جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آذر ۲۵, شنبه

تکمیل محاصره سیاسی رژیم

لينك به منبع”
سخن روز

سخن روز


طی روزهای اخیر شاهد موج جدید و بی‌سابقه‌یی از موضعگیریها و ضربات بی‌امان سیاسی هستیم که هم از طرف دولت آمریکا، هم از طرف کنگره این کشور، هم از طرف اتحادیه اروپا و هم از طرف سازمان ملل متحد، یکی پس از دیگری بر رژیم و سیاست‌ها و مواضع آن وارد آمده است.

از میان این ضربات سیاسی، اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در روز پنجشنبه 23آذر طی یک کنفرانس مطبوعاتی، شوک بیشتری وارد کرده که هم در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشته و هم در رژیم واکنش زیادی به‌دنبال داشته است؛ چرا که:
این مصاحبه در یک پایگاه نظامی صورت گرفت و پشت صحنه نیکی هیلی، قطعات بزرگی از بقایای موشک شلیک شده به‌ ریاض جلب نظر می‌کرد که گویا به ‌همین منظور از ریاض به‌ واشینگتن منتقل شده بود. طبعاً ارزش و اهمیت هر افشاگری، بسته به ‌اسناد و مدارک ارائه شده است؛ این بار نماینده آمریکا در سازمان ملل، به‌جای ارائه برگهایی از اسناد مکتوب، سندی به ‌بزرگی یک موشک بالستیک به‌ صحنه آورده بود که به‌ گفته خودش اثر انگشتان رژیم آخوندی به‌صورت عبارت «ساخت صنایع شهید باقری» بر آن نقش بسته بود.

این آرایش صحنه و انرژی خاصی که صرف آن شده بود، بیانگر اهمیت و جدیت آمریکا برای رساندن پیام خود به‌رژیم آخوندی است.

اظهارات نیکی هیلی نیز بسیار صریح و بی‌نیاز از هرگونه تأویل و تفسیر بود. او با یادآوری سیاست و استراتژی جدید آمریکا درباره ایران که در 13اکتبر گذشته توسط دونالد ترامپ اعلام شد، تصریح کرد: «این سیاست بر همه فعالیتهای بی‌ثبات‌کننده این رژیم متمرکز شده است به‌ این معنا که ما فقط روی برنامه اتمی (رژیم) ایران متمرکز نیستیم بلکه نگاه دقیقی هم به ‌برنامه موشک بالستیکی ایران، صدور تسلیحاتی آن و حمایتش از تروریسم و جنگجویان دست‌نشانده و دیکتاتورها را مد نظر داریم.

به‌ندرت می‌شود منازعه یا گروهی تروریستی در خاورمیانه یافت که ردپای ایران در آن نباشد».

نیکی هیلی در اظهارات خود، به‌گزارش دبیرکل ملل‌متحد مبنی بر نقض پی‌در‌پی انتقال تسلیحات و فعالیتهای مربوط به ‌موشکهای بالستیک اشاره کرد و افزود:‌ «متحدان ما هم در این موضوع هم‌عقیده ما هستند و فقط نقطه‌نظر آمریکا نیست. جامعه جهانی اکنون تصریح می‌کند که دیگر بس است!».

سخنان سفیر آمریکا در ملل‌متحد و اشاره حساب شده او به‌هم‌زبانی و همدلی اروپا و سازمان ملل پایه محکمی در واقعیت دارد که گزارش اخیر دبیرکل ملل‌متحد به‌شورای امنیت مبنی بر این‌که «جمهوری اسلامی بدون توجه به‌درخواست سازمان ملل برای توقف برنامه موشکهای بالستیک، احتمالاً در حال گسترش برنامه موشکی‌ خود می‌باشد» و وعده او مبنی بر این‌که موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را در اجلاس آتی شورا (در 27آذر) مطرح خواهد کرد و بیانیه پارلمان اروپا و اظهارات موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا (در تاریخ 22آذر) مبنی بر اتفاق‌نظر اروپا و آمریکا بر سر لزوم تعیین تکلیف برنامه موشکی و سیاست مداخله‌جویانه رژیم ایران در کشورهای منطقه، گواه آن است.

آنچه اظهارات نیکی هیلی را از اهمیت خاصی برخوردار می‌کند آن است که اظهارات او از یک سو در بستری از موضعگیریهای اروپا، ملل‌متحد و کشورهای عرب منطقه صورت می‌گیرد که همه آنها نیز حاوی پیام قاطعیت به رژیم آخوندی است. از سوی دیگر اظهارات نیکی هیلی در آستانه اعلام استراتژی آمریکا توسط ترامپ (تا 13ژانویه) می‌باشد؛ از همین رو ناظران سیاسی بسیاری نتیجه‌گیری می‌کنند که ترامپ در این سرفصل، «آمریکا را به‌طور کامل از برجام خارج می‌کند». (1)

اگر چه بخشی از باند خامنه‌ای مانند گماشته‌های او در نمایشهای جمعه مانند آخوند علم‌الهدی (2) تلاش می‌کند با فحاشی و درشت‌گویی به ‌نیکی هیلی و سایر مقامهای آمریکا و اروپا، خود را از تک و تا نیندازد، اما وحشت رژیم و به‌خصوص مقامهای دست‌اندرکار را نمی‌توان پشت این پرده دود و دم از انظار مخفی نمود؛ از جمله ظریف در صفحه توییتر خود با قرار دادن عکسی از کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر در کنار تصویر نیکی هیلی و با اشاره به‌حمله آمریکا به‌عراق نوشت: «زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به‌بار آورد را دیدم». وزیر خارجه رژیم آخوندی در جای دیگری با کرنشی آشکار در قبال اظهارات نیکی هیلی گفت: «ایران از روز اول، آتش‌بس، ارسال کمک و گفتگو در یمن را خواستار بوده...» (3)

باند ولی‌فقیه نیز به‌طور کاملاً محسوسی فتیلة نمایشها و ژستهای توخالی قدرت‌نمایانه را پایین کشیده و با هراس چشمگیری از پیامدهای خطرناک شرایط کنونی، سخن می‌گویند؛ از جمله روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران در شماره 25آذر خود ضمن اشاره به‌ تبدیل موقعیت اروپا از «همراهی» با آمریکا به‌ «پیشقراولی و راهبری» می‌نویسد: «شوک‌های 4روز اخیر محور آمریکا ـ اروپا علیه ایران، نه تنها باقیمانده بنای فرسوده توافق هسته‌یی را منهدم می‌کند بلکه... پیامدهای حقوقی ایران را در عرصه بین‌المللی تا مرز صدور قطعنامه‌های فصل هفتمی و صدور مجوز حمله نظامی به‌ایران افزایش می‌دهد». و کیهان خامنه‌ای (25آذر) نیز نوشت: «در حقیقت اقدام نیکی هیلی به‌نوعی ادامه اقدام موگرینی و با هدف تحمیل برجام‌های جدید به‌ایران است».

مجموعه ‌این شرایط، بسیاری از ناظران سیاسی را به‌ این نتیجه‌گیری رهنمون شده: «گرچه (رژیم) ایران در حال حاضر سرسختی نشان می‌دهد و می‌گوید تسلیم هیچ مذاکره‌ای بر سر برجام نخواهد شد و در برجام تجدیدنظر نخواهد کرد، اما اگر اقتصاد و سیاست خارجی و مناسبات خارجی ایران دچار بلاتکلیفی شود، بعید نیست که در این زمینه هم تسلیم شود» چرا که توان داخلی ایران تقریباً به ‌انتها رسیده، نه فقط توان مالی و اقتصادی، بلکه توافق عمومی و حمایت عمومی از جریانهای سیاسی، همه اینها در یکی از بدترین شرایط در ۴۰سال گذشته قرار گرفته است. برآیند توان ملی ایران خواستار هیچگونه تنشی نیست و ایران قدرت ورود به ‌هیچ درگیری را ندارد...

اگر فشارهای بین‌المللی علیه (رژیم) ایران اوج بگیرد و آمریکا و اتحادیه اروپا پای تحریم‌های جدید علیه ایران بروند، حکومت ایران مانند مسأله هسته‌ای، از مواضع فعلی خود عقب‌نشینی خواهد کرد». (4)

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ روزنامه واشینگتن تایمز ـ 21آذر
2 ـ نمایش جمعه مشهد ـ 24آذر
3 ـ تلویزیون رژیم ـ 24آذر
4 ـ رادیو آلمان (دویچه وله) ـ 24آذر.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر