه امریکا


وزارت خارجه امریکا


در مورد دسترسی رژیم ایران به نظام مالی آمریکا، میان وزارت خزانه‌داری و وزارت‌خارجه آمریکا اختلاف وجود دارد. این موضوعی است که توسط نشریه واشینگتن فری بیکن مطرح شده است. این روزنامه می‌نویسد:
خزانه‌داری آمریکا اقدامهای وزارت‌خارجه برای استمالت از رژیم ایران را رد می‌کند.
دولت اوباما برای دسترسی رژیم ایران به نظام مالی آمریکا بر سر دوراهی قرار گرفته است.
منابع مطلع از اختلاف داخلی عمیق بر سر این موضوع سخن می‌گویند.
در حالی که مقامهای بلندپایه دولت اوباما پیشتر به کنگره آمریکا اطمینان داده بودند که هرگز راه را برای دسترسی رژیم ایران به نظام مالی آمریکا باز نخواهند کرد، هم‌اکنون تعدادی در دولت لحن گفتار خود را تغییر داده‌اند.
اخیراً جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دولتها و شرکتهای اروپایی را به همکاری و ورود مجدد به ایران ترغیب کرد، کاخ سفید با این اقدام، خشم منتقدان تواق اتمی در کنگره را برانگیخت، چرا که آنها مدتهاست کاخ سفید را تحت فشار گذاشته‌اند تا قول دهد که از دسترسی رژیم ایران به دلار چه در داخل و چه در خارج از این کشور خودداری کند.
سناتور مارکو روبیو و مارک کرک از دولت اوباما خواستند مانع دسترسی رژیم ایران به نظام مالی آمریکا شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرد دولت آمریکا خود را متعهد به دور نگه‌داشتن رژیم ایران از بازار آمریکا می‌داند، تعهدی که به نظر می‌رسد با اقدامات وزارت‌خارجه مغایرت دارد.
چندین منبع آگاه از داخل و خارج کنگره گفتند مقامهای وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت نظارت بر اجرای تحریمهای بین‌المللی علیه رژیم ایران را برعهده دارد. نسبت به اقدامهای وزارت امور خارجه در قبال رژیم ایران ناراضی هستند. آنها معتقدند این اقدامها یک دپپلماسی انحرافی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر