جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ تیر ۷, دوشنبه

نیویورک تایمز: عواقب امنیتی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا



نیویورک تایمز:عواقب امنیتی خروج انگلستان از اتحادیه اروپانیویورک تایمز:عواقب امنیتی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا


روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:
رأی فاجعه‌بار انگلستان به ترک اتحادیه اروپا به جز آشفتگی اقتصادی، در زمینه سیاست خارجی نیز عواقب جدی دارد. امری که بهم پیوستگی نهادها و اتحادهای غربی را تضعیف می‌کند. شبکه‌یی که به تضمین صلح و ثبات بین‌المللی به مدت 70 سال کمک کرده است.

این امر همچنین یک لحظه آزمایش برای رئیس‌جمهور باراک اوباماست. او که به‌دنبال اتحادهای جدید در آسیاست یکبار دیگر باید اروپا و آنسوی اقیانوس اطلس را در اولویت قرار دهد. و الا، بزرگترین بهره‌برداران از این شرایط روسیه و چین خواهند بود، این دو کشور نظم پایه‌گذاری شده توسط غرب را، به چالش می‌کشند.
بیشتر بخوانید :

ابر سنگین ناامنی برفراز بازارهای مالی جهان با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

  آژانس اعتبارسنجی 'مودی' رتبه اعتبار مالی انگلستان را کاهش داد. بنا بر ارزیابی تحلیل‌گران 'مودی' ، تصمیم رای‌دهندگان انگلیسی برای خروج از اتحادیه اروپا 'ابر سنگینی از ناامنی' برفراز بازارهای مالی جهان به‌وجود آورده است.
یک روز پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی انگلستان و تصمیم ۵۲ درصد مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، آژانس اعتبارسنجی مالی 'مودی' ، چشم‌انداز وضعیت مالی انگلستان را از 'پایدار' به 'منفی' تغییر داد.
این نهاد دیده‌بان مالی همچنین رتبه اعتبار مالی انگلستان را با یک درجه کاهش از 'AAA' به 'AA1' تغییر داد. کاهش اعتبار مالی می‌تواند افزایش هزینه‌ها در دریافت وام‌های خارجی را در پی داشته باشد. مودی هم‌زمان اعلام کرد که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می‌تواند به آینده‌ی توسعه اقتصادی این کشور آسیب بزند.
بنا بر پیش‌بینی تحلیل‌گران آژانس آمریکایی 'مودی'، در چند سالی که صرف مذاکرات فرایند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا خواهد شد، اقتصاد و بازار مالی انگلستان با 'بی‌ثباتی، بی‌اعتمادی و کمبود بودجه و سرمایه‌گذاری' مواجه خواهد شد. این وضعیت می‌تواند کاهش رشد اقتصادی انگلستان را در پی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: آژانس 'مودی' می‌گوید اگر انگلستان نتواند با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان بر سر ترتیبات بازرگانی مناسبی به‌عنوان جایگزین، توافق کند، چشم‌انداز رشد اقتصادی‌اش بسیار ضعیف‌تر از آن خواهد بود که در حال حاضر برآورد می‌شود.
جمعه سیاه بازارهای مالی اعلام نتیجه همه‌پرسی انگلستان در روز جمعه بازارهای بورس در سراسر جهان را تکان داد. شاخص سهام در وال‌استریت در نیویورک نزدیک به ۵/ ۳ درصد کاهش یافت. بیشتر سرمایه‌گذاران وال‌استریت روی باقی‌ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا حساب می‌کردند. شاخص بورس نسداک، که بورس فن‌آوری است بیش از ۴ درصد پایین آمد.
با این‌حال وضعیت شاخص‌ها در وال‌استریت بسیار بهتر از بازارهای بورس اروپا بود. شاخص 'یورواستوکس' که شاخص معیار در حوزه پولی یورو است ۶/ ۸ درصد کاهش نشان داد. 'داکس' شاخص بورس آلمان نیز ۷ درصد سقوط کرد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نگرانی کشورهای آسیایی

برخی از بزرگترین اقتصادهای آسیا نسبت به تاثیر رأی بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا بر ثبات اقتصادی جهان ابراز نگرانی کرده‌اند.
لو جیووی وزیر دارایی چین گفت که پیامدهای تصمیم بریتانیا هنوز روشن نیست اما هر چه باشد تا سالها احساس خواهد شد.
یک مقام کره جنوبی هم نظر مشابهی را بیان کرده و یک چهره ارشد در حزب حاکم ژاپن گفته که توکیو باید برای بروز هر گونه بی‌ثباتی آمادگی داشته باشد.
وزیر دارایی چین گفت که خروج بریتانیا 'بر اقتصاد جهانی سایه می‌افکند' و 'پیامدها و عوارض' ناشی از آن ظرف پنج تا ده سال آینده آشکار خواهد شد.
البته آناند ماهیندرا رئیس شرکت هندی 'ماهیندرا گروپ' که در صنایع مختلف از اتومبیل گرفته تا هوافضا فعال است و در بریتانیا هم شعبه دارد گفت که جهان طوری رفتار می‌کند که 'انگار سونامی آمده' که به گفته او واکنشی مبالغه آمیز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر