جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ آذر ۲۹, دوشنبه

چاک هگل وزیر دفاع پیشین آمریکا: سیاست اوباما در سوریه اشتباه بود

لينك به منبع:
چاک هگل

چاک هگل


چاک هگل وزیر دفاع پیشین آمریکا می‌گوید: باراک اوباما در مورد سوریه اشتباه کرد. فاجعه سوریه معلول این سیاست است.

سی.ان.ان: رئیس‌جمهور آمریکا اولتیماتومی صادر کرد، مرز سرخی کشید که رژیم سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی باید قیمت آن را بپردازد، سوریه از آن مرز سرخ عبور کرد اما رئیس‌جمهور کاری نکرد.

ما می‌دانیم قتل‌عامی طی این سالیان ادامه داشته است. 400هزار نفر یا شاید نیم میلیون نفر از مردم سوریه کشته شده‌اند، میلیون ها نفر بی‌خانمان و پناهنده شده‌اند، آیا رئیس‌جمهور اوباما اشتباه کرد که موضوع مرز سرخ را صادر کرد و دنبال اولتیماتوم آن نرفت؟

چاک هگل وزیر دفاع پیشین آمریکا: بله فکر می‌کنم اشتباه کرد. رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که مطلبی را به جهان می‌گوید این معنای زیادی دارد، وقتی تعهدی را می‌پذیرد ولی انجام نمی‌دهد، متحدان شما به رهبری‌تان و حرفتان اعتماد و اطمینانشان را از دست می‌دهند، دشمنانتان شما را بوضوح زیر نظر دارند، خواه این راه به پیشروی نظامی روسیه به داخل سوریه راه ببرد یا نبرد. روسیه قبل از این مسأله، فقط یک پایگاه دریایی کوچک در لاذقیه داشت. بعد دیدیم چه شد.

زمانی که رئیس‌جمهور متعهد می‌شود و چنین تعهدی می‌دهد حتی قبل از آن، خود رئیس‌جمهور گفته بود که اسد باید برود! من در آنزمان نبودم، ما در سیاستمان عملاً کاری نکردیم که این را تسهیل کند. این کار به رابطه ما با متحدانمان صدمه زد. من اینرا به تاریخ واگذار می‌کنم که تصمیم بگیرد که آیا موضع رئیس‌جمهور و تصمیمی که در این مورد گرفت درست بود یا خیر؟ اما فکر می‌کنم ما گزینه‌هایی داشتیم که گزینه‌های خوبی بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر