جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آذر ۲, پنجشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه دوم آذر

لينك به منبع:
رسانه های حکومتی

رسانه های حکومتی


در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه دوم آذر، برخی کلی بافیهای روز گذشته خامنه‌ای در دیدار با سرکردگان سپاه و بسیج را به‌عنوان تیتر اول انتخاب شده است. عباراتی مثل «جوانان مؤمن با نابودی داعش آمریکای مستکبر را به زانو درآوردند» یا «عده‌یی بلندگوی دشمن شده‌اند و آیه یاس می‌خوانند». در کنار این تیترها، عنوانهای مربوط به مذاکرات سوچی بیشترین مطالب و عنوانها را به خود اختصاص داده است، که به‌رغم ادعای «اتحاد استراتژیک» در خلال آن تلویحا به رانده شدن رژیم از سوریه اذعان شده است:
خراسان: آغاز فاز سیاسی سوریه
شرق: ولادیمیر پوتین در این نشست تأکید کرد: «فرصت واقعی برای پایان دادن به درگیریها در سوریه وجود دارد». او گفت: «بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است. راه‌حل سیاسی نهایی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد و این راه‌حل به جان‌فشانی‌هایی از سوی همگان از جمله نظام سوریه نیاز دارد»... به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محورهای اختلاف تهران- مسکو حضور حزب‌الله در جریان جنگ داخلی سوریه است.

ایران: برخی قدرتهای خارجی خارج از منطقه و شماری از کشورهای منطقه مانند عربستان برای شکل دهی خاورمیانه مطلوب خود، الگویی را در ذهن دارند که مغایر توافق های سه کشور در مذاکرات «سوچی» خواهد بود. بر این اساس؛ دور از انتظار نیست که اتحادی غربی – عربی از ظرفیتهای خود برای سنگ‌اندازی در اهداف مذاکره «سوچی» استفاده کنند

جمهوری اسلامی: روحانی در سوچی گفت: اعلام می‌کنم که تمامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اصول و موازین بین‌المللی و منشور ملل‌متحد بوده و از طریق توسعه همکاریهای مشروع غیرفرقه‌ای-غیر قومی و در جهت حمایت از منطقه باثبات سامان گرفته است

جهان صنعت: در سوچی رهبران ایران، روسیه و ترکیه که سهم اصلی در ابقای حکومت بشار اسد داشتند، بر این نکته پای فشردند که مبارزه با تروریستها در سوریه هنوز به پایان نرسیده است. این تأکید از یک‌سو می‌تواند به‌معنای مبارزه با باقیمانده‌های داعش و پاکسازی مناطق شهری از وجود عناصر این گروه باشد و از سوی دیگر، این تأکید می‌تواند گروه‌های مسلح مخالف دولت دمشق که از حمایت‌های مادی عربستان و معنوی ایالات متحده آمریکا بهره‌مند هستند را هدف بگیرد. در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد که گام بعدی ایران و روسیه مقابله، سرکوب و از میدان خارج کردن همین گروه‌هاست.

روشن است که این پیام واضح از سوی گروه‌های مسلح ضددولتی سوریه که در رقه و التنف حضور دارند، به خوبی شنیده شده است چرا که این گروه‌ها، همزمان با گفتگوهای سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، در ریاض تشکیل جلسه داده و در مورد تحولات آینده و آنچه به گفتگوهای سوری- سوریه موسوم شده، تصمیم‌گیری کردند. . حضور نماینده سازمان ملل‌متحد در جلسه ریاض را می‌توان وزن گرفتن مخالفان در مقابل دولت سوریه و نشست سوچی ارزیابی کرد.

جوان: دونالد ترامپ تنها ساعتهایی قبل از نشست سه جانبه سوچی با پوتین تلفنی گفتگو کرد... تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با پوتین 90... طول کشید... برخی منابع می‌گویند که روس‌ها طرحی جدید را برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطرح کرده‌اند که پوتین آن را با آمریکایی‌ها هم در میان گذاشته است.

روزنامه‌های حکومتی نسبت به تحولات منطقه و افزایش فشار بر رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند:
رسالت: تقسیم کار بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با ایران: ... تحولات اخیر منطقه هم‌چون استعفای حریری، سفر کوشنر داماد ترامپ به عربستان، و مهم‌تر از همه هجمه سنگین علیه ایران از طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان (که نمونه اخیر آن در بیانه اتحادیه عرب علیه ایران و حزب‌الله آشکار شد) نشان از برنامه جدید بازیگران شورشی منطقه با هدف فشار به ایران صورت گرفته است... کشورهای غربی و عربی تمرکز اصلی خود را بر مقابله با ایران قرار داده‌اند. از این‌رو برای مقابله با ایران ائتلاف مزبور دو رویکرد یکسان و هم سو را در پیش گرفته است: اول؛ مقابله مستقیم با ایران: این مقابله جنبه اقتصادی و نرم دارد و بیشتر نیز مقابله با بازوی اجرایی ایران در منطقه یعنی سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. تحمیل تحریمهای گسترده بالاخص تحریمs722 (سیاه چاله تحریم ها) که بخشهای اقتصادی ایران را هدف گرفته ناشی از چنین رویکردی است. دوم؛ مقابله مستقیم با گروههای مقاومت در منطقه: این مقابله برخلاف رویکرد اول تلفیقی از مسایل اقتصادی و نظامی است. در این رویکرد بعد نظامی پررنگ‌تر است و استعفای حریری را باید متناسب با این اقدام دانست... گام های مختلف جبهه غربی-عربی عبری در منطقه نشان از خیز دوباره آنان برای مقابله با ایران و گروه‌های مقاومت دارد و پیچیدگی اوضاع کنونی را باید در تعارض منافع بازیگران مختلف جستجو کرد.

پیامدهای بحران زلزله و سایر بحرانهای رژیم مضمون سایر مقالات و تیترهای روزنامه‌های حکومتی است:
آرمان: صدا و سیما شائبه برانگیز رفتار نکند، مدیریت کشور سلیقه‌ای و موجی شده است

آفتاب یزد: سکوت اصول‌گرایان در قبال احمدی‌نژاد قابل تأمل است

ابرار: دادگاه تجدید نظر نیویورک، شکایت ۱.۷میلیارد دلاری علیه ایران را به جریان انداخت

قدس: دولت نان و دارو را گران کرد
اعتماد: زلزله اجتماعی را جدی بگیریم!... در جریان زلزله اخیر، شهروندان ایرانی به یکباره جلوه‌ای از میزان اعتماد عمومی خویش به دستگاههای رسمی مسئول در امور رفاهی و امدادی و... را از طریق اعتمادبخشی بی‌سابقه به نهادهای غیررسمی نشان دادند!... و این موضوع در آینده، بدون پیامدها و تبعات خاص سیاسی و اجتماعی باقی نخواهد ماند. ... . زلزله اخیر... خطر قریب‌الوقوع فروپاشی اعتماد اجتماعی و اضمحلال سرمایه‌های اجتماعی را گوشزد می‌کند.

مردم‌سالاری: زلزله‌ای که مرزها را شکست
گویا این مردم خوب می‌دانستند هر لحظه درنگ در این چنین بحرانی صدها صدای فریاد کمک را برای همیشه خاموش خواهد نمود، همان چیزی را که متأسفانه ظاهراً ستاد مدیریت بحران همانند مردم درک نمی‌کرد‌ و البته که این بی‌تدبیری در دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید از سالها قبل درست همان زمانی که یکی از ناکارآمدترین استانداران در زمان دولت احمدی‌نژاد به سمت تصدی‌گری ستاد مدیریت بحران کشور در دولت روحانی منصوب گردید رقم خورد‌ و نتیجه این انتخاب آگاهانه همان خیر و برکتی بود که از سایه سر ستاد مدیریت بحران کشور بر سر مناطق زلزله‌زده کرد‌نشین نازل شد، به شیوه‌ای که در بعضی نقاط زلزله‌زده تا دو الی سه روز پس از حادثه مردم بی‌خانمان هیچگونه سر پناهی برای محافظت خود از سرما نداشتند‌

کاش دولت آقای روحانی می‌فهمید... آیا همان چند سال پیش که برای ایلام سیل آمد و مدیر بحران دولت شما در آنجا حضور یافت و در گزارشی از مناطق سیل‌زده از خوشحالی مردم برای نزول رحمت الهی سخن گفت نمی‌باید به فکر این می ‌بودید که آیا واقعاً سیل باعث خوشحالی مردم می‌شود؟؟. داغ مناطق کرد نشین با اظهارنظرهایی از جانب بعضی اشخاص که گویا بیشترین هنرشان نمک بر زخم پاشیدن است تشدید شد و آنجایی که اینگونه اظهارنظر شد که این عذاب الهی است گویا دست و دل بعضی مسؤلان کشوری و لشکری ارزشی برای خدمت سرد شد که شاید این عذاب تکمیل گردد‌ و درست در همین نقطه بود که فوج کمکهای مردمی‌ پاسخ مناسبی بود به اینگونه اظهارنظرها

مردم ثابت نمودند تنها رسانه مورد وثوقشان صدا و سیمای ملی و استناد به گزارشهای استانداران نیست بلکه شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی و هماهنگی برای ارسال کمک سریع به این مناطق زحمت رسانه ملی را نیز کم نمودند.

شرق: خطر بیخ گوش اقتصاد ایران
آنچه موجب شده تهدید ملی تأمین اجتماعی در ایران در اولویت نظام نباشد این است که تصور می‌شود این تهدید در آتیه بسیار دور به‌وقوع خواهد پیوست یا دولت توان اقتصادی مداخله و مدیریت آن را خواهد داشت.

کیهان: با اعلام وصول در صحن علنی؛ فروش گاز ارزان به نروژ وزیر نفت را به مجلس کشاند

کیهان: بر اساس گزارش مرکز آمار 39درصد بیکاران کشور بیش از یک‌سال بدون شغل مانده‌اند

مذاکرات با فرانسه و اتحادیه اروپا موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است که هر یک به شکلی به عقب‌نشینیهای رژیم در مقابل خواسته‌های جامعه جهانی اذعان یا سوز و گداز کرده‌اند:
وطن امروز: ادعای عجیب دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ماکرون به روحانی گفت باید درباره موشک ها گفتگو کنیم

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌یی اعلام کرد این کشور به توافق هسته‌یی ایران پایبند است و موضوعات منطقه‌یی و موشکی باید به‌طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

مردم‌سالاری: سومین دور از گفت و گو‌های سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز دوشنبه در تهران آغاز شد.‌ انرژی محیط‌زیست، مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق‌بشر و مسایل منطقه‌یی از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است...
 
آرمان: مذاکرات و آینده برجام

حساسیت سومین دور مذاکرات سیاسی ایران و اتحادیه اروپا بیشتر به‌دلیل مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از کشورهای منطقه علیه کشورمان است

تلاش سوء ترامپ، عربستان و برخی دیگر از کشورها می‌تواند فضا را برای سرمایه‌گذاری در ایران و جذب سرمایه‌گذار خارجی و همکاری کشورهای دیگر نامناسب جلوه دهد. پایداری و ماندگاری برجام به‌ این مهم بستگی دارد که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی اتحادیه اروپا تا چه ‌اندازه بر مواضع خود در برجام و مخالفت خود با سیاستهای آمریکا پایدار بماند و تا چه‌اندازه در اجرای برجام و تعهدات خود به آن پایبند باشد و شرکتهای اروپایی تا چه میزان برای حضور در بازار ایران جدی باشند.

وطن امروز: وطن امروز: جام بلا بیشترش می‌دهند!
ما هر روز با شوک جدیدی مواجه می‌شویم و در انتظار دیدن تاثیر آن بر بازار ارز، بورس و دیگر بخش‌های مهم اقتصاد کشور چشم می‌دوزیم. واقعیتها اما ظاهراً قرار است هر روز تلخ و تلخ‌تر باشد.

تحریم‌های پی‌درپی آمریکا و غرب علیه کشور ما در مقطع پس از برجام، روح و روان مردم و بازار را هر روز خراش می‌دهد. این در حالی است که قرار بود مسأله برعکس باشد و با انعقاد قرارداد برجام و نزدیکی ما به غرب، پرونده هسته‌یی ایران برای همیشه بسته و روند اعمال تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران، متوقف شود.

اعمال قریب 200تحریم علیه اقتصاد ایران در مقطع پسابرجام اما تمام واقعیت نیست. سرنوشت تحریم‌های غرب و آمریکا در هر یک از ابعاد- جز مسأله سوئیفت- نه‌تنها راهی مشابه را طی کرده است که آمریکا ورای فشار به اقتصاد ایران در داخل، برنامه‌های گسترده‌یی را برای تحریم هم‌پیمانان منطقه‌یی ایران کلید زده است. تدوین طرح‌های تحریمی نو به نو علیه جنبش حزب‌الله لبنان، قرار دادن نام «جنبش النجبا» ی عراق در لیست گروه‌های تروریستی و تحریک حکام خام عربستان برای تقابل نفتی- نظامی با ایران، بخشی از همین روند محسوب می‌شود.

رونمایی از مادر تحریم‌ها به‌عنوان گسترده‌ترین برنامه تحریمی طول تاریخ علیه یک کشور را نیز می‌توان گل سرسبد تمام فشارهای پسابرجامی غرب علیه ایران نام نهاد. ما اما دست‌بردار نیستیم و باز هم دوست داریم با غرب مذاکره کنیم. تا آنجا که شخص وزیر محترم امور خارجه طی توئیتی، پایان کابوس داعش در منطقه را نیز حاصل مذاکره معرفی می‌کند!

اینها اما تمام ماجرا نیست. ما با آن که می‌بینیم دولت انگلیس نیز بدون اجازه آمریکا نمی‌تواند مجوز افتتاح یک حساب شخصی در بانکهای انگلیسی را-حتی به جناب ظریف- بدهد، قصد داریم راهبرد نزدیکی به غرب را با دور زدن کدخدا! از طریق اروپا دنبال کنیم.

بر این اساس، تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی را- که طی سال‌های اخیر خود با معضلات سیاسی- اقتصادی متعدد روبه‌رو بوده است- به جد دنبال می‌کنیم. اشکال کار اما آنجاست که اروپایی‌ها هم ظاهراً دوستی سرشان نمی‌شود و بی‌اعتنا به تحقق یا عدم تحقق فروپاشی یورو و نیاز گسترده‌شان به بازار ایران به‌دلیل معضلات اقتصادی، هر روز لگد جدیدی به اقتصاد و امنیت ایران می‌زنند.

با آن که صادرات فرانسه به ایران طی دوره پسابرجام، 4برابر شده و از این نظر بین کشورهای اروپایی رکورددار است، امانوئل مکرون مهم‌ترین چهره اروپایی حامی فشار بر ایران در موضوعات موشکی، حقوق‌بشر، هسته‌یی و... به‌شمار می‌رود. با معادله غامض و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم! ظاهراً کدخدا و نوچه‌هایش دوست دارند بچه‌های درسخوان و مودب دهکده جهانی را بیشتر تنبیه کنند؛ چرا؟!

! وقتی شما «آب خوردن» مردم یک کشور را هم رضایت کدخدا ربط می‌دهید، لاجرم او را در جایگاه خدا قرار داده‌ای.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر