جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آبان ۲۴, چهارشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۴آبان

لينك به منبع:
رسانه های حکومتی

رسانه های حکومتی

 
در روزنامه‌های امروز زلزله هم‌چنان تمام صفحات اغلب روزنامه‌ها را پر کرده است. صرف‌نظر از عنوانهای مربوط به دود و دمهای سفر روحانی به مناطق زلزله‌زده و کلی گویی‌های خامنه‌ای به سران نظام، اعتراف به نارسایی‌ها و نداشتن مدیریت بحران عنوانهای چشمگیری را به خود اختصاص داده است:
آفتاب یزد: امروز تیتر یک نداریم؛ این تصویر گویای همه چیز است، در شرایطی که مردم زلزله‌زده از دولت درخواست کمک دارند، و برخی سوء مدیریتها در کمک به زلزله‌زدگان مشهود است، دیروز وزیر خارجه اعلام کرد به کمک خارجی نیاز نداریم- تسلیت نمی‌خوایم کمک می‌خوایم

بهار: روستاها و مناطق دور افتاده نقاط کور امدادرسانی به زلزله‌زدگان، بی‌سرپناه در سرمان

جوان:‌مردم از مسئولان در کمک‌رسانی سبقت گرفتند – نقایص امداد و نجات صدای نمایندگان و وزرای دولت را هم در آورده است

تناقض‌گویی در مورد ابعاد خسارت ها در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های باند خامنه‌ای دیده می‌شود:

رسالت: تخریب صد درصدی 12هزار واحد مسکونی
وطن امروز: معاون بنیاد مسکن آمار واحدهای مسکونی 100درصد تخریب شده زلزله کرمانشاه را اعلام کرد:‌ ویرانی 15000خانه

اذعان به ناکارآمدی و قحط الرجال در نظام آخوندی برای جلب اعتماد مردم از دیگر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی است:
ستاره صبح: جای خالی تختی در زلزله غرب کشور

قانون: انفعال در مدیریت بحران
بهار: بی‌اعتمادی مردم به مسولان در زمینه امدادرسانی به حادثه دیدگان، خطرناکتر از گسل زلزله

دعوای باندی در هنگامه بی‌عملی برای زلزله‌زدگان بخشی از مطالب روزنامه‌های حکومتی را به خود اختصاص داده است:

آرمان: مسکن مهر را به سازندگانش بدهید!
کیهان: آوار دروغ سنگین‌تر از آوار مصیبت – جهانگیری: بیشترین تخریب متعلق به مسکن مهر است - اداره مسکن کرمانشاه: تنها ۲نفر در مسکن مهر فوت کرده‌اند

کیهان: پاس و آبشار دولت و نشریات زنجیره‌یی روی ویرانه زلزله

اذعان ناگزیر به گوشه‌هایی از ابعاد پیامدهای فاجعه زلزله در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود که این در اثر موج افشاگریهای مردمی در فضای مجازی است:
جوان: خیابان خوابی زلزله‌زدگان در دمای صفر درجه
در شهرستان سر پل ذهاب و روستاهای اطراف آن، حکایت از این دارد که مردم آسیب دیده با کمبودهای زیادی از جمله چادر، پتو، مواد غذایی و بهداشتی مواجهه هستند... پس از گذشت دو روز از زلزله مرگبار هنوز خبری از نیروهای امدادی و کمک‌رسانی به اهالی روستاها نیست. اهالی روستاها که الآن سرپناهی ندارند شب‌ها در سرمای زیر صفر درجه در فضای باز بدون چادر و پتویی و وسایل گرمازایی شب را به صبح می‌رسانند... خبری از وعده‌های غذایی نیست. مردم این روستاها هم از سرمای شدید کوهستان رنج می‌برند... در حالی که خبری از نیروهای امدادی در این روستا نیست،

شرق: ٧٢ ساعت بعد از زلزله ویرانگر ازگله کرمانشاه، هم‌چنان مردم زلزله‌زده نسبت به‌نحوه امدادرسانی گله‌مند هستند؛ حتی بسیاری هم‌چنان در فضای باز بدون چادر شب را روز می‌کنند... مشکل اصلی در ضعف مدیریت این بحران است. امدادگران هلال‌احمر در بعضی قسمت‌های آسیب‌دیده حضور کم‌رنگی دارند... یکی از اهالی مسکن مهر سرپل‌ذهاب با نشان‌دادن ستونهای بنای مسکن مهر که قرار بوده از بتون باشد، می‌گوید: این ستونها با آجر درست شده‌ است، معلوم است این آجر دوام ندارد. آقای احمدی‌نژاد به ما گفت بیایید با ٥٠ میلیون تومان صاحب خانه شوید و این هم شد نتیجه‌اش. حالا روی سرمان ویران‌شده... وضعیت در سرپل‌ذهاب بحرانی است و مردم به‌شدت عصبی و غمگین هستند... شاهد حلاج از روستای کانی‌عزیز گزارش می‌دهد: ٧٠٠ خانوار این روستا بدون حتی یک امدادگر در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌برند.

آفتاب یزد: مدیریت بحران کجاست؟
ما عادت کرده‌ایم که در بحبوحه بحران چشم بر بحران مدیریت مسئولان بحران ببندیم و پس از حادثه نیز چه کسی یادش است. در حال حاضر چه کسی از سیل ایلام، حادثه قطار سمنان، تصادف اتوبوس های هرمزگان و کرمان و زلزله بم سخنی می‌گوید. این فرمول سالها است از سوی مسئولان به کار رفته است و اگر امید به تغییر نگاه مدیران ذینفع نیست، لا اقل ما زوایه دیدمان را تغییر دهیم. مسئول مدیریت بحران در منطقه در مصاحبه‌یی رسمی می‌گوید:
ما غافلگیر شدیم! دوستان خبرنگارم در منطقه از وضعیت اسفبار مردم می‌گویند که در پی یک بطری ساده آب معدنی برای رفع تشنگی فرزندانشان باید ساعت‌ها‌ در جستجو باشند. بیمارستانها‌ی منطقه جوابگو نیست. بر اساس اصول ساده مدیریت بحران در روز‌ها‌ی ابتدایی باید تیم‌ها‌ی جستجوی قربانیان در میان آوار تشکیل شود. چنین اتفاقی افتاده است؟ داوطلبان جمع شده در یکی از محلات سر پل ذهاب به خبرنگاران گفته‌اند که هیچ امکاناتی در اختیار آنها قرار نگرفته است تا در کمک به مردم به کار گیرند. فاصله هوایی کرمانشاه و تهران بسیار کوتاه است، اما مردم شب‌ها‌ از سرما و کمبود پتو به خود می‌لرزند

اسماعیل نجار همشهری سرخه‌ای رئیس‌جمهور سکان هدایت مدیریت بحران کشور را بر عهده دارد. او استاندار محبوب دولت مهرورز بود و در زلزله کرمان گفت: «... در بازرسی‌ها‌ی ما یک منزلی مشاهده شد که سه دیوار آن در اثر زلزله فرو ریخته و یک دیوار که عکس دکتر احمدی‌نژاد بر آن نصب شده نریخته»... وی در رابطه با آخرین سیل جاری در غرب کشور اظهار داشت که «مردم از سیل خوشحالند!» او گفت: «ممکن است که یک روستایی علوفه‌اش را در این سیل و باران از دست داده باشد ولی سال آینده این رشدی که قطعاً با این بارندگی علوفه‌ها‌ خواهد داشت برای مناطق چرای گوسفندان خوب است.». مشکل آنجا است که او هنوز هم مانند سابق بر سر کارش در رأس مدیریت بحران کشور حاضر می‌شود و این ابقائات و گردش مدیران ادامه دارد. اما چرا؟. از دولت انتظار می‌رود هر چه سریعتر نسبت به تغییر افراد ناکارآمد اقدام نماید، در غیراینصورت آسیب پذیرتر خواهد شد، در حادثه پلاسکو نیز از ایشان اقدام مورد انتظار دیده نشد.» نه تنها در پلاسکو بلکه در تمام غم‌ها‌ی حادث شده بر این مردم «اقدام مورد انتظار» دیده نشد، اما چرا؟

روزنامه‌های باند روحانی با رد کمکهای خارجی از طرف دولت مخالفت کرده‌اند:
مردم‌سالاری: حمایت‌های بین‌المللی را برای امداد، مغتنم بدانیم: ... ابراز همدردی و تسلیت دیگر دولتها و سازمانهای بین‌المللی به‌خصوص اظهار حمایتها برای کاهش آلام ناشی از این زلزله بزرگ را چه از نقطه‌نظر انسانی و چه به‌لحاظ بهره‌مندی آسیب‌دیدگان از امدادهای سایر ملل و اقوام، می‌بایست بسیار جدی بگیریم و با واکنش مناسب و سریع، تعاملی سازنده را برقرار کنیم. اتخاذ منش و روش درست در تدبیر و عمل، بی‌هیچ شک و تردید، عزت افزا و مولد است. استقبال از امداد رسانی‌های بین‌المللی را نباید صرفاً موکول به زمانی کرد که جبر اضطرار، دروازه پذیرش از کمک‌ها و امدادها باشد.

جهان صنعت: رفتار سلیقه‌ای در «مدیریت بحران»
نبود یک تشکل واحد و خالی از تفکرات حزبی و سلیقه‌ای که با تغییر دولتها تغییر نکند، ضربه‌ای جدی بر روند مدیریت بحران کشور وارد کرده و این راه موجب شده تا بعد از هر بحران ستاد مدیریت بحران پراکنده و بی‌تجربه وارد عمل شود... تا‌کنون درباره مدیریت بحران هنوز هیچ تعیین هدفی انجام نشده است. بعد از همه حوادث پیش‌آمده و تجربیات مکرر احساسی عمل می‌شود. هیچ تلاشی در راستای تعریف بحران و چارچوبهای آن نمی‌شود و هرچه چالشهای حاصل از حادثه بیشتر باشد، ناکارآمدی مدیریت بحران ملموس‌تر است... در پی زلزله کرمانشاه نیز عدم مدیریت یکپارچه و نداشتن فرماندهی واحد را شاهد هستیم. اگر ‌چه با مدیریتی یکپارچه و تعریفی مشخص از این‌که چه گروه‌هایی می‌توانند در منطقه حضور داشته باشند، بخش بزرگی از حواشی به‌طور عادی حل می‌شدند... از مشکلات اصلی که باید پذیرفت در امداد‌رسانی اختلالی جدی ایجاد کرده، نداشتن امکانات و تکنولوژی روز در امداد‌رسانی است.

اذعان به غارت و چپاول مردم توسط باندهای حکومتی تحت عنوان کمک‌رسانی به مردم در روزنامه‌های حکومتی هم آمده است:

جهان صنعت: سابقا کمک‌ها را می‌دادیم مسجد و بسیج. بعد کمیته امداد اضافه شد. بعد نوبت رسید به هزار جای دیگر. الآن در یک آپارتمان هشت واحدی، هفت واحد کمکهای مستقل برای کرمانشاه جمع‌آوری می‌کنند و هیچ‌کدام هم به همدیگر اعتماد ندارند!

سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی هم پاره دیگری از بحرانهای گریبانگیر نظام است:
ابرار اقتصادی: تولید نفت ایران 11هزار بشکه در روز کاهش یافت

اقتصاد پویا: قاچاق ۷میلیارد دلاری از مبادی رسمی با وجود انکار وزیر؛ وزیر: قاچاق نداریم – معاون: قاچاق داریم

رسالت: رئیس قوه قضاییه: مخالف حضور گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران هستیم

شرق:‌نان گران می‌شود

برجام و چشم‌انداز تحولات منطقه علیه نظام مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم با دو رویکرد متفاوت است:

اعتماد:
چشم‌انداز تحولات منطقه: ... برجام نیز - صرف‌نظر از محتوای آن - در هر دو حوزه فنی و دیپلوماسی عمومی سد بزرگی در برابر غوغاسالاری جنون‌آمیز مثلث ترامپ - محمد بن‌سلمان- نتانیاهو ایجاد کرده است اما هماوردی ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت و مانند موارد گذشته، با تحولات منطقه یا تغییر سیاستمداران در کشورهای ذی‌ربط، تقویت شده است. هنر سیاست و دیپلماسی، کاهش هزینه این هماوردی، حفظ دستاوردهای بزرگ چهار دهه گذشته ملت سرفراز ایران و متخصصان کشور در حوزه فناوریهای استراتژیک و افزایش توان ملی است.

رسالت: اقدامات ضد برجام در کنگره آمریکا
، سنای آمریکا درصدد تدوین و تئوریزه کردن خواسته‌های برجامی دونالد ترامپ می‌باشد. کنگره ایالات متحده آمریکا نیز به مانند کاخ سفید، در راستای مواجهه با توافق هسته‌یی و خروج از آن خیز برداشته است. تام کاتن و باب کورکر از مدتها قبل از سخنرانی ترامپ از سوی کاخ سفید مأمور شده بودند تا طرحی را برای اصلاح برجام (مطابق منافع کاخ سفید) را تهیه کرده و پس از نطق ترامپ، آن را در اختیار سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان قرار دهند.

طرح جدیدی که نمایندگان مجلس سنا برای تغییر برجام پیشنهاد داده‌اند خواستار ابدی‌سازی محدودیت‌های ایران در برجام، بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران و بازرسی از سایت‌های نظامی است... در این طرح، میان فعالیتهای موشکی ایران و فعالیتهای هسته‌یی کشورمان نوعی پیوند مستقیم ایجاد شده است.

یکی دیگر از مواردی که در طرح دو سناتور افراطی مورد توجه قرار گرفته است، بازرسی از اماکن نظامی ایران است. طرح کاتن – کورکر درصدد است که در صورت امتناع ایران از اعطای دسترسی‌های لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت‌های این کشور، از جمله سایت‌های نظامی، این کشور را ناقض توافق هسته‌یی اعلام کند!... مسأله به این نقطه نیز ختم نمی‌شود! طرح جدید قانونگذاران آمریکا به‌علاوه دارای بندهایی جدید درباره «زمان گریز» هسته‌یی ایران است. منظور از این زمان، مدت زمانی است که ایران در صورت لغو برجام برای انباشت مواد هسته‌یی لازم جهت ساخت یک سلاح هسته‌یی نیاز دارد. برجام، زمان گریز ایران را یک سال تعیین کرده و سناتورهای آمریکایی، شرایط جدیدی را مشخص کرده‌اند که با متوقف کردن برنامه هسته‌یی ایران، این زمان را برای مدت‌های نامعلوم در این حد نگاه می‌دارد... طرح کاتن و کورکر که به‌زودی در سنای آمریکا ارائه می‌شود، ناقض توافق هسته‌یی با ایران محسوب می‌شود... از این‌رو باید طرح کورکر و کاتن را به‌صورتی جدی محکوم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر