جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آذر ۲۵, شنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی شنبه ۲۵آذر

لينك به منبع”
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی


روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه به تکرار دود و دم‌ها و اشک تمساح های سران حکومتی در مورد فلسطین پرداخته‌اند. در کنار آن تیترهای همسان در حمله به اظهارات نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در روزنامه‌های هر دو باند به چشم می‌خورد:
 
ایران:‌ «شو» موشکی ناکام
 
اعتماد: تئاتر سعودی با بازیگری واشینگتن
 
افکار: خیمه شب بازی
 
حمایت: معرکه‌گیری نیکی هیلی نگرفت
 
کیهان: خوش‌رقصی نیکی هیلی برای شیوخ جنایتکار عربستان و امارات

وطن امروز: نمایش لاشه ای!
 
در روزنامه‌های باند خامنه‌ای نسبت به پیآمد موضعگیری نیکی هیلی هشدار داده‌اند:
 
جوان: شوک‌های چهار روز اخیر محور آمریکا - اروپا علیه ایران نه تنها باقیمانده بنای فرسوده توافق هسته‌یی را منهدم می‌کند بلکه همان‌طور که قبل از این نیز گفته شد، پیامدهای حقوقی ایران را در عرصه بین‌المللی تا مرز صدور قطعنامه‌های فصل هفتمی و صدور مجوز حمله نظامی به ایران افزایش می‌دهد... اروپا و آمریکایی‌ها امیدوارند با سه‌گانه:
1 - با «تفسیر یک‌جانبه» از مفاد برجام ـ قطعنامه 2231 (ادعای پارلمان اروپا و موگرینی) ؛

2ـ ایجاد رویه‌های حقوقی ضدایرانی (تکرار مستمر این اتهام که ایران ناقض روح برجام است) با هدف صدور قطعنامه‌های فصل هفتمی و

3ـ سندسازی سیاسی ـ حقوقی (رونمایی نیکی هیلی از لاشه یک موشک) هزینه‌های فراهسته‌یی حقوقی گسترده‌یی را علیه ایران وضع نمایند.

کیهان: هیلی گفت: ترامپ در مورخ 13اکتبر، سیاست جدید ما علیه ایران را اعلام کرد که مبتنی بر تمرکز بر همه فعالیت‌های رژیم ایران است یعنی دیگر فقط بر توافق هسته‌یی تمرکز نخواهیم داشت بلکه بر اقدامات ثبات‌زدا و برنامه موشکی آنها هم تمرکز می‌کنیم.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای مواضع اخیر آمریکا و اروپا علیه رژیم دستمایه حمله به باند رقیب شده است:
 
کیهان: برخی از دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات و نشریات زنجیره‌یی مدعی بودند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است. اما این ادعا هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه هفته گذشته با بیان ادعاهای اثبات‌نشده از ایران خواست وارد فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکهای بالستیک نشود.

حمایت: ناگفته نماند که یکی از انگیز‌ه‌های ترامپ برای گرفتن ژست خروج از برجام، به‌دلیل برخی پالس‌های داخلی است؛ چرا که آمریکا را به این توهم واداشته که اتخاذ مواضع و سیاستهای سرسختانه، راه را برای کسب امتیاز بیشتر از ایران باز می‌کند؛

روزنامه ارگان دولت روحانی در مورد برخورد با فشارهای جدید منطقه‌یی و جهانی توصیه به «بین‌المللی عمل کردن» کرده‌اند:
 
ایران: اگر نمایش نیکی هیلی پیش برود و با عوامل دیگری عجین شود، یک پروژه چند منظوره خواهد شد که برجام به عمد یا در عمل لغو می‌شود، تحریم‌های دوجانبه آمریکا آغاز می‌شود و ترامپ اعلام می‌دارد همان‌طور که قول داده بود برجام را لغو کرده است... سنجیدگی، پختگی و بین‌المللی عمل کردن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این خواب را پریشان سازد.

برجام و تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها و اظهارات موگرینی در مورد نیم جمله مقدمه برجام در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع موضوع ابراز نگرانی و نمایش بن‌بست نظام در گرداب برجام شده است و حملات باندی را هم در پی داشته است:
 
جوان: ظاهراً کنگره آمریکا به جای تغییر در توافق هسته‌یی ایران و 1+5که روسیه، چین و اروپا به‌طور اساسی با آن مخالفت کرده‌اند، قصد دارد به جای نقض یا عدم اجرای جدی برجام (Significant nonperformance)، مسیر عدم اجرای تعهدات (non-performance) یا نقض جزیی را در پیش بگیرد، سناریویی که مانع خروج کامل ایران از برجام می‌شود ولی طرف‌های توافق هسته‌یی از جمله ایران را به سمت نابودی آن پیش می‌برد. نمایندگان کنگره توپی را که ترامپ به زمین آنها شوت کرده بود، به کاخ سفید برگرداندند. با این حال، مجلس نمایندگان آمریکا در طرحی، فروش هواپیما به ایران را ممنوع کرد، اقدامی که اگر در نهایت به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد، نقض صریح برجام محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که توافق هسته‌یی 1+5با ایران طی هفته‌های آینده با چالشی جدی روبه‌رو خواهد بود. در حالی که کنگره آمریکا با تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران‌ ، قصد دارد بدون خروج از برجام، کاخ سفید را به سمت نقض جزیی آن هدایت کند، تصمیم ماه آینده رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این رویکرد، کلیدی است.

کیهان: مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اقدامات ضدایرانی خود دو طرح «قانون شفافیت دارایی‌های مقامات حکومت ایران» موسوم به ۱۶۳۸ H.R.و هم‌چنین «قانون تقویت نظارت بر دسترسی ایران به اعتبارات مالی» مربوط به ممنوعیت فروش هواپیما به ایران موسوم به ۴۳۲۴ H.R.را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا هم‌چنین در ادامه اقدامات ضدایرانی خود طرحی را به تصویب رساند که خواستار بررسی دارایی‌های مقامات ایرانی است.

در روزنامه‌های حکومتی بودجه موضوع حملات باندها به یکدیگر و به دولت روحانی شده است:

آرمان: بودجه برخی نهادها به تابو تبدیل شده است

آرمان: از سوی اقتصاددانان مطرح شد؛ هشدار؛ بحران معیشت در راه است، پس لرزه‌های بودجه 1194تریلیونی

ابرار اقتصادی: 40درصد مردم در فقر مطلق هستند، یارانه بگیران قلع و قمع می‌شوند

ابرار اقتصادی: اقتصاددان حامی دولت: بودجه 97بیکاری را دامن می‌زند

ابتکار: رفع کسری بودجه از جیب مردم
 
تفاهم: فرشاد مومنی اقتصاد دان: بودجه 97تورم زاست
 
جوان:‌نوبخت: سوخت را گران می‌کنیم چون هر خانه سه بیکار دارد!

کیهان: فرشاد مومنی: بودجه 97بحران معیشت مردم را تشدید می‌کند

کیهان: بودجه 97به کام کیست؟ دولت آدرس غلط ندهد
 
روزنامه‌های باند حسن روحانی در «نافرمانی مدنی» به وی هشدار داده‌اند:
 
جهان صنعت: شخص روحانی و دولت متبوعش به هیچ‌وجه این قابلیت را ندارند که احیاگر حقیقی دموکراسی در این مملکت باشند

اتفاقا دولت روحانی باید این واقعیت را بپذیرد
و چنان‌چه بنا بر ماهیت سنتی‌اش رغبت بیشتری نیز برای غش کردن به سوی متحدان تمامیت‌خواهش داشته باشد، باید تاوان سخت اجتماعی و نافرمانی مدنی قشر متوسط ترقی‌خواه جامعه را به جان بخرد‌.

بودجه موضوع حمله‌های جدید در ارگان خامنه‌ای به باند رقیب است:
 
کیهان: بعد از این نوبت چیست؟! (یادداشت روز)
نخستین سال‌های دهه هفتاد، دوران استیلای جریان لیبرالیستی کارگزاران سازندگی بود. مردم از جنگی 8ساله بیرون آمده بودند و نیازمند آرامش و ساختن و آباد کردن کشور بودند. جریان کارگزاران معتقد بود برای ساختن ایران، باید نسخه‌های غربی را اجرا کرد. نتیجه آن شد که برنامه‌های بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، فائو، سازمان بهداشت جهانی و... به ایران سرازیر شد و از زبان افرادی به ظاهر موجه در دستور کار قرار گرفت. اجرای آن برنامه‌ها خیلی زود انفجار تورمی ایجاد کرد و مردمی را که به آرامی در حال زندگی معمول بودند، با وعده زیبای فردایی بهتر و درآمدی بیشتر، با بی‌سابقه‌ترین تورم تاریخی کشور یعنی تورم بالای 50درصد (البته بر اساس آمار رسمی) مواجه کرد. در سال‌های آغازین دهه 90اجرای تحریم‌های سخت که بر گراهای داخلی مبتنی بود، زمینه تحمیل یکی از پیچیده‌ترین سیاستهای آمریکا را فراهم کرد و باعث شد بخشی از حاکمیت خود در عرصه هسته‌یی را با دشمن به اشتراک بگذاریم. آرزوی آمریکایی‌ها این است که این اتفاق در همه عرصه‌ها از جمله موشکی و منطقه‌یی و... هم عملیاتی شود و برای رسیدن به آن هدف، نیازمند ایجاد شرایطی مساعد در جامعه برای پذیرش این اتفاق‌اند. تکرار شرایط روزهای پس از جنگ، شرایط آغاز دهه 90و در یک کلام شرایطی که مردم خسته شده و به هر راهی تن بدهند، بالاترین هدف دشمن است و در این راه ممکن است کسانی ناخواسته همراهی کنند.

حالا حدود 26سال بعد از روزهای تلخ و فراموش‌نشدنی حزب کارگزاران، دولت دوازدهم بودجه سال 97را دقیقاً با همان الگو و سیاق و البته بدون آن اسم‌ها تقدیم مجلس کرده است. افزایش 50درصدی قیمت حامل‌های انرژی، یک شوک تکان‌دهنده و دقیقاً کپی سیاستهای تعدیل اقتصادی است. شاهد آنیم که بودجه شرکتهای دولتی (که تقریباً و بی‌استثنا تمامی آنها جزء شرکتهای زیان ده هستند) افزایش شدید و شگفت‌آوری داشته است! و این یعنی حیات برخی‌ها در حیاط خلوت دولت هم‌چنان ادامه یابد. در نقطه مقابل، مردم تحت شدید‌ترین تضییقات مالی و بودجه‌یی قرار می‌گیرند! از قطع یارانه بخش عظیمی از مردم تا افزایش قیمت حامل‌های انرژی و... که توفان تورمی را در پی خواهد داشت. ماجرا چیست و چرا چنین عملیاتی در حال شکل‌گیری است!؟

هم‌اکنون قریب یکصد هزار میلیارد تومان معوقه بانکی اعلام شده داریم! بهتر نیست دولت به جای له کردن مردم، فکری برای بازستاندن آنها بکند!؟ در طول دولت یازدهم تاکنون، شستا (مجموعه عظیم شرکتهای سازمان تأمین اجتماعی) به‌عنوان بزرگ‌ترین کانون اقتصادی کشور که چندصد شرکت و بانک و بیمه و پتروشیمی و... . عظیم و ممتاز را تحت مالکیت دارد، تقریباً هر یک‌سال یک مدیر به خود دیده است!

و... آیا نمی‌توان گفت با گذر از روزهای انتخاباتی و بی‌نیازی دولت به رأی مجدد مردم، همه وعده‌ها زیر پا گذاشته شده است!؟ آیا آن حرف‌ها و کارها مصداق بارز «پول پاشی» نبود!؟ حرف‌ها و کارهای کنونی دولتمردان، جفا به مردم و توهین به اعتماد آنهاست و این روزها آثار آن در فضای مجازی و با ترند شدن عناوینی چون «پشیمانیم» آشکارا دیده می‌شود. اما به نظر می‌رسد برنامه از این هم وسیع‌تر باشد و نباید موضوع را صرفاً انتخاباتی دید. به نظر می‌رسد برنامه‌یی جدی برای ناامیدی مردم در دستور کار است. برنامه‌یی که از پایتخت تا دورترین نقاط کشور را با فرمول بودجه، زیر سخت‌ترین فشار‌ها قرار می‌دهد تا... تا یک هدف مهم دیگر را تحمیل کند! باید قبول کرد که سال‌هاست تعرضهای جغرافیایی جای خود را به تحمیلات سیاسی و برنامه‌ریزی‌شده داده است.

سایر بحرانهای اجتماعی موضوع عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان: دعوای زرگری اصول‌گرایان با سخنان تازه سعیدی در سپاه شدت گرفت، احمدی‌نژاد هم‌چنان بدون محاکمه، بعضی از انحرافات احمدی‌نژاد گفته نشده

آرمان:‌فروش دختران در بعضی از نقاط کشور
ابرار: هیچ تضمینی وجود ندارد انتقال آب از خوزستان تنها برای شرب باشد

ابرار اقتصادی: آخوندی: 19میلیون ایرانی در وضع بسیار بدی زندگی می‌کنند

بهار: دو هفته از اعلام اسامی ابربدهکاران بانک سرمایه گذشت آب از آب تکان نخورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر