جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آذر ۳۰, پنجشنبه

گزارش دبیرکل ملل‌متحد درباره قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت و موارد نقض این قطعنامه توسط رژیم آخوندی

لينك به منبع:
شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد


                                   اجلاس شورای امنیت ملل متحد
                                        گزارش دبیرکل ملل متحد
                                  درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت
                            و موارد نقض این قطعنامه توسط رژیم آخوندی
                                      19دسامبر 2017 - 28آذر 1396
روز سه‌شنبه اجلاس شورای امنیت ملل‌متحد در نیویورک، برای ارائه چهارمین گزارش نوبه‌یی دبیرکل سازمان ملل پیرامون اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد.

در این جلسه جفری فلتمن معاون دبیرکل ملل‌متحد گزارش مذکور را قرائت کرد و بر نقض‌های مشخص رژیم آخوندی از التزاماتش طبق قطعنامه، تأکید کرد.

نمایندگان کشورهای مختلف نیز در سخنرانی‌هایشان، ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به عدم التزام حکومت آخوندی به قطعنامه 2231 و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت، به‌ویژه به‌خاطر انتقال تسلیحات و موشک بالستیک برای حوثی‌ها، سایر دخالتهای منطقه‌یی و نقض ممنوعیت سفر سرکرده نیروی تروریستی قدس، رژیم را به پایبندی به التزاماتش فراخواندند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل خواهان حسابرسی از رژیم و سپاه پاسداران به‌خاطر استمرار جنایاتشان در منطقه شد و با اشاره به انتشار اسناد غیرقابل انکار نقض قطعنامه‌های ملل‌متحد توسط حکومت آخوندی، به اقدام جامعه جهانی، از جمله اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم فراخوان داد.

در شروع جلسه جفری فلتمن با ارائه گزارش نوبه‌یی دبیرکل ملل متحد، گفت: «در رابطه با اجرایی‌شدن مقررات مربوط به موشک بالستیک، این گزارش اطلاعاتی رسمی را منعکس می‌کند که توسط کشورهای عضو تأمین شده و به یک پرتاب‌کننده موشک در ژوییه 2017 و چندین دستگاه پرتاب‌کننده موشک بالستیک توسط جمهوری اسلامی اشاره دارد.

در اکتبر و نوامبر از دبیرکل خواسته شد دو بار به عربستان سفر کند تا آثار بازمانده از موشکهای بالستیک که در 20ژوییه و 4نوامبر 2017به ترتیب به فرودگاه ریاض پرتاب شد (را ببیند).

مقامات عربستان ارزیابی کردند، (رژیم) ایران در ساخت موشکهایی که در حملات ژوییه و نوامبر استفاده شدند نقش داشته است».

فلتمن درباره نتیجه‌گیریهای گزارش دبیرکل درباره موشکهای استفاده‌ شده توسط عوامل رژیم از جمله گفت:
این دو موشک ویژگی‌های مشابهی دارند که نشان‌دهنده منبع اصلی مشترک آنهاست... یکی از این موشکها نشانه‌یی مشابه یک نهاد (رژیم) ایران را بر خود دارد که در لیستِ حفظ‌شده، متعاقب قطعنامه 2231 قرار دارد».

دبیرکل مطمئن است که نزدیک به ۹۰۰قبضه تفنگ‌های تهاجمی که به دست ایالات متحده افتاده است، عیناً مشابه سلاحهایی است که توسط فرانسه در ماه مارس ۲۰۱۶ مصادره شده و طبق ارزیابی دبیرکل، منشأء آن (رژیم) ایران است و از مبدأء جمهوری اسلامی ارسال شده است. دبیرکل هم‌چنین مطمئن است که نیمی از ۲۰۰قبضه موشک‌انداز آر.پی.جی. ، دارای مشخصات فنی مشابه موشک‌اندازهای ساخت (رژیم) ایران بوده‌اند.

دبیرکل هم‌چنین ابراز داشت که سیستم‌های هدایت و چاشنی قایق بدون سرنشین شامل یک دستگاه کامپیوتر با کیبرد دوگانه انگلیسی - فارسی بوده و مشخصات مشابه کامپیوترهای تولید شده توسط (رژیم) ایران داشته است.

جفری فلتمن در ادامه گفت: «دبیرکل (ملل متحد) ابراز داشت، یکی از پهپاد‌هایی که مقامات عربستان گفته‌اند مشابه پهپاد ساخت (رژیم) ایران به نام «ابابیل ۲» است، مشابه سایر پهپادهای به دست آمده در یمن بوده و توسط امارات به اطلاع ما رسیده است..»

در ادامه گزارش دبیرکل ملل‌متحد که توسط جفری فلتمن به شورای امنیت ارائه شد، نقض ممنوعیت سفر سرکرده نیروی تروریستی قدس مورد توجه قرار گرفته است؛ فلتمن در این رابطه، گفت: «گزارش دبیرکل حاوی اطلاعاتی درباره سفرهای قاسم سلیمانی است و اشاره می‌کند که شورای امنیت باید دولتهای کشورهای عضو را فرا بخواند تا اقدامات مقتضی را برای حصول اطمینان از اعمال صحیح ممنوعیت سفر و سایر مفاد... قطعنامه ۲۲۳۱ انجام بدهند».

سخنان نماینده اتحادیه اروپا، سفیر آمریکا
و دیگر اعضای شورای امنیت ملل متحد
درباره نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط رژیم
و فراخوان به مقابله با برنامه موشکی حکومت آخوندی
نماینده اتحادیه اروپا در اجلاس شورای امنیت، گفت: «در حالی که برجام کارایی دارد، شماری از مسائل جدی در خارج از توافق... بر آن سایه می‌اندازند... اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات مربوط به پرتاب‌های موشک بالستیک به‌سمت عربستان را دنبال می‌کند... اتحادیه اروپا مکرراً (رژیم) ایران را فراخوانده است تا از انجام فعالیتهایی که بی‌اعتمادی را عمیق‌تر می‌سازد خودداری کند، هم‌چون آزمایش موشکهای بالستیک که با قطعنامه 2231 ناهمخوان است... به وضعیت منطقه، از جمله به مسأله موشکهای بالستیک، باید به‌عنوان یک اولویت در خارج از برجام، پاسخ داده شود».

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد، با اشاره به تازه‌ترین پرتاب موشک عوامل رژیم آخوندی در یمن به عربستان در روز چهارشنبه، گفت: «واقعیت پشت این حمله، طنین آژیر قرمز برای این شوراست. (این حمله) تمام نشانه‌های حملات قبلی را در بر دارد که با استفاده از سلاحهای تأمین شده از (رژیم) ایران صورت گرفته است.»

نیکی هیلی چهارمین گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه 2231 را شدیدترین گزارش محکومیت عدم پایبندی رژیم دانست و با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته‌اش و افشای تسلیحات و موشکهای ساخت رژیم در واشینگتن، افزود: «اسناد غیرقابل انکار است. گزارش دبیرکل به لاشه‌های شلیک شده توسط حوثی‌ها از یمن به عربستان در ژوئیه و نوامبر امسال اشاره دارد. وسایل موجود در آشیانه‌یی در واشینگتن، هر نوع تردیدی را مبنی بر این‌که این موشکها مربوط به (رژیم) ایران است برطرف می‌کند.

سفیر آمریکا افزود: «صلح و امنیت بین‌المللی بستگی به کار جمعی ما دارد تا اعمال خصمانه رژیم ایران را افشا کنیم و آن‌را مورد حسابرسی قرار بدهیم. ایالات متحده برای مقابله با این تهدید، به اشتراک اطلاعاتش با سازمان ملل و سایر طرف‌ها ادامه می‌دهد.. همه ما باید همکاری کنیم تا جنایات رژیم تهران را افشا کنیم و هر اقدامی را که لازم است انجام بدهیم تا مطمئن شویم که آنها پیام را دریافت می‌کنند».

نیکی هیلی سپس گزینه‌های مختلفی را برای برخورد با نقض التزامات رژیم مطرح کرد و از جمله، گفت: «ما می‌توانیم یک قطعنامه جدید تصویب کنیم که روشن سازد، (رژیم) ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با موشکهای بالستیک منع می‌شود. می‌توانیم تحریم‌هایی را علیه (رژیم) ایران در پاسخ به نقض آشکار تحریم تسلیحاتی یمن اعمال کنیم. می‌توانیم سپاه پاسداران را به‌خاطر نقض تعداد بی‌شماری از قطعنامه‌های سازمان ملل مورد حسابرسی قرار بدهیم».

نماینده مصر در سخنان خود در اجلاس شورای امنیت، گفت: «مصر تأکید می‌کند که لازم است شورای امنیت، به انجام مسئولیت‌های خود در پیگیری اجرای قطعنامه 2231 به‌نحوی فراگیر، ادامه بدهد تا التزام (رژیم) ایران به تعهداتش هم در زمینه منع تکثیر اتمی و سایر زمینه‌ها... تضمین بشود... . ما (رژیم) ایران را فرا می‌خوانیم تا فوراً هرگونه فعالیتی را که به بی‌ثباتی و ایجاد تفرقه فرقه‌یی در شماری از کشورهای عربی منجر می‌شود، متوقف کند...»

وی افزود: «مصر نگرانی خاص خود را نسبت به اطلاعات و شواهد مربوط به تأمین تسلیحات و موشک توسط (رژیم) ایران برای شبه‌نظامیان و تشویق آنها به استفاده از این تسلیحات برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، اصول ملل‌متحد و پایه‌یی‌ترین اصول حسن هم‌جواری، ابراز می‌کند».

نماینده فرانسه در سخنانش بر حمایت از برجام تأکید کرد و خواستار ادامه اجرای آن شد.

وی سپس ضمن استقبال از گزارش دبیرکل درباره قطعنامه 2231، گفت: «باید به‌روشنی بگوییم که تعهداتی که بیش از دو سال پیش به‌عهده گرفته شد، نه در چارچوب برجام و نه در چارچوب اتمی متوقف نمی‌شود... (رژیم) ایران باید مجموع تعهداتی را که در قطعنامه 2231 مطرح شده را اجرا کند... در این رابطه لیست بلندبالای اطلاعات موجود در گزارش دبیرکل درباره استمرار عدم تبعیت (رژیم) ایران از چندین تعهد مهم خود، موجب بالاترین نگرانی ماست».

فرانسوا دولاتر، افزود: «استمرار برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران و انتقال توانایی‌های موشک بالستیک در منطقه... ، منبع نگرانی فزاینده فرانسه است: (این فعالیت‌ها) به بی‌ثباتی منطقه دامن می‌زند و منافع امنیتی کشورهای منطقه را به‌مخاطره می‌اندازد. شلیک و آزمایش‌های اخیر موشکهایی با توانایی حمل تسلیحات اتمی در 18ژوئن و 4ژوئیه و نیز پرتاب موشک ماهواره‌بر با قطعنامه 2231 ناهخوان است. اشتباه نکنیم: این دقیقاً دستگاهی است که پارامترهای تکنیکی آن به موشکهای دارای توانایی حمل تسلیحات اتمی هم‌خوانی دارد که (رژیم) ایران متعهد به عدم توسعه آن شده است. لذا این فعالیتها باید متوقف شوند...»

نماینده فرانسه افزود: «چنین مواردی از انتقال، نقض قطعنامه 2231 است... ما هم‌چنین نگران اطلاعات مربوط به سفرهای قاسم سلیمانی به خارج هستیم؛ او هم‌چنان تحت ممنوعیت سفر قرار دارد. همه کشورهای عضو ملل‌متحد باید به التزاماتشان، به‌ویژه نسبت به مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر، پایبند باشند».

پس از آن نماینده سوئد در سخنرانی خود به‌رغم استقبال از اجرای برجام تأکید کرد: «ما هم‌چنان نسبت به گزارشهای نقض تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت سفر توسط (رژیم) ایران نگرانیم. ما هم‌چنین درباره گزارشها پیرامون پرتاب موشکهای بالستیک که با قطعنامه 2231ناهمخوان است، نگران هستیم».

نماینده انگلستان در سخنانش ضمن تأکید بر حمایت کشورش از استمرار اجرای برجام، گفت: «ما عمیقاً نگران گزارشاتی درباره انتقال قطعات موشکهای بالستیک (رژیم) ایران و تکنولوژی مرتبط با آن به حوثی‌ها در یمن هستیم. چنین انتقالی ناقض قطعنامه 2231است که انتقال تکنولوژی موشکهای بالستیک و مواد مرتبط با آن را از ایران و به ایران منع می‌کند.

این انتقال‌ها هم‌چنین ناقض قطعنامه 2216 هستند که فروش و انتقال سلاح و مواد مرتبط را به حوثی‌ها منع می‌کند.»

نماینده انگلستان در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «آخرین گزارشها نشان می‌دهند که سلاحهای ضبط‌شده از یک شناور در نزدیکی خلیج عمان و یک شناور بدون سرنشین که در آب‌های یمن ضبط شد هر دو از ایران آمده بودند... این فعالیتها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است».

متیو راکرافت سپس درباره برنامه موشک بالستیک رژیم گفت: «پاراگراف 3 از ضمیمه B، (رژیم) ایران را فرامی‌خواند که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیک با قابلیت حمل سلاحهای اتمی انجام ندهد که شامل سکوهای پرتاب دارای چنین تکنولوژی نیز می‌شود... سکوی پرتاب مربوط به خودرویی که در 27ژوئیه مورد استفاده قرار گرفت، از چنین تکنولوژی بهره برده بود و به این ترتیب ناقض قطعنامه 2231 بود».

نماینده انگلستان هم‌چنین، گفت: «ما نگران گزارشات نقض متعدد محدودیت سفر از جمله موارد جدید نقض محدودیت توسط قاسم سلیمانی هستیم.»

نماینده آلمان نیز در اجلاس شورای امنیت گفت: ما هم‌چنان از برجام حمایت می‌کنیم، ولی نقشی را که (رژیم) ایران ایفا می‌کند، نادیده نمی‌گیریم. رهبران آلمان، فرانسه و انگلستان تأکید کرده‌اند نقش منطقه‌یی (این رژیم) و برنامه موشک بالستیک آن موجب نگرانی جدی است؛ چرا که به‌طور مستقیم منافع امنیتی اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد... ما (رژیم) ایران را فرا می‌خوانیم تا همه فعالیت‌های ناهمخوان یا ناقض قطعنامه 2231... را متوقف کند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر