جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

ايران براي به شكست كشاندن مذاكرات «ژنو3» تلاش مي كند

روزنامه عكاظ- عربستان  15/1/95

اگرچه مذاكرات «ژنو 3» سوريه تاكنون در محقق كردن پيشروي يا محقق كردن پيشرفت ملموس در مسير (برطرف كردن) تراژدي سوريه ناموفق بوده است, اما بي ترديد در دست گذاشتن روي ”موضوع اصلي” در اشاره به موضوع انتقال سياسي, موفق بوده است. به اين ترتيب چهارچوب مذاكرات پيش رو در تمركز روي موضوع محتوايي يعني رهايي از رژيم اسد رسم شده و مشخصات اصلي مرحلة انتقال سياسي شروع به نمايان شدن كرده است.
عليرغم اين تحول, سرتيپ اسعد الزعبي رئيس هيئت اپوزسيون در مذاكرات ژنو , بدبيني خود نسبت به آينده مذاكرات را اعلام كرد و هيئت رژيم اسد را به مانع تراشي و وارد نشدن در موضوعات جدي متهم كرد. وي در اظهارات خود به «عكاظ » گفت هيئت رژيم اسد مي داند كه شروع گفتگوهاي واقعي به مرحله انتقال سياسي سوق خواهد داد و اين يعني پايان رژيم اسد, وي اضافه كرد خروج اسد از مرحله انتقالي ايران را از هرگونه دستاوردي كه از طريق دخالتش در سوريه روي آن سرمايه گذاري كرده بود, محروم مي كند.
وي شبه نظاميان ايران را متهم به نقض آتش بس براي ممانعت از ثبات و آرامش كرد و خاطرنشان كرد كه هيئت رژيم اسد وقت تلف مي كند و چندين موضوع دور از واقعيت را مطرح مي كند از جمله مدعي است كه با تروريستها مي جنگد در حاليكه خودش تروريستها را در پناه خود گرفته و بر عليه مردم سوريه جنايت مي كند...

در رابطه با نقش ايران در كارشكني در روند آشتي, دكتر سنابرق زاهدي, رئيس كميسيون قضايي شوراي ملي مقاومت ايران گفت ايران مخالف آتش بس و مذاكرات است اما نمي تواند آن را اعلام كند, ولي در پشت صحنه براي به شكست كشاندن آن كار مي كند. وي از شركت نزديك به 60 هزار تن از شبه نظاميان وابسته به رژيم آخوندها در عمليات كشتار مردم سوريه پرده برداشت.وي خاطر نشان كرد كه رژيم آخوندي از بيش از 30 سال قبل حامي استراتژيك رژيم سوريه بوده است. سنابرق گفت اطلاعات به دست آمده حاكي از آن است كه انتقال نيرو از ايران و عراق به سوريه از طريق شهر آبادان ادامه دارد. وي گفت كه در صورت موفقيت اين مذاكرات, ايران بزرگترين بازنده آن خواهد بود بهمين خاطر با روش هاي مختلف سعي در به شكست كشاندن آن دارد. زاهدي بعيد دانست كه امكان تحقق پيشروي در مذاكرات ژنو به دليل اصرار رژيم سوريه بر تحميل نظر خود و عدم التزام به قطعنامه هاي شوراي امنيت وجود داشته باشد. ”عكاظ“ در كنفرانس اينترنتي كه مقاومت ايران در پاريس درباره ”رژيم ايران با تمام توان كار ميكند تا آتش بس و مذاكرات را به شكست بكشاند“ ترتيب داد شركت كرد و سؤالاتي را با شركت كنندگان مطرح نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر