جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آبان ۲۴, چهارشنبه

کارشناس رژیم: خطر مرگ بیخ گوش ۱۹میلیون ایرانی

لينك به منبع:
زلزله کرمانشاه

زلزله کرمانشاه


در 140هزار هکتار از مساحت شهری کشور که دارای بافت فرسوده است 19میلیون نفر زندگی می‌کنند؛ در زلزله بعدی چند صد نفر از هموطنان جان می‌بازند؟ چند صد کودک یتیم می‌شوند و چند هزار خانه ویران می‌شود؟

رسانه حکومتی شهر فردا در مطلبی از مجید روستا عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری نوشته است: 140هزار هکتار از مساحت شهری کشور، بافت فرسوده، تاریخی و حاشیه نشین است، بیش از 19میلیون نفر در این بافتها در سطح کشور زندگی می‌کنند که عمده آنها نیز شامل بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاههای غیررسمی است.

این مسأله یعنی جدا از تمام مشکلات و حواشی بافت‌های فرسوده، جان بیش از 19میلیون انسان در پی وقوع بلایای طبیعی هم‌چون زلزله، سیل و یا حتی یک باران شدید در خطر است.

وی با اشاره به آمار قربانیان و مصدومین زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب نوشته است: «یعنی 25درصد جمعیت کشور هم‌اکنون در معرض خطر هستند؛ آیا کسی از زمان زلزله بعدی در کشور و مکان آن خبر دارد؟ کدام یک از مسئولان متولی و مسئول پیگیری رفع مشکل بافت‌های فرسوده هستند؟ وظیفه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان تنها نهاد تخصصی متولی شهرسازی و بافت‌های فرسوده در کنار شهرداریها به‌عنوان نهادهای محلی پیگیر امور شهرسازی چیست؟ رمز آرامش زندگی عمومی در کشورهای پیشرفته‌ای هم‌چون ژاپن با وجود وقوع زلزله‌های چه بسا شدیدتر در مقایسه با کشور ما چیست؟

قطعا طی این روزها پس از دیدن تصاویر دلخراش جان‌باختن تعداد زیادی از هموطنانمان در زلزله غرب کشور و گشت و گذاری در فضاهای مجازی این سؤالات در ذهن اکثر مردم ایجاد شده است؛ ابعاد این حادثه و حواشی پس از آن خیلی که دوام بیاورد تا یک ماه آینده است، هم‌چون حوادث دلخراشی که مردم ما را در آذربایجان، خراسان جنوبی، بم، رودبار و... عزادار و داغدار کرد؛ اما باز هم همین سبک ساخت و ساز و همین روند در مدیریت شهرها ادامه پیدا می‌کند و باز کسی نیست که به فکر بافت‌های فرسوده و خطر بالقوه آنها برای جان مردم باشد.

تراژدی غم‌بار بم را که یادتان هست! تنها در 12ثانیه زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ریشتر از شهری 90هزار نفری فقط حدود 30هزار نفر را سالم گذاشت؛ نزدیک به 27هزار زن و مرد و کودک و پیر و جوان با یک زلزله‌ای که برای کشورهایی هم‌چون‌ ژاپن شاید به این حجم تکراری و بدون کمترین کشته و زخمی باشد جان خود را از دست دادند؛ فراموش نکنیم که بیش از 30هزار نفر نیز در این حادثه خانواده، خانه و اطرافیان خود را از دست دادند.»

وی در قیاس با زلزله‌هایی که در ژاپن به‌وقوع پیوسته است نوشته است: فروردین سال گذشته زمین‌لرزه‌هایی با شدت زلزله غرب کشور و بسیار مشابه زمان و شرایط رخداد آن، در ژاپن رخ داد؛ طبق آمار و اطلاعات به دست آمده کمتر از 500نفر زخمی و کمتر از 20نفر در این حادثه کشته شدند.

تصور کنید زلزله ۷.۳ریشتری به مرکزیت ازگله، کمی آن طرف‌تر در شهر کرمانشاه رخ می‌داد؛ در این صورت چه سرنوشتی در انتظار ساکنان قریب به هزار هکتار بافت فرسوده این شهر بود؟.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر