جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

مشروح رای دادگاه نیویورک علیه رژیم آخوندی

مشروح رای دادگاه نیویورک علیه رژیم آخوندی
قاضی جورج دنیلز، قاضی دادگاه فدرال جنوب نیویورک در حکمی در روز 9مارس 2016، رژیم را محکوم به پرداخت 10.5میلیارد دلار جریمه بواسطه نقش و دست داشتن در اعمال تروریستی 11سپتامبر نمود.

طبق حکم دادگاه بعد از اسامه بن لادن، محکومین درجه دوم و درجه سوم این جنایت، علی خامنه ای و حزب الله لبنان می باشند که متهم به نقش داشتن در طراحی، تامین مالی و اجرای حملات 11سپتامبر شده اند.
شاکیان خانواده قربانیان مشخصا خانمی بنام فیونا هلویش بوده است که همسرش، دانیل هلویش، در جریان 11سپتامبر در مرکز تجارت جهانی کشته شد.
از جمله مدارکی که به دادگاه ارائه شده است، شهادت دو افسر سابق سیا می باشد که گفته اند ایران و القاعده در چندین عملیات تروریستی از جمله بمبگذاری علیه برجهای خبر در سال1996 با یکدیگر همکاری کرده اند. بنا بر شهادت دو مقام سابق سیا، این همکاری با تایید علی خامنه ای و سایر مقامات ارشد ایران صورت گرفته است.
این دو مقام سابق سیا، کلپر لوپز، افسر سابق عملیاتی سیا و بروس تفت که 21سال در سیا کار کرد و از بنیانگذاران مرکز ضد تروریسم سیا در سال 1985 بود می باشند. بنا به گفته این دو مقام سیا، همکاری سطح بالا بین رژیم ایران و القاعده یک سیاست دولتی بود که مورد تایید خامنه ای و علی فلاحیان (وزیر اطلاعات سابق) قرار داشت. سایر عملیاتی که بنا بر شهادت آنها، رژیم با القاعده همکاری کرده بود، بمبگذاریهای سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 و همینطور بمب گذاری انتحاری علیه ناو کول آمریکا در یمن در سال2000 بود. بنا بر شهادت این دو مقام سیا این همکاری بعد از 11سپتامبر هم ادامه یافت و از جمله بمبگذاریهای ریاض در مه2003 هم نتیجه این همکاری بود.
قاضی این شهادتها را بعنوان مدرک پذیرفت.
بنا بر مدارک ارائه شده به دادگاه، برخی از تروریستهایی که حملات 11سپتامبر را انجام دادند، قبل از این حملات از ایران دیدن کردند ولی هنگام ورود به ایران به پاسپورتهایشان مهر زده نشد. علاوه بر این مدارک نشان داد که حزب الله به تروریستها کمک کرده و به انها برای این حمله آموزش داده بود.
از جمله یک گزارش دیگر ارائه شده به دادگاه”در اکتبر2000 یک مقام ارشد حزب الله (عماد مقنیه) برای انجام هماهنگی ها از عربستان سعودی بازدید کرد. او همچنین برای کمک به عناصری در عربستان برای سفر به ایران در ماه نوامبر طراحی کرد».
طبق اطلاعات ارائه شده به دادگاه از اواسط دهه1990، «تمامی سران اطلاعاتی رژیم بطور مستقیم با القاعده در ارتباط بودند».
شاکی در شکایت خود به 274مورد نقش ایران در ارائه کمک مالی و همکاری با گروههای تروریستی همچون القاعده اشاره کرده بود.
حکم و نحوه صدور رای، میزان خسارت
قاضی دنیلز در حکم خود نوشت «شاکیان مدارک قانع کننده ای به دادگاه ارائه کردند که نشان میداد ایران به القاعده کمک مالی و پشتیبانی برای انجام حملات تروریستی از جمله حملات 11سپتامبر ارائه کرد.»
جریمه شامل 7.5 میلیارد دلار به خانواده های قربانیان (هر خانواده 2میلیون دلار) و 3 میلیارد دلار به شرکتهای بیمه ای که خسارت حمله به برجهای دوقلو و خانواده ها را پرداختند بود.
قاضی در حکم نوشت «بطور خلاصه اکنون دیگر به اثبات رسیده است که از مراحل اولیه شکل گیری القاعده تا 11سپتامبر و حتی بعد از آن، ایران به القاعده آموزش و حمایت کلیدی ارائه کرد. کمک ایران به القاعده توانایی تخصصی لازم برای انجام عملیات بزرگ تروریستی ارائه کرد و بطور مستقیم القاعده را قادر ساخت که حملات 11سپتامبر را طراحی و انجام دهد».
نحوه صدور رای اینگونه بود که رژیم برای پاسخ به این اتهامات در دادگاه حاضر نشد و طبق قانون اتوماتیک محکوم شناخته شد.
رای قبلی یک دادگاه آمریکا
در سال 2012 یک دادگاه آمریکا رژیم را محکوم به پرداخت 6میلیارد دلار به خانواده های قربانیان کرده بود. در آن حکم، رژیم ایران متهم به یک توافق مخفیانه با یک گروه وابسته به القاعده برای کمک به آن برای جذب نفرت جدید و کمک مالی به آن برای افزایش حملات در افغانستان و پاکستان شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر