جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۴, جمعه

ماجرای استیضاح اولین رئیس‌جمهور زن برزیل


مجلس سنای برزیل در جلسه طولانی که بیش از 21ساعت طول کشید سرانجام به محاکمه دیلما روسف رئیس‌جمهور این کشور رأی داد تا با تعلیق وی, مایکل تمر معاون رئیس‌جمهور برزیل مأمور تشکیل کابینه جدید شود.

دیلما روسف به نقض قوانین بودجه و دست‌کاری در حسابهای دولتی برزیل متهم است, اتهامی که وی آن را رد کرده و و تأکید داشته که با انگیزه‌های سیاسی به وی نسبت داده شده است. اما این اتهامات در نهایت موجب شد تا سنای برزیل روز پنج‌شنبه, ۲۳ اردیبهشت, با ۵۵ رأی در برابر ۲۲ رأی مخالف وی را از مقام ریاست‌جمهوری برزیل به‌مدت 180روز تعلیق کند تا بدین ترتیب دوره زمامداری 13ساله حزب کارگر برزیل به پایان رسد.

دیلما روسف رأی سنا به تعلیق خود را کودتا خواند. او که در جمع هوادارانش صحبت می‌کرد گفت وقتی یک رئیس‌جمهور منتخب پایین کشیده می‌شود به‌خاطر جرمی که مرتکب نشده، نام این کار در جهان دموکراتیک استیضاح نیست، کودتا ست، مبارزه برای دموکراسی انتها ندارد بلکه مبارزه دائمی که از همه ما تعهد دائمی می‌طلبد.

پلیس برزیل یک روز قبل از رأی‌گیری در سنا درگیری مختصری با هواداران دیلما روسف در پایتخت این کشور داشت که به شلیک گاز اشک‌آور انجامید.

دیلما روسف که نخستین رئیس‌جمهور زن در تاریخ برزیل نیز محسوب می‌شود, بعید است بتواند از اتهامات خود در دادگاه تبرئه شود. محاکمه وی در دادگاه تا مدت ۶ ماه می‌تواند ادامه داشته باشد.

طرح استیضاح دیلما روسف ابتدا در مجلس نمایندگان برزیل کلید خورده بود, اما خانم روسف اقدام مجلس نمایندگان را «کودتایی» علیه خود خواند.

در همین زمینه سناتور خوزه سرا از چهره‌های اپوزیسیون در سنای برزیل اظهار داشت: «این استیضاح یک تراژدی برای کشور محسوب می‌شود. اما ادامه دولت روسف یک تراژدی بزرگ‌تر خواهد بود. شرایط برزیل غیرقابل تحمل است.

به گزارش رویتر, رکود بی‌سابقه از ۱۹۳۰ تا کنون در برزیل باعث شده تا دیلما روسف محبوبیت خود را از دست بدهد. با این حال چشم‌انداز روی کار آمدن میشل تامر باعث شده است تا بخش‌های تجاری امیدوار باشند دولت جدید با کاهش کسری بودجه موجب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران شده، و شاهد رشد اقتصادی در برزیل خواهند بود.

این در حالی است که بحران سیاسی در برزیل که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین محسوب می‌شود, رکود اقتصادی آن کشور را عمیق‌تر کرده است.

تصمیم سنای برزیل مبنی بر تعلیق و محاکمه دیلما روسف عکس‌العمل وسیعی در بین مخالفان و موافقان رئیس‌جمهوری کشور برانگیخت و موافقان استیضاح، پیروزی خود را جشن گرفتند

برزیل هم‌اکنون دچار کسر بودجه‌یی برابر با ۱۰ درصد تولید ناخالص این کشور است. علاوه بر این، کشور با افزایش آمار بالای بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری مواجه است. از این‌رو مایکل تمر ۷۵ ساله که سیاست‌مداری میانه‌رو محسوب می‌شود با چالشهای جدی اقتصادی باید دست‌ و پنجه نرم کند.

ادواردو کاردوزو دادستان ‌کل برزیل در جریان دفاع از روسف نسبت به تبعات منفی استیضاح رئیس‌جمهور برزیل هشدار داده است.

روسف متهم است که از منابع مالی دولتی برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل, سوء‌استفاده کرده است. وی بارها هر گونه دست داشتن در پرونده فساد مالی را رد و تلاش‌های صورت گرفته از سوی مخالفان برای استیضاح خود را نوعی کودتا ارزیابی کرده است.

با وجودیکه کمتر از 3ماه به برگزاری بازیهای المپیک در برزیل باقی مانده ولی رسوایی مالی و بحران سیاسی در این کشور باعث شده که کارزار جذب تماشاچی خارجی برای بازیهای المپیک با مشکل روبه‌رو شده باشد و جدای از مسائل سیاسی به‌لحاظ اقتصادی هم این کشور با ضرر و زیان شدیدی مواجه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر