جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ آذر ۲۸, یکشنبه

مصاحبه با جرج صبرا از رهبران ائتلاف ملی در مورد اوضاع سیاسی بعد از اشغال حلب

لينك به منبع:
جرج صبرا معاون رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه

جرج صبرا معاون رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه


جرج صبرا معاون رئیس ائـتلاف ملی سوریه در مصاحبه با تلویزیون الجزیره به این سؤال که باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود برای استقرار ناظران بی‌طرف در حلب فراخوان داد. این کار در حال حاضر چه میزان امکان دارد اجرایی شود؟ پاسخ داد.

جرج صبرا معاون رئیس ائـتلاف ملی سوریه:
باید امکان اجرایی فراهم باشد وگرنه چگونه است که رئیس‌جمهور آمریکا از این‌گونه چیزها صحبت می‌کند؟ مردم همه دیدند که رزمندگان با یک کشور و با وساطت کشور دیگری توافقنامه امضا کردند. اما شبه‌نظامیان این توافقنامه را نقض کرده و به تعطیلی کشاندند. امروز هم توپ را به سمت نامعلومی پرتاپ می‌کنند. اظهارات آنها متناقض است، اظهاراتی که اهداف واقعی خودشان را برملا می‌کند. آنها حلب را کاملاً ویران شده می‌خواهند، می‌خواهند که هیچ‌کسی در آن نباشد. آنها اهالی حلب را می‌کشند و کوچ می‌دهند. سازمان ملل و قدرتهای دیگر جهانی باید بر اجرای این توافقنامه نظارت کنند. باید بر خارج کردن شهروندان بعد از این همه رنج و مصیبت نظارت داشته باشند.

تلویزیون الجزیره: اکنون رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرده که تمامی طرفهای درگیر در سوریه به قزاقستان بروند و در کنفرانسی در آنجا شرکت کنند. آیا فکر می‌کنید این امر ممکن است و این دعوت پاسخ داده می‌شود؟

دکتر جرج صبرا: سؤال این است که چرا از پروسه سیاسی جدید صحبت می‌شود در حالی‌که پروسه سیاسی وجود داشته و تمامی طرفها با آن توافق کرده بودند. جامعه جهانی سرپرستی آن را برعهده داشت و سازمان ملل نیز بر آن نظارت داشت. روسیه نیز به‌طور کامل در این پروسه و اجلاس ژنو شرکت داشت.
بعد از تغییر وضعیت در روی زمین باید که موانع از مقابل مذاکرات برداشته شود. بدین معنی که دلایلی که باعث تعلیق مذاکرات شد باید برداشته شود. اما صحبت از پروسه سیاسی تنها زیر نظر یک کشور، قابل‌قبول نیست. قبلاً این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل و برای ما قابل‌قبول بود.

ولی وقتی روسیه دیروز توافقنامه امضا می‌کند ولی به آن التزام ندارد و اجرای آن را تضمین نمی‌کند، چطور ممکن است به پروسه سیاسی پیچیده‌ای توسط او اعتماد کرد آنهم بعد از رسیدن وضعیت به این بحران بزرگ منطقه‌ای و بین الملی که شاهد آن هستیم. چطور می‌توان باور کرد که روسیه می‌تواند به تنهایی بر پروسه سیاسی نظارت داشته باشد.. این امر قابل‌قبول نخواهد بود.

پروسه سیاسی با نظارت و اشراف و ابتکارعمل سازمان ملل‌متحد و با مشارکت جامعه جهانی و قدرتهای بزرگ شروع شد و می‌بایست زیر نظر سازمان ملل متحد، و استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه 2118 و 2254 ادامه پیدا کند.
 
هشام مروه از اعضا ائتلاف ملی سوریه: روند جابه‌جایی اهالی شرق حلب به رژیم اسد تحمیل شدهشام مروه معاون سابق رئیس ائتلاف ملی سوریه در مورد روند انتقال و جابه‌جایی شهروندان از شرق حلب مصاحبه‌یی با تلویزیون اورینت انجام داد که در زیر می‌آید.
هشام مروه معاون سابق رئیس ائـتلاف ملی سوریه: روند انتقال در واقع بر رژیم اسد تحمیل شده است زیرا این رژیم رغبت زیادی به ادامه قتل و کشتار مردم دارد. این امر عجیبی نیست. رژیم اسد راضی به هیچ‌گونه کار سیاسی یا انسان‌دوستانه نیست. این رژیم، جنایتهای ضدبشری و جنایتهای جنگی مرتکب شده است. اگر با رژیم اسد بود حتی به یک نفر هم اجازه نمی‌داد که از شرق حلب خارج شود. آتش باز کردن به روی کاروان روز پنجشنبه همین امر را اثبات می‌کند. این کار طبق قوانین بین‌المللی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.
آنچه که در حلب صورت گرفت به‌طور روشن کوتاهی جامعه جهانی بود. به‌خاطر این بی‌عملی اپوزیسیون نتوانسته به سلاحهای پیشرفته که به آنها اجازه بدهد از خودشان دفاع کنند، دست یابد. اینها همه در پشت کشتارهایی است که رژیم اسد مرتکب می‌شود.. هنگامی‌که روسیه می‌آید و می‌گوید دستگاههای امنیتی و ارتش رژیم باید جزیی از پروسه سیاسی انتقالی باشند، آیا شما تصور میکنید ارتشی که به قتل مردم و سالخوردگان و کودکان می‌پردازد و به زنان تجاوز می‌کند و مراکز پزشکی را ویران می‌کند، می‌تواند جزیی از پروسه انتقال باشد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر