جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

الشرق الاوسط: تهران ایجاد تشنج در حج را انتخاب می‌کند و ریاض اجازه هرج و مرج را نمی‌دهد


کنفرانس مطبوعاتی عادل الجبیر - فیلیپ هاموند

کنفرانس مطبوعاتی عادل الجبیر - فیلیپ هاموند


الشرق الاوسط دوشنبه 10خرداد 95 در مقاله‌یی به موضع رژیم ایران در رابطه با مناسک حج اشاره کرد و نوشت: «الازهر: تظاهرات در مناسک حج بدعت است و خلاف هدف شرعی رکن پنجم اسلام است».
این روزنامه نوشت : «پس از گفتگوهای انجام شده، رژیم ایران روز گذشته موضع خود را انتخاب کرد و شهروندان خود را از ادای فریضه حج امسال محروم کرد و تصمیم گرفت به سیاسی کردن این آیین مذهبی ادامه دهد. علی جنتی وزیر فرهنگ ایران اعلام کرد: «پس از دو سری مذاکرات بی‌نتیجه به علت محدودیتهای ایجاد شده از سوی عربستان سعودی ، متأسفانه زائران ایرانی قادر نخواهند بود مناسک حج را انجام دهند» .

در پاسخ به این موضع، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی امتناع تهران از انجام مناسک حج شهروندان ایرانی در سال جاری را به تلاشهای این کشور برای سازماندهی تظاهرات و ایجاد هرج و مرج نسبت داد. الجبیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در جده گفت: «ایران خواستار برگزاری چیزی مانند تظاهرات بود، و می‌خواست از مزایای دیگری بهره‌مند شود که خارج از چارچوب مقررات عادی بود» . وی این خواسته‌ها را ایجاد کننده هرج و مرج طی مناسک حج دانست و تأکید کرد: «این امر غیرقابل قبول است» .

الجبیر تأکید کرد: «عربستان سعودی مسئولیت خود را نسبت به مناسک حج به‌طور جدی انجام می‌دهد و از هیچ کس برای ادای این واجب جلوگیری نمی‌کند، و هر ساله با بیش از هفتاد کشور مشورت انجام می‌شود و برای اطمینان از امنیت و ایمنی زائران با امضای یک یادداشت تفاهم به پایان می‌رسد» .

از سوی دیگر، علمای الازهر دعوت برخی گروهها یا کشورها برای برگزاری تظاهرات طی مناسک حج را رد کردند و تأکید کردند: «ایجاد آشوب و هرج و مرج و سر دادن شعارهای سیاسی طی مراسم حج بر خلاف هدف شرعی پنجمین رکن از ارکان اسلام است، و باعث باز شدن درهای شر و فتنه شده و شرعاً حرام است» .
دکتر شوقی علام مفتی مصر قبلاً در یک فتوا گفته بود: «تظاهرات در مناسک حج از نظر شرعی حرام است، و بدعتی از بدعتهای گمراه‌کننده است، زیرا باعث تفرقه و جار و جنجالی می‌شود» .

دکتر محمود مهنا، عضو ارشد علمای مصر نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «تظاهرات طی مناسک حج، بهره‌برداری سیاسی از حج است، و عبادتها باید با خلوص از هر چیزی انجام شوند، به‌طوری که خداوند حتی تجارت را به هنگام حج مجاز ندانسته است» .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر