جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۸, دوشنبه

در سوریه مذاکره برای مذاکره معنا ندارد

لينك به منبع:
هیأت عالی اپوزیسیون سوریه

هیأت عالی اپوزیسیون سوریه


اپوزیسیون سوریه این روزها در حال برگزاری جلساتی برای تعیین‌تکلیف هیأت شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو 4 است. چه کسانی احتمال دارد در این هیأت حضور داشته باشند؟

دکتر یحیی مکتبی مشاور هیأت عالی گفتگوکننده اپوزیسیون سوریه در مصاحبه با العربیه 17بهمن 95:
جلساتی در آنکارا به‌عنوان یکی از تضمین کنندگان آتش‌بس در سوریه که میان این کشور و روسیه توافق شده بود، برگزار گردید. جالب توجه این‌که هیچ‌کدام از تعهداتی که در مورد آتش‌بس، داده شده بود محقق نشده است. لذا این امر برای مذاکرات، تشویق کننده نیست. گویا که مذاکره برای مذاکره است. این همان چیزی است که رژیم اسد و رژیم ایران که در پشت اسد قرار دارد، می‌خواهند. آنها به خوبی می‌دانند که هر گونه ورود در روند سیاسی، اساساً به‌معنای پایان عهد سیاهشان خواهد بود.

فکر نمی‌کنم مسأله تشکیل هیأت گفتگوکننده، مشکل بزرگی باشد. مذاکرات ژنو قرار است در 20ماه جاری میلادی از سوی سازمان ملل‌متحد برگزار شود. صداهایی هست که مرتب وعده می‌دهد و حق هم هستند اما هیچ چیزی بر روی زمین محقق نشده است. موضوع بسیار روشن است. روسیه ید طولانی در سوریه دارد و می‌دانیم که دستش مافوق دست رژیم ایران و طبعاً مافوق تمام کسانی است که برای حفاظت از اسد به دمشق آمده‌اند. هیأت روسیه که به دمشق رفته به طرفهای ذیربط اطلاع داده که تعهدات ژنو باید اجرا شود. اگر روسها جدی باشند می‌توانند نتایج ملموسی را در صحنه واقعی محقق کنند. زندانیانی که سالهاست در زندان به‌سر می‌برند باید آزاد شوند. محاصره مناطق آزاد شده باید برداشته شود. باید بمباران و گلوله باران شهرها و شهروندان متوقف شود، تا آتش‌بسی که طرفهای مختلف آن را امضا کرده‌اند، اجرایی شود. اگر این امور واقع نشود، کار سخت خواهد بود. روسها هم در این باره مسئول اصلی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر