لينك به منبع:
نگاهی به روزنامههای حکومتی
کلی
بافی خامنهای و تهدیداتش در صورت خروج آمریکا از برجام همراه با تعارفات
روحانی به آمریکا برای آمدن سر سفره برجام و خوش خیالی باند روحانی از سفر
وی به نیویورک عامترین موضوع روزنامههای حکومتی در روز دوشنبه ۲۷شهریور
است.
آرمان: معمار گفتکوی اعتدال جهانی در نیویورک
آفتاب یزد: حسن روحانی : آمریکا اخلاق بد خود را کنار بگذارد تا سر سفره بیاید
اطلاعات: پیش از عزیمت به نیویورک، رئیس جمهوری: بهدنبال روابط گسترده با کشورهای دوست در جهان هستیم
اطلاعات: فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگان دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی: هر حرکت غلط در برجام با عکسالعمل ایران مواجه خواهد شد
کیهان: رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی دانشجویان علوم انتظامی: برجام نشان داد آمریکا شیطان بزرگ است – پایبندی به قانون و جرأت و دلیری برای اجرای بیملاحظه آن، وظایف اصلی نیروی انتظامی است
وطن امروز: روحانی:آمریکاییها بیایند سرسفره برجام!
وطن امروز: ملت ایران زیر بار زور نمیرود- هر حرکت غلط نظام سلطه در قضیه برجام با عکسالعمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد
آرمان: پایان ائتلاف با غیراصلاح طلبان – عارف: انتخابات ۹۸ائتلاف نمیکنیم – انحصار مساجد و مکانهای ارزشی توسط یک جریان سیاسی به صلاح نیست
آفتاب یزد: صادق زیبا اصلاحطلبان دیگر ایدهآل ندارند
بهار: کار اصلاحطلبان سخت میشود
آرمان: معمار گفتکوی اعتدال جهانی در نیویورک
آفتاب یزد: حسن روحانی : آمریکا اخلاق بد خود را کنار بگذارد تا سر سفره بیاید
اطلاعات: پیش از عزیمت به نیویورک، رئیس جمهوری: بهدنبال روابط گسترده با کشورهای دوست در جهان هستیم
اطلاعات: فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگان دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی: هر حرکت غلط در برجام با عکسالعمل ایران مواجه خواهد شد
کیهان: رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی دانشجویان علوم انتظامی: برجام نشان داد آمریکا شیطان بزرگ است – پایبندی به قانون و جرأت و دلیری برای اجرای بیملاحظه آن، وظایف اصلی نیروی انتظامی است
وطن امروز: روحانی:آمریکاییها بیایند سرسفره برجام!
وطن امروز: ملت ایران زیر بار زور نمیرود- هر حرکت غلط نظام سلطه در قضیه برجام با عکسالعمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد
آرمان: پایان ائتلاف با غیراصلاح طلبان – عارف: انتخابات ۹۸ائتلاف نمیکنیم – انحصار مساجد و مکانهای ارزشی توسط یک جریان سیاسی به صلاح نیست
آفتاب یزد: صادق زیبا اصلاحطلبان دیگر ایدهآل ندارند
بهار: کار اصلاحطلبان سخت میشود
فساد اداری و چپاول همراه با ناکارآمدیهای اجتماعی اقتصادی مضمون بسیاری از عنوانهای صفحات اول روزنامههای حکومتی است:
آفتاب یزد: آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ابزاری برای درآمد شهرداری!
اعتماد: وزیر کار: ۳/۳میلیون بیکار در کشور داریم
آفتاب یزد: آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ابزاری برای درآمد شهرداری!
اعتماد: وزیر کار: ۳/۳میلیون بیکار در کشور داریم
اعتماد: اژه ای: قبول دارم بررسی پرونده احمدینژاد طول کشیده است
اطلاعات: سخنگوی قوه قضاییه: دولت جلو تغییر کاربریهای غیرقانونی اراضی را بگیرد
ایران: ۸۰درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند
اطلاعات: سخنگوی قوه قضاییه: دولت جلو تغییر کاربریهای غیرقانونی اراضی را بگیرد
ایران: ۸۰درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند
تجارت: بودجه در پیچ سخت – کارشناس پولی و بانکی: عدم یکسان سازی نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه است
تجارت: کسری بودجه و لزوم تجدید نظر در بودجه ریزی
تجارت: کسری بودجه و لزوم تجدید نظر در بودجه ریزی
جوان: هزینه حذف آزمایشی برچسب قیمت ها را مردم میپردازند
شرق: رئیس کمیته امداد خبر داد: ۱۲میلیون نفر زیر خط فقر
شهروند: سرگردانی خانوادههایی که کودکانشان در طرح ساماندهی دستگیر شدهاند، اردوگاه سرگردانی
قانون: ضعف در حقوق زنان
شرق: رئیس کمیته امداد خبر داد: ۱۲میلیون نفر زیر خط فقر
شهروند: سرگردانی خانوادههایی که کودکانشان در طرح ساماندهی دستگیر شدهاند، اردوگاه سرگردانی
قانون: ضعف در حقوق زنان
همدلی:
غلامحسین محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضاییه دیروز از افزایش چشمگیر خشونت
در کشور گفت و تأکید کرد که قتلهای فجیع در ایران نسبت به سال گذشته بیشتر
شده است- مردم به هم رحم کنند.
در حالی که نتایج سفر روحانی به نیویورک برای نظام هنوز نه بدار است نه به بار، روزنامههای باند خامنهای پیشاپیش با مسخره کردن آن به شکست این سفر ناخواسته اذعان کردهاند. یک نمونه را از ارگان خامنهای میخوانیم:
کیهان: همخونی! (گفت و شنود)
گفت چه خبر؟
گفتم: یکی از روزنامههای زنجیرهیی با تیتر درشت در صفحه اول خود آورده است «دنیا چشم به راه ملاقات احتمالی ظریف -تیلرسون»!
گفت: ولی هم وزارتخارجه آمریکا و هم وزارتخارجه خودمان اعلام کردهاند که هیچ ملاقاتی بین ظریف و تیلرسون صورت نخواهد پذیرفت.
گفتم: زنجیرهییها عادت کردهاند که آرزوهای خود را تبدیل به خبر کنند!
گفت: ملاقات ظریف با وزیر خارجه آمریکا که بیشترین دشمنیها را علیه کشورمان داشته و همین دو هفته قبل از ضرورت براندازی جمهوری اسلامی ایران سخن میگفت، برای زنجیرهییها چه افتخاری دارد؟!
گفتم: ای عوام! خونه خرس و بادیه مس؟! برای آنها افتخار! و غیرت! و وطندوستی! و اینجور چیزها مطرح نیست! که باعث شود از پاچهخواری دشمن مردم وطن خودشان خجالت بکشند!
گفت: یعنی تا این اندازه با دشمنان مردم وطنشان احساس نزدیکی میکنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو پشه را نوازش میکرد، گفتند؛ یک جوری قربان صدقهاش میروی که انگار همخون هستید! حالا با این علاقهیی که به پشهها داری اگر اشتباهی یکی از آنها را بکشی چه احساسی خواهی داشت؟ گفت؛ احساسی که بعد از کشتن سهراب به رستم دست داد.
در حالی که نتایج سفر روحانی به نیویورک برای نظام هنوز نه بدار است نه به بار، روزنامههای باند خامنهای پیشاپیش با مسخره کردن آن به شکست این سفر ناخواسته اذعان کردهاند. یک نمونه را از ارگان خامنهای میخوانیم:
کیهان: همخونی! (گفت و شنود)
گفت چه خبر؟
گفتم: یکی از روزنامههای زنجیرهیی با تیتر درشت در صفحه اول خود آورده است «دنیا چشم به راه ملاقات احتمالی ظریف -تیلرسون»!
گفت: ولی هم وزارتخارجه آمریکا و هم وزارتخارجه خودمان اعلام کردهاند که هیچ ملاقاتی بین ظریف و تیلرسون صورت نخواهد پذیرفت.
گفتم: زنجیرهییها عادت کردهاند که آرزوهای خود را تبدیل به خبر کنند!
گفت: ملاقات ظریف با وزیر خارجه آمریکا که بیشترین دشمنیها را علیه کشورمان داشته و همین دو هفته قبل از ضرورت براندازی جمهوری اسلامی ایران سخن میگفت، برای زنجیرهییها چه افتخاری دارد؟!
گفتم: ای عوام! خونه خرس و بادیه مس؟! برای آنها افتخار! و غیرت! و وطندوستی! و اینجور چیزها مطرح نیست! که باعث شود از پاچهخواری دشمن مردم وطن خودشان خجالت بکشند!
گفت: یعنی تا این اندازه با دشمنان مردم وطنشان احساس نزدیکی میکنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو پشه را نوازش میکرد، گفتند؛ یک جوری قربان صدقهاش میروی که انگار همخون هستید! حالا با این علاقهیی که به پشهها داری اگر اشتباهی یکی از آنها را بکشی چه احساسی خواهی داشت؟ گفت؛ احساسی که بعد از کشتن سهراب به رستم دست داد.
در
روزنامههای باند روحانی و شرکا با دود دم به سفر روحانی به نیویورک
پرداخته شد و ضمن ادعای همسویی مواضع روحانی با خامنهای، آویختن به حریف
را تنها راه نجات برجام توصیف کردهاند:
آرمان: معمارگفت و گوی اعتدالجهانی در نیویورک
رئیسجمهور بهمنظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با بدرقه رسمی آقای ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
رئیسجمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما خواهان روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم، تصریح کرد: ما میخواهیم با کشورهای دوست روابط خود را گسترش داده و با کشورهای منطقه روابط خوب و مناسبی داشته باشیم.
او در مورد برجام نیز خاطرنشان کرد: امروز در جهان اتفاقنظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. مخالفان برجام به دو سه کشور محدود میشوند از آن جمله عدهیی در آمریکا احساس میکنند که کمک کردهاند که سفرهای باز شده اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشستهاند. این طرف شادی میکند و این شادی آنها را اذیت میکند در حالی که آنها میتوانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند میتوانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسهیی درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت... روحانی در هنگام ورود به فرودگاه جان اف کندی آمریکا گفت: استراتژی جمهوری اسلامی تعامل گسترده با جهان است. وی یادآورشد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، استراتژی ما تعامل گسترده با جهانیان است و این تعامل در کنار مجامع بینالمللی میتواند عملیاتی و اجرایی شود. وی افزود: در این سفر جلساتی با سران کشورها، نخبگان و علمای اسلامی، مدیران رسانههای آمریکا و ایرانیان عزیز خواهیم داشت.
شرق:سرمقاله: دست بالای ظریف مقابل تیلرسون
برخی از اعضای تیم مذاکرهکننده ایرانی در مصاحبههایی بر اهمیت و نقش آمریکا و انعطاف جان کری در مذاکرات هستهیی تأکید کردهاند. متأسفانه فرصتهای فراوانی را در دوره اوباما برای اجرای بهتر برجام و حتی مذاکره در برخی از چالشهای سیاست خارجی کشور در منطقه و جهان از دست دادیم
رویکارآمدن ترامپ به خودی خود فاجعهای برای برجام بود.
تلاش تیم جدید حاکم بر کاخ سفید برای برهمزدن توافق یا مذاکره مجدد درباره مفاد آن با ناکامی و مخالفت جدی دیگر اعضای ١+٥و همچنین دیگر کشورهای جهان روبهرو شده است. مهمتر از آن جهان اکنون برجام را «الگویی برای حل و فصل مناقشات» در دیگر موضوعات بینالمللی نیز بهرسمیت شناخته و این مدل از دیپلوماسی را برای چالشهای جهانی توصیه میکند.
مذاکرات ظریف با ١+٥با حضور وزیر خارجه آمریکا شکست تابویی بود که بیش از ٣٠ سال بر روابط دو کشور سایه افکنده بود و شاید مهمتر از آن مکالمه تلفنی اوباما با روحانی بود که در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ملاحظه کردیم نه آن مکالمه تلفنی از هیبت انقلاب کشور کاست و نه در آن نشست ظریف «مقهور» جان کری شد. بلکه برخلاف ادبیات رایج دلواپسان، قدرت مذاکراتی و چانهزنی تیم ایران مورد ستایش جهان و حتی آمریکاییها قرار گرفت و همانگونه که ذکر آن رفت مهمترین دستاورد دیپلوماتیک را بهدنبال داشت.
در جریان ٢٢ ماه مذاکرات ایران با کشورهای ١+٥ظریف و جان کری بارها گفتگوهای دوجانبه و خصوصی داشتند. هیچ دلیل موجهی بر تکرار چنین مذاکراتی بین ظریف و تیلرسون وجود ندارد و به یقین ملحوظکردن ملاحظات داخلی در چنین موقعیتی خلاف منافع کشور است.
آرمان: سرمقاله: نیویورک و تلاقی دو دکترین
سفر روحانی به نیویورک در سال نخست از دور دوم ریاستجمهوری او در وضعیت قرینهای با سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان مللمتحد قرار خواهد گرفت و از این جهت در چهار راه تلاقی دو اراده متفاوت در ادبیات سیاسی قرار دارد. از سویی اراده حسن روحانی با تعامل سازنده در نظام بینالملل و از سوی دیگر اراده گروه پُست نومحافظهکار به رهبری ترامپ در ایالات متحده آمریکا،
سخنرانی روحانی میتواند در زمینههای گوناگون مطرح شده، معطوف به آنچه که در ایران امروز جریان دارد و نگرشهای مختلفی که در نظام بینالملل بر له یا علیه ایران در چارچوب مسائلی چون حقوقبشر، فعالیتهای موشکی ایران و امثال آن مطرح میشود، روشنگر باشد. باید منتظر ماند و سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و پیامدهای ناشی از آن را در عرصه سیاست خارجی مورد توجه قرار داد.
برای نخستین بار تیلرسون وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا با ظریف در چارچوب برجام ملاقات خواهد کرد و ادبیات یکدیگر را در این دیدار مورد توجه قرار خواهند داد.
میتوانیم بگوییم ممکن است حاشیهها بر متن چیره گردند. البته مانند همیشه امکان دیدار روسای جمهور ایران و ایالات متحده آمریکا، گریز از آن و یا وقوع آن در وضعیتی غیرقابل پیشبینی میتواند مورد توجه رسانهها قرار داشته باشد. همچنین دیدارهای جنبی که رئیسجمهور ایران با روسای جمهور کشورهای بزرگ و کوچک دنیا خواهد داشت، مذاکرات و آنچه در این مذاکرات بیان خواهد شد، مسائلی است که باید در حاشیه این متن مورد توجه قرار داد. حاشیهای که ممکن است بر متن اصلی یعنی سخنرانی رئیسجمهور در مجمع عمومی سازمان مللمتحد نیز فائق آید.
روزنامههای باند خامنهای حملاتشان به روحانی و اهداف سفرش به نیویورک را آغاز کرده و خواستار خارج کردن پرونده برجام از دست دولت روحانی شدهاند:
وطن امروز: توصیه عجیب رئیسجمهور به دولت آمریکا در آغاز پنجمین سفر به نیویورک
روحانی: آمریکاییها بیایند سر سفره برجام!
حسن روحانی در آستانه پنجمین سفر به نیویورک برای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل، در اظهارنظری عجیب که به نظر میرسد تلاشی برای ترغیب دونالد ترامپ برای پایبند بودن به برجام است؛ به دولت آمریکا توصیه کرد بر سر سفره برجام بنشینند و غذا و نوشابه بخورند!... در زمینه برجام امروز در جهان یک اتفاق نظری وجود دارد که برجام یک توافقی است به نفع امنیت و ثبات و همچنین توسعه منطقه و جهان. وی افزود: مخالفان برجام به ۲یا ۳کشور محدود میشوند. از جمله عدهیی در آمریکا هستند که حالا خودشان را مغبون میبینند در برجام و احساس میکنند یک سفرهای باز شده و فکر میکنند آنها هم کمک کردهاند در باز شدن این سفره، بعد موقع خوردن غذا و استفاده، آنها محرومند و وارد این میز غذا نمیشوند و در اتاق بغلی نشستهاند. روحانی ادامه داد: این طرف غذا میخورند؛ نوشابه میخورند و سر و صدا میکنند. این نشاط و شادابی اینها، آنها را اذیت میکند چون در اتاق بغلی نشستهاند و از سفره محرومند، در حالی که میتوانند آنها هم راه درستی را انتخاب کنند و بیایند در اتاقی که سفره است، آنها هم وارد شوند. از نظر ما اشکالی ندارد اگر آنها اخلاق بدشان را کنار بگذارند میتوانند کنار این سفره هم باشند. بنابراین مسأله برجام نیاز به توضیحاتی دارد و جلساتی در آنجا راجع به برجام خواهد بود. تعارف روحانی به ترامپ برای حضور بر سر سفره برجام در حالی است که رئیسجمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته برای برجام خط و نشان کشید و گفت: «در اکتبر همه خواهند دید چکار خواهم کرد».
وطن امروز: دوگانهسوزی ماشین دولت و تغییر یک راهبرد
علیاکبر صالحی اظهار داشته خروج ایالات متحده آمریکا بهعنوان مهمترین طرف توافق از برجام خللی در ادامه عمل ایران به تعهداتش وارد نمیکند، چرا که ما در برجام با طرفهای اروپایی نیز توافقات و تعهداتی داشتهایم.
با منطق «کدخدامحوری» آمریکا که سال ۹۲توسط رئیسجمهور بیان شد تضاد دارد، چرا که روحانی علت شکست توافق سعدآباد را در آن میدانست که طرف توافق ایران ۳کشور اروپایی بودند و در دنیایی که کدخدا کشور دیگری است توافق با این کشورها منتج به نتیجه نخواهد شد.
رئیسجمهور در تبلیغات انتخاباتی اخیر، رقیب خود را محکوم به سوءاستفاده از مقدسات برای جلب آرای عمومی کرد و کمکهای آستان قدس رضوی به زلزلهزدگان خراسانی را نشانی از چنین سوءاستفادهای دانست اما رفتار دولت در قبل و بعد از انتخابات گویای مصادیق متعددی در اثبات وجود چنین سوءاستفادهای از سمت دولت و رئیس آن بوده است. ارتباط دادن بحرانهای زیستمحیطی به عذاب الهی، جلوه دادن پیام عاشورا به مذاکره با دشمن، قیاسهای متعدد میان صلح امام حسن مجتبی (ع) با توافق هستهیی برای قداستزایی و ممانعت از نقد و دهها مورد دیگر از این دست، گویای آن است که اتفاقاً این دولت بیشترین میزان سوءاستفاده از مقدسات را برای فرار از پاسخگویی داشته است،
میتوان به مدد باقی حروف ابجد ادامه داد و از موضوعات متعددی سخن گفت که همگیشان در «استاندارد دوگانه» با یکدیگر شباهت دارند. استانداردهای متغیری که ریشه در هیچ اصلی ندارند الا توجیه آنچه میگذرد و دولت عامل آن است. در این میان یکبار میتوان اروپا را آنقدر کوچک نشان داد که توافق با اروپا بدون آمریکا عامل شکست باشد و بار دیگر اروپا را آنقدر بزرگ جلوه داد که توافق با آنها هر نقض عهدی از سوی آمریکا را بیاهمیت کند!
یک روز در قامت ایدئولوژیزدایی از دیپلوماسی همه چیز را بر اساس دودوتا چهارتایی ظاهری تصویر میکند و روز دیگر در جواب به نتیجه نرسیدن معادلات، سخن از آن میگوید که هدف اصلی مذاکرات نه دستیابی به نتیجهیی مطلوب برای حل امور که رسوا کردن آمریکا در میان جهانیان بوده! روزی تحریم را باعث انزوای ایران میداند و آن را آنقدر بزرگ جلوه میدهد که برای حل مشکل آب خوردن نیز باید به مقابله با آن برخاست
و روز دیگر هر تحریم جدیدی علیه ایران را نشانهای از انزوای آمریکا میداند و بازگشت یکباره تمام تحریمهای گذشته را بیاثر بر معادلات کشور جلوه میدهد.
منطق اصلی دولت در حل مشکلات چیست؟ پاسخ شاید کمی دشوار باشد، چرا که دولت منطق حیات خود را در همین بیمنطقی میجوید! دولت نشانی عالی از عملگرایی و پراگماتیسمی است که بنا به اقتضا روزی سعی بر پایین کشیدن هاله قداست از هر پدیده دینی میکند و دین را بهمثابه ایدئولوژی هزینهزا و نقطهای برابر عقلانیت فرض میکند و روز دیگر سیادت یک نفر را عامل جبرانی برای نداشتن سابقه و تجربه مدیریتیاش میداند و ناکارآمدیها را به تقدیر الهی ربط میدهد. ماشین دولت مجهز به همین دوگانهسوزی بوده است و با همین منطق دوگانه توانسته از بار پاسخگویی به مطالبات تا حد زیادی فرار کند،
دولتی که روزی هر نقد بهعملکرد دیپلوماسی خود را با شبیهسازی نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به مذاکرات هستهیی معادل همنوایی مخالفان با اسراییل میدانست، ابایی از آن نداشت که سخنانی همنوا با گروهک منافقین را به زبان بیاورد و با حمله به نیروهای نظامی سخنی باب میل دشمنان کشور را به زبان آورد. طبیعی است در چنین شرایطی زمان آن فرارسیده با تغییر فلش نقدها از مصادیق به منطق حاکم بر رفتار دولت، این تضاد را برای افکار عمومی عیان کرد.
سیاست روز: ارزیابی کارشناسان از احتمال دیدار ظریف و تیلرسون؛ رایزنی فرمایشی و دستاورد تقریباً هیچ
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت چرا که پیش از این ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما، با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد از اینرو این دیدار احتمالی یک رایزنی فرمایشی و بدون هیچ دستاوردی خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه بهنقل از دیپلومات غربی مدعی شدکه قرار است ظریف و تیلرسون نخستین دیدار خود را در مورد برجام در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار کنند.
نکته قابل تأمل اینکه بهرام قاسمی برخی گزارشها در مورد احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ایالات متحده در نیویورک، اعلام کرد که برنامهیی برای دیدار ظریف و تیلرسون در نظر گرفته نشده است. وی گفته است، نه برنامهیی برای دیدار ظریف با همتای آمریکاییاش در نیویورک ریخته شده و نه آمریکا چنین درخواستی داشته است.
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت بگیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت.
آنها بر این باورند پیشتر نیز ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد...
آرمان: معمارگفت و گوی اعتدالجهانی در نیویورک
رئیسجمهور بهمنظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با بدرقه رسمی آقای ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
رئیسجمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما خواهان روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم، تصریح کرد: ما میخواهیم با کشورهای دوست روابط خود را گسترش داده و با کشورهای منطقه روابط خوب و مناسبی داشته باشیم.
او در مورد برجام نیز خاطرنشان کرد: امروز در جهان اتفاقنظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. مخالفان برجام به دو سه کشور محدود میشوند از آن جمله عدهیی در آمریکا احساس میکنند که کمک کردهاند که سفرهای باز شده اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشستهاند. این طرف شادی میکند و این شادی آنها را اذیت میکند در حالی که آنها میتوانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند میتوانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسهیی درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت... روحانی در هنگام ورود به فرودگاه جان اف کندی آمریکا گفت: استراتژی جمهوری اسلامی تعامل گسترده با جهان است. وی یادآورشد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، استراتژی ما تعامل گسترده با جهانیان است و این تعامل در کنار مجامع بینالمللی میتواند عملیاتی و اجرایی شود. وی افزود: در این سفر جلساتی با سران کشورها، نخبگان و علمای اسلامی، مدیران رسانههای آمریکا و ایرانیان عزیز خواهیم داشت.
شرق:سرمقاله: دست بالای ظریف مقابل تیلرسون
برخی از اعضای تیم مذاکرهکننده ایرانی در مصاحبههایی بر اهمیت و نقش آمریکا و انعطاف جان کری در مذاکرات هستهیی تأکید کردهاند. متأسفانه فرصتهای فراوانی را در دوره اوباما برای اجرای بهتر برجام و حتی مذاکره در برخی از چالشهای سیاست خارجی کشور در منطقه و جهان از دست دادیم
رویکارآمدن ترامپ به خودی خود فاجعهای برای برجام بود.
تلاش تیم جدید حاکم بر کاخ سفید برای برهمزدن توافق یا مذاکره مجدد درباره مفاد آن با ناکامی و مخالفت جدی دیگر اعضای ١+٥و همچنین دیگر کشورهای جهان روبهرو شده است. مهمتر از آن جهان اکنون برجام را «الگویی برای حل و فصل مناقشات» در دیگر موضوعات بینالمللی نیز بهرسمیت شناخته و این مدل از دیپلوماسی را برای چالشهای جهانی توصیه میکند.
مذاکرات ظریف با ١+٥با حضور وزیر خارجه آمریکا شکست تابویی بود که بیش از ٣٠ سال بر روابط دو کشور سایه افکنده بود و شاید مهمتر از آن مکالمه تلفنی اوباما با روحانی بود که در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ملاحظه کردیم نه آن مکالمه تلفنی از هیبت انقلاب کشور کاست و نه در آن نشست ظریف «مقهور» جان کری شد. بلکه برخلاف ادبیات رایج دلواپسان، قدرت مذاکراتی و چانهزنی تیم ایران مورد ستایش جهان و حتی آمریکاییها قرار گرفت و همانگونه که ذکر آن رفت مهمترین دستاورد دیپلوماتیک را بهدنبال داشت.
در جریان ٢٢ ماه مذاکرات ایران با کشورهای ١+٥ظریف و جان کری بارها گفتگوهای دوجانبه و خصوصی داشتند. هیچ دلیل موجهی بر تکرار چنین مذاکراتی بین ظریف و تیلرسون وجود ندارد و به یقین ملحوظکردن ملاحظات داخلی در چنین موقعیتی خلاف منافع کشور است.
آرمان: سرمقاله: نیویورک و تلاقی دو دکترین
سفر روحانی به نیویورک در سال نخست از دور دوم ریاستجمهوری او در وضعیت قرینهای با سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان مللمتحد قرار خواهد گرفت و از این جهت در چهار راه تلاقی دو اراده متفاوت در ادبیات سیاسی قرار دارد. از سویی اراده حسن روحانی با تعامل سازنده در نظام بینالملل و از سوی دیگر اراده گروه پُست نومحافظهکار به رهبری ترامپ در ایالات متحده آمریکا،
سخنرانی روحانی میتواند در زمینههای گوناگون مطرح شده، معطوف به آنچه که در ایران امروز جریان دارد و نگرشهای مختلفی که در نظام بینالملل بر له یا علیه ایران در چارچوب مسائلی چون حقوقبشر، فعالیتهای موشکی ایران و امثال آن مطرح میشود، روشنگر باشد. باید منتظر ماند و سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و پیامدهای ناشی از آن را در عرصه سیاست خارجی مورد توجه قرار داد.
برای نخستین بار تیلرسون وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا با ظریف در چارچوب برجام ملاقات خواهد کرد و ادبیات یکدیگر را در این دیدار مورد توجه قرار خواهند داد.
میتوانیم بگوییم ممکن است حاشیهها بر متن چیره گردند. البته مانند همیشه امکان دیدار روسای جمهور ایران و ایالات متحده آمریکا، گریز از آن و یا وقوع آن در وضعیتی غیرقابل پیشبینی میتواند مورد توجه رسانهها قرار داشته باشد. همچنین دیدارهای جنبی که رئیسجمهور ایران با روسای جمهور کشورهای بزرگ و کوچک دنیا خواهد داشت، مذاکرات و آنچه در این مذاکرات بیان خواهد شد، مسائلی است که باید در حاشیه این متن مورد توجه قرار داد. حاشیهای که ممکن است بر متن اصلی یعنی سخنرانی رئیسجمهور در مجمع عمومی سازمان مللمتحد نیز فائق آید.
روزنامههای باند خامنهای حملاتشان به روحانی و اهداف سفرش به نیویورک را آغاز کرده و خواستار خارج کردن پرونده برجام از دست دولت روحانی شدهاند:
وطن امروز: توصیه عجیب رئیسجمهور به دولت آمریکا در آغاز پنجمین سفر به نیویورک
روحانی: آمریکاییها بیایند سر سفره برجام!
حسن روحانی در آستانه پنجمین سفر به نیویورک برای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل، در اظهارنظری عجیب که به نظر میرسد تلاشی برای ترغیب دونالد ترامپ برای پایبند بودن به برجام است؛ به دولت آمریکا توصیه کرد بر سر سفره برجام بنشینند و غذا و نوشابه بخورند!... در زمینه برجام امروز در جهان یک اتفاق نظری وجود دارد که برجام یک توافقی است به نفع امنیت و ثبات و همچنین توسعه منطقه و جهان. وی افزود: مخالفان برجام به ۲یا ۳کشور محدود میشوند. از جمله عدهیی در آمریکا هستند که حالا خودشان را مغبون میبینند در برجام و احساس میکنند یک سفرهای باز شده و فکر میکنند آنها هم کمک کردهاند در باز شدن این سفره، بعد موقع خوردن غذا و استفاده، آنها محرومند و وارد این میز غذا نمیشوند و در اتاق بغلی نشستهاند. روحانی ادامه داد: این طرف غذا میخورند؛ نوشابه میخورند و سر و صدا میکنند. این نشاط و شادابی اینها، آنها را اذیت میکند چون در اتاق بغلی نشستهاند و از سفره محرومند، در حالی که میتوانند آنها هم راه درستی را انتخاب کنند و بیایند در اتاقی که سفره است، آنها هم وارد شوند. از نظر ما اشکالی ندارد اگر آنها اخلاق بدشان را کنار بگذارند میتوانند کنار این سفره هم باشند. بنابراین مسأله برجام نیاز به توضیحاتی دارد و جلساتی در آنجا راجع به برجام خواهد بود. تعارف روحانی به ترامپ برای حضور بر سر سفره برجام در حالی است که رئیسجمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته برای برجام خط و نشان کشید و گفت: «در اکتبر همه خواهند دید چکار خواهم کرد».
وطن امروز: دوگانهسوزی ماشین دولت و تغییر یک راهبرد
علیاکبر صالحی اظهار داشته خروج ایالات متحده آمریکا بهعنوان مهمترین طرف توافق از برجام خللی در ادامه عمل ایران به تعهداتش وارد نمیکند، چرا که ما در برجام با طرفهای اروپایی نیز توافقات و تعهداتی داشتهایم.
با منطق «کدخدامحوری» آمریکا که سال ۹۲توسط رئیسجمهور بیان شد تضاد دارد، چرا که روحانی علت شکست توافق سعدآباد را در آن میدانست که طرف توافق ایران ۳کشور اروپایی بودند و در دنیایی که کدخدا کشور دیگری است توافق با این کشورها منتج به نتیجه نخواهد شد.
رئیسجمهور در تبلیغات انتخاباتی اخیر، رقیب خود را محکوم به سوءاستفاده از مقدسات برای جلب آرای عمومی کرد و کمکهای آستان قدس رضوی به زلزلهزدگان خراسانی را نشانی از چنین سوءاستفادهای دانست اما رفتار دولت در قبل و بعد از انتخابات گویای مصادیق متعددی در اثبات وجود چنین سوءاستفادهای از سمت دولت و رئیس آن بوده است. ارتباط دادن بحرانهای زیستمحیطی به عذاب الهی، جلوه دادن پیام عاشورا به مذاکره با دشمن، قیاسهای متعدد میان صلح امام حسن مجتبی (ع) با توافق هستهیی برای قداستزایی و ممانعت از نقد و دهها مورد دیگر از این دست، گویای آن است که اتفاقاً این دولت بیشترین میزان سوءاستفاده از مقدسات را برای فرار از پاسخگویی داشته است،
میتوان به مدد باقی حروف ابجد ادامه داد و از موضوعات متعددی سخن گفت که همگیشان در «استاندارد دوگانه» با یکدیگر شباهت دارند. استانداردهای متغیری که ریشه در هیچ اصلی ندارند الا توجیه آنچه میگذرد و دولت عامل آن است. در این میان یکبار میتوان اروپا را آنقدر کوچک نشان داد که توافق با اروپا بدون آمریکا عامل شکست باشد و بار دیگر اروپا را آنقدر بزرگ جلوه داد که توافق با آنها هر نقض عهدی از سوی آمریکا را بیاهمیت کند!
یک روز در قامت ایدئولوژیزدایی از دیپلوماسی همه چیز را بر اساس دودوتا چهارتایی ظاهری تصویر میکند و روز دیگر در جواب به نتیجه نرسیدن معادلات، سخن از آن میگوید که هدف اصلی مذاکرات نه دستیابی به نتیجهیی مطلوب برای حل امور که رسوا کردن آمریکا در میان جهانیان بوده! روزی تحریم را باعث انزوای ایران میداند و آن را آنقدر بزرگ جلوه میدهد که برای حل مشکل آب خوردن نیز باید به مقابله با آن برخاست
و روز دیگر هر تحریم جدیدی علیه ایران را نشانهای از انزوای آمریکا میداند و بازگشت یکباره تمام تحریمهای گذشته را بیاثر بر معادلات کشور جلوه میدهد.
منطق اصلی دولت در حل مشکلات چیست؟ پاسخ شاید کمی دشوار باشد، چرا که دولت منطق حیات خود را در همین بیمنطقی میجوید! دولت نشانی عالی از عملگرایی و پراگماتیسمی است که بنا به اقتضا روزی سعی بر پایین کشیدن هاله قداست از هر پدیده دینی میکند و دین را بهمثابه ایدئولوژی هزینهزا و نقطهای برابر عقلانیت فرض میکند و روز دیگر سیادت یک نفر را عامل جبرانی برای نداشتن سابقه و تجربه مدیریتیاش میداند و ناکارآمدیها را به تقدیر الهی ربط میدهد. ماشین دولت مجهز به همین دوگانهسوزی بوده است و با همین منطق دوگانه توانسته از بار پاسخگویی به مطالبات تا حد زیادی فرار کند،
دولتی که روزی هر نقد بهعملکرد دیپلوماسی خود را با شبیهسازی نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به مذاکرات هستهیی معادل همنوایی مخالفان با اسراییل میدانست، ابایی از آن نداشت که سخنانی همنوا با گروهک منافقین را به زبان بیاورد و با حمله به نیروهای نظامی سخنی باب میل دشمنان کشور را به زبان آورد. طبیعی است در چنین شرایطی زمان آن فرارسیده با تغییر فلش نقدها از مصادیق به منطق حاکم بر رفتار دولت، این تضاد را برای افکار عمومی عیان کرد.
سیاست روز: ارزیابی کارشناسان از احتمال دیدار ظریف و تیلرسون؛ رایزنی فرمایشی و دستاورد تقریباً هیچ
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت چرا که پیش از این ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما، با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد از اینرو این دیدار احتمالی یک رایزنی فرمایشی و بدون هیچ دستاوردی خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه بهنقل از دیپلومات غربی مدعی شدکه قرار است ظریف و تیلرسون نخستین دیدار خود را در مورد برجام در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار کنند.
نکته قابل تأمل اینکه بهرام قاسمی برخی گزارشها در مورد احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ایالات متحده در نیویورک، اعلام کرد که برنامهیی برای دیدار ظریف و تیلرسون در نظر گرفته نشده است. وی گفته است، نه برنامهیی برای دیدار ظریف با همتای آمریکاییاش در نیویورک ریخته شده و نه آمریکا چنین درخواستی داشته است.
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت بگیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت.
آنها بر این باورند پیشتر نیز ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد...
سیاست روز: ارزیابی کارشناسان از احتمال دیدار ظریف و تیلرسون؛ رایزنی فرمایشی و دستاورد تقریباً هیچ
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت چرا که پیش از این ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما، با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد از اینرو این دیدار احتمالی یک رایزنی فرمایشی و بدون هیچ دستاوردی خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه بهنقل از دیپلومات غربی مدعی شدکه قرار است ظریف و تیلرسون نخستین دیدار خود را در مورد برجام در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار کنند.
نکته قابل تأمل اینکه بهرام قاسمی برخی گزارشها در مورد احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ایالات متحده در نیویورک، اعلام کرد که برنامهیی برای دیدار ظریف و تیلرسون در نظر گرفته نشده است. وی گفته است، نه برنامهیی برای دیدار ظریف با همتای آمریکاییاش در نیویورک ریخته شده و نه آمریکا چنین درخواستی داشته است.
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت بگیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت.
آنها بر این باورند پیشتر نیز ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد.
محمدصادق کوشکی دیگر کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در خصوص دیدار احتمالی وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: اولین نکته این است که آیا آمریکاییها تمایلی به این دیدار دوجانبه دارند که مسلماً پاسخ نه خواهد بود.
بر فرض هم دیدار دوجانبه ظریف و تیلرسون در حاشیه این نشست برگزار شود، حال سؤال این است که آیا نتیجهیی نیز در برخواهد داشت؟ در گذشته نیز ظریف و همتای سابق آمریکاییش با یکدیگر دیدارهای متعددی داشتند و حتی تضمینهایی جدی نیز از سوی جان کری برای اجرای برجام داده شد.
رسالت:سرمقاله: راهحل دولت برای مقابله با تحریمهای جدید چیست؟
متأسفانه برخی از دولتمردان در این سالها با بستن چشم خود به روی این دشمنیها، در رؤیای سر عقل آوردن یا آشتی با دشمن دیرینه ملت ایران بهسر میبرند و فکر میکنند معانی صلح، دوستی، آشتی و احترام متقابل در ادبیات دیپلوماتیک و روابط خارجی آمریکا جایی دارد و میشود به آن تکیه کرد!
قرار بود با توافق برجام، همه تحریمهای هستهیی و غیرهستهیی برداشته شود. مقامات ما اطمینان داشتند چنین اتفاقی خواهد افتاد، لذا قول آن را به مردم دادند، اما چنین اتفاقی هرگز نیفتاد و هزینههای سنگینی به کشور وارد شد.
طرف مقابل با سونامی عهدشکنی به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرد. میلیاردها دلار طی سه دهه اخیر در صنعت هستهیی سرمایهگذاری کردیم، اما با پذیرش تعهدات یک سویه در برجام همه این سرمایهگذاریها را ضایع و تلف کردیم. با این وجود، باز هم هیچ علامتی از طرف آمریکایی برای کاهش خصومت ورزی و دشمنی، پدیدار نشده است! دولت، شعار «انرژی هستهای، حق مسلم ماست» را از دستور کار مردم در سطح ملی خارج کرد، اما تحریمها نه تنها برداشته نشد بلکه افزایش یافت و اکنون نمیخواهیم برگردیم به ماقبل برجام، بلکه آمریکاییها
ما را در ۲۵مهر میخواهند به شرایط بدتر از ماقبل برجام دعوت کنند! ت
واکنشها در برابر خباثت آمریکا از سوی رئیسجمهور و تیم هستهیی ایران بسیار تأسفبار است. گاهی گفته میشود؛ «حتی در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، ایران متعهد به آن خواهد بود»! برجام بدون کدخدا چه فایدهای دارد؟ رعایای آمریکا در اروپا پس از خروج آمریکا، پشیزی برای برجام قائل نیستند.
درباره این بدمستی آمریکاییها چه باید کرد؟ هیأت نظارت بر اجرای برجام تاکنون جز حرف، اقدام دیگری نکرده است! پاسخگویی مجلس در برابر رجزخوانی کنگره آمریکا ضعیف است! دولت هنوز امیدوار است زیارتگاه برجام برخی دردها و مرض های اقتصادی را شفا دهد، سیل سرمایهگذاریها به کشور سرازیر شود، آمریکاییها سر عقل بیایند و برای تأدیب تندروها در ایران میانهروها را تقویت کنند و... ! دستگاه قضایی برای احکام ظالمانه آمریکا در مصادره اموال بیزبان ایران در آمریکا تحرک جدی ندارد و اقدام مقابله به مثل نمیکند! افکار عمومی در ایران انتظار دارد که جلوی تحریمها گرفته شود و هزینههای آن به آمریکا تحمیل گردد
چون دولت در مقابله به مثل کارآمد نیست و تعلل دارد، پرونده هستهیی به جمعی از نخبگان ملی سپرده شده و برخورد فراتر از قوه مجریه، مدیریت شود. مردم میگویند پاسخ بدعهدی، وفای به عهد و پیمانی که چیزی از آن باقی نمانده و یک سویه میباشد، نیست. باید امتیازات واگذار شده را پس بگیریم و مسیری را برویم که آمریکا از بدعهدی و نقض پیمان پشیمان شود.
جوان: سرمقاله: برجام منهای آمریکا
این روزها گزارهای مرتباً از سوی برخی از مسئولان دیپلوماتیک و اجرایی در پاسخ به تهدیدات مکرر آمریکا، بیان میشود و آن اینکه «برجام یک توافق چندجانبه، بینالمللی و متکی به قطعنامه شورای امنیت است و خروج یکی از اطراف توافق (خصوصاً آمریکا) نمیتواند آن را مخدوش سازد.» فارغ از ابعاد حقوقی این گزاره و میزان صحت، باید اندیشید که وقوع احتمالی این رویداد – یعنی خروج یکجانبه واشینگتن از توافق- چه نتیجه و پیامدهایی خواهد داشت؟
باید کم کم تعارف و مجامله را حداقل با خودمان کنار بگذاریم. اگر برجام برای رفع تحریمهای ظالمانه آمریکا امضا شد، «برجام منهای آمریکا» کاغذپارهای بیش نیست. البته نمیتوان انکار کرد که چاه «برجام منهای آمریکا» اگر چه خشک و بیآب است، اما برای کسانی که به قمار «تعامل با کدخدا» دست زدهاند، آخرین دستاویز است.
با تأسف میتوان گفت در برخی مذاکرات یا مواجهات دیپلوماتیک مقابل آمریکا و غرب، این موقعیت منحصربهفرد قدرت جمهوری اسلامی از سوی برخی نمایندگان ما ناشناخته ماند و در تراز آن رفتار نشد. دقیقاً از همین نقطه بود که مثلاً برجام در تدوین و اجرا برخلاف منافع ما رقم خورد. طرف مقابل با پالسهایی که از برخی سطوح سیاسی یا دیپلوماتیک ما دریافت میکرد، به این ادراک خطا رسید که طرف ایرانی خود را دستکم گرفته و در موضع ضعف میبیند؛ چنانکه بهعنوان یکی از صدها سند، وبسایت رادیو فرانسه ۱۹مهر ۹۲نوشت «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی میبیند. بر پایه این جمعبندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر میکند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»! مشابه همین لاطائلات را وزیر خارجه فرانسه در سفارت این کشور در تهران به تجار فرانسوی گفت. چرا چنین وقاحتی دست میداد؟
مثلاً درست هنگامی که فقط در یک قلم سوء مدیریت و فساد، ۸هزار میلیارد تومان از اموال صندوق ذخیره فرهنگیان مورد دستبرد قرار میگرفت، دولتمردی مدعی بود خزانه و صندوقها خالی است!
اخیراً همزمان با تمدید تعلیق تحریمها برای ۱۲۰روز دیگر، دولت و مجلس نمایندگان آمریکا، تحریمهای جدیدی را علیه ایران تصویب یا اجرا کردند. نظیر ممنوعیت فروش هواپیما که جزو تصریحات برجام است. بدین ترتیب همان معدود دستاوردهای محتمل توافق هم منتفی شده است؛ حال آن که اولویت ما در ازای امتیازات واگذار شده در توافق، هواپیما نبود. این اتفاق، ادامه روند سیستماتیک نقض برجام است که با تصویب قانون محدودیت ویزا (علیه اتباع ۳۸کشور که به ایران سفر کنند) در کنگره و ابلاغ آن از سوی اوباما کلید خورد. نفس این قانون، فاتحه دعوت سرمایهگذار خارجی به ایران را میخواند. سپس با تصویب تمدید ۱۰ساله قانون ایسا و همچنین تحریمهای جامع «قانون ۲۰۱۷مقابله با اقدامات بیثباتکننده ایران» روبهرو شدیم که یقینا چیزی از امتیازهای نسیه واگذار شده به ایران در برجام باقی نمیگذارد. در
چرا دولت و تیم مذاکرهکننده، امتیازات نقد یکجا (در کمتر از ۳ماه) دادند و وعدههای نسیهای گرفتند که بعد از ۲۰ماه نه تنها نقد نشده، بلکه زیرساخت تحریمهای جدید هم چیده شده است؟ آیا از تیم ما زمان گرفتند تا بتوانند شبیخون بزنند؟ چرا تضمین کافی گرفته نشد؟
سراغ مسائل پیچیده نرویم. کسانی که ادعا میکردند میخواهند به اندازه ۱۰۰تا ۲۰۰میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی به کشور بیاورند، چگونه شرط «تمدید هر ۴ماه یک بار تعلیق تحریمها» را پذیرفتند؟ با احتمال عدم تمدید تحریمها در هر ۴ماه یکبار، کدام سرمایهگذار ریسک همکاری ۵یا ۱۰ساله را میپذیرد؟
حالا ککشان هم نمیگزد که نقدترین وعده برجام، نسیه از آب در آمده است. این جریان زبان دراز و پرگو حالا ساکت است و درباره آبکش شدن برجام با رگبار انواع تحریمها هیچ اعتراضی نمیکند.
از محافل ماموریتدار که بگذریم، متأسفانه گویا صورت مسأله نزد برخی مدیران هم گم شده است. حقوق ما در برجام در حال تضییع است، آن و قت آمریکا طاقچه بالا میگذارد و طلبکاری میکند.
اینکه مدیرانی در تراز آقایان صالحی و ظریف بگویند «حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در برجام پایبند میمانیم» و «اروپاییها به ما گفتهاند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، به برجام ادامه خواهند داد»، یا آقای روحانی پیش از سفر به نیویورک بگوید «کشورهای مخالف برجام اگر اخلاق بدشان را کنار بگذارند میتوانند کنار سفره برجام باشند»، دادن خاطر جمعی به طرف بدعهد و گستاختر کردن او به عهدشکنی بیشتر است.
گرفتن عکس یادگاری با امثال موگرینی، چک بیمحل است؛ هیچ جای دنیا، آب نبات چوبی هم به این تصاویر و قول و قرارها نمیدهند. براستی اتحادیه اروپا یا فرانسه و آلمان کجا هستند؟ شاید بگویند چین و روسیه کجا هستند و درست هم بگویند؛ پاسخ همه این پرسشها در یک پرسش اساسیتر نهفته است و آن اینکه دولت و وزارتخارجه ما کجاست؟ ا
در روزنامههای باند ولیفقیه ارتجاع ادعاهای اقتصادی باند رقیب رد شده است:
جوان: ۷۰درصد منابع بانکی قفل است!
گزارش ویژه «جوان» از سودهای غیرواقعی در بانکها
محمدحسین ادیب در محاسبهای بر اساس ادعای مسئولان بانکی مدعی شده است ۷۰درصد منابع بانکی قفل و تنها ۳۰درصد از سپردهها در گردش هستند که این خبر مناسبی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست.
محمدحسین ادیب در محاسبهای بر اساس ادعای مسئولان بانکی مدعی شده است ۷۰درصد منابع بانکی قفل و تنها ۳۰درصد از سپردهها در گردش هستند که این خبر مناسبی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست... محمدحسن ادیب به استناد اظهارات معاون نظارت سابق بانک مرکزی نوشته است: ۵۰درصد از وامهای بانکی را شرکتهای بزرگ دریافت کردهاند و قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیستند و از سوی دیگر به گفته سیف ۲۰۰شرکت بزرگ ۴۰درصد از تسهیلات را دریافت کردهاند، اگر از مانده تسهیلات بانکی در آخر تیرماه ۱۳۹۶به میزان ۸۶۱هزار میلیارد تومان، تسهیلات به ۲۰۰شرکت بزرگ کسر شود، تسهیلات منهای وامهای پرداختی به شرکتهای بزرگ ۵۱۶هزار میلیارد تومان است.
در روزنامههای باند روحانی و شرکا نیز به لاپوشانی مبناهای آماری و کلی گویی اذعان شده است:
شرق: خط قرمز دور خط فقر
«درحالحاضر حدود ١٠ تا ١٢ میلیون نفر فقیر مطلق در کشور داریم اما اگر شاخصها بهدقت مشخص شوند و بخواهیم سطح رفاهی افراد جامعه را بالاتر ببریم، میتوان ١٦تا ٢٠ میلیون نفر را در کشور در دایره فقر مطلق قرار داد». این بخشی از گفتههای رئیس کمیته امداد در یک برنامه تلویزیونی است. با اینحال نه او در این برنامه و جای دیگر و نه هیچ مسئول مرتبط دیگری تاکنون درباره این شاخصهای تعیینکننده که نشان میدهد فرد یا خانوادهای زیر یا بالای خط فقر هستند، آماری اعلام نکرده یا نمیکنند.
آنچه پیش از این در مورد آن کم و با محدودیت صحبت شده، خط فقر در ایران و شاخصهایی است که میتواند عدد جمعیت بالا و پایین این خط را تعیین کند. شاخصی که اعلام آن همانند نام خودش خط قرمزهایی دارد که هر مسئولی در این سالها نتوانسته، نخواسته یا نگذاشتهاند در موردش حرف بزند و اینگونه است که در این سالها همواره جزئیات پیرامون خط فقر و همه آنچه مربوط به آن میشود، جزء رازهای مگو بودهاند.
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت چرا که پیش از این ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما، با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد از اینرو این دیدار احتمالی یک رایزنی فرمایشی و بدون هیچ دستاوردی خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه بهنقل از دیپلومات غربی مدعی شدکه قرار است ظریف و تیلرسون نخستین دیدار خود را در مورد برجام در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار کنند.
نکته قابل تأمل اینکه بهرام قاسمی برخی گزارشها در مورد احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ایالات متحده در نیویورک، اعلام کرد که برنامهیی برای دیدار ظریف و تیلرسون در نظر گرفته نشده است. وی گفته است، نه برنامهیی برای دیدار ظریف با همتای آمریکاییاش در نیویورک ریخته شده و نه آمریکا چنین درخواستی داشته است.
ناظران سیاسی بر این باورند حتی اگر دیداری میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت بگیرد این دیدار هیچ تاثیری بر روند سیاستهای ضدایرانی آمریکا در قبال برجام نخواهد داشت.
آنها بر این باورند پیشتر نیز ظریف با همتای آمریکایی سابق خود دیدارهای متعدد داشت و حتی کری به صراحت وعده تضمینهای جدی اجرای برجام از سوی آمریکا را به وزیرخارجه کشورمان داد اما با وجود گذشت بیش از یک سال هیچکدام از آن وعدهها و تضمینها اجرایی نشد.
محمدصادق کوشکی دیگر کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در خصوص دیدار احتمالی وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: اولین نکته این است که آیا آمریکاییها تمایلی به این دیدار دوجانبه دارند که مسلماً پاسخ نه خواهد بود.
بر فرض هم دیدار دوجانبه ظریف و تیلرسون در حاشیه این نشست برگزار شود، حال سؤال این است که آیا نتیجهیی نیز در برخواهد داشت؟ در گذشته نیز ظریف و همتای سابق آمریکاییش با یکدیگر دیدارهای متعددی داشتند و حتی تضمینهایی جدی نیز از سوی جان کری برای اجرای برجام داده شد.
رسالت:سرمقاله: راهحل دولت برای مقابله با تحریمهای جدید چیست؟
متأسفانه برخی از دولتمردان در این سالها با بستن چشم خود به روی این دشمنیها، در رؤیای سر عقل آوردن یا آشتی با دشمن دیرینه ملت ایران بهسر میبرند و فکر میکنند معانی صلح، دوستی، آشتی و احترام متقابل در ادبیات دیپلوماتیک و روابط خارجی آمریکا جایی دارد و میشود به آن تکیه کرد!
قرار بود با توافق برجام، همه تحریمهای هستهیی و غیرهستهیی برداشته شود. مقامات ما اطمینان داشتند چنین اتفاقی خواهد افتاد، لذا قول آن را به مردم دادند، اما چنین اتفاقی هرگز نیفتاد و هزینههای سنگینی به کشور وارد شد.
طرف مقابل با سونامی عهدشکنی به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرد. میلیاردها دلار طی سه دهه اخیر در صنعت هستهیی سرمایهگذاری کردیم، اما با پذیرش تعهدات یک سویه در برجام همه این سرمایهگذاریها را ضایع و تلف کردیم. با این وجود، باز هم هیچ علامتی از طرف آمریکایی برای کاهش خصومت ورزی و دشمنی، پدیدار نشده است! دولت، شعار «انرژی هستهای، حق مسلم ماست» را از دستور کار مردم در سطح ملی خارج کرد، اما تحریمها نه تنها برداشته نشد بلکه افزایش یافت و اکنون نمیخواهیم برگردیم به ماقبل برجام، بلکه آمریکاییها
ما را در ۲۵مهر میخواهند به شرایط بدتر از ماقبل برجام دعوت کنند! ت
واکنشها در برابر خباثت آمریکا از سوی رئیسجمهور و تیم هستهیی ایران بسیار تأسفبار است. گاهی گفته میشود؛ «حتی در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، ایران متعهد به آن خواهد بود»! برجام بدون کدخدا چه فایدهای دارد؟ رعایای آمریکا در اروپا پس از خروج آمریکا، پشیزی برای برجام قائل نیستند.
درباره این بدمستی آمریکاییها چه باید کرد؟ هیأت نظارت بر اجرای برجام تاکنون جز حرف، اقدام دیگری نکرده است! پاسخگویی مجلس در برابر رجزخوانی کنگره آمریکا ضعیف است! دولت هنوز امیدوار است زیارتگاه برجام برخی دردها و مرض های اقتصادی را شفا دهد، سیل سرمایهگذاریها به کشور سرازیر شود، آمریکاییها سر عقل بیایند و برای تأدیب تندروها در ایران میانهروها را تقویت کنند و... ! دستگاه قضایی برای احکام ظالمانه آمریکا در مصادره اموال بیزبان ایران در آمریکا تحرک جدی ندارد و اقدام مقابله به مثل نمیکند! افکار عمومی در ایران انتظار دارد که جلوی تحریمها گرفته شود و هزینههای آن به آمریکا تحمیل گردد
چون دولت در مقابله به مثل کارآمد نیست و تعلل دارد، پرونده هستهیی به جمعی از نخبگان ملی سپرده شده و برخورد فراتر از قوه مجریه، مدیریت شود. مردم میگویند پاسخ بدعهدی، وفای به عهد و پیمانی که چیزی از آن باقی نمانده و یک سویه میباشد، نیست. باید امتیازات واگذار شده را پس بگیریم و مسیری را برویم که آمریکا از بدعهدی و نقض پیمان پشیمان شود.
جوان: سرمقاله: برجام منهای آمریکا
این روزها گزارهای مرتباً از سوی برخی از مسئولان دیپلوماتیک و اجرایی در پاسخ به تهدیدات مکرر آمریکا، بیان میشود و آن اینکه «برجام یک توافق چندجانبه، بینالمللی و متکی به قطعنامه شورای امنیت است و خروج یکی از اطراف توافق (خصوصاً آمریکا) نمیتواند آن را مخدوش سازد.» فارغ از ابعاد حقوقی این گزاره و میزان صحت، باید اندیشید که وقوع احتمالی این رویداد – یعنی خروج یکجانبه واشینگتن از توافق- چه نتیجه و پیامدهایی خواهد داشت؟
باید کم کم تعارف و مجامله را حداقل با خودمان کنار بگذاریم. اگر برجام برای رفع تحریمهای ظالمانه آمریکا امضا شد، «برجام منهای آمریکا» کاغذپارهای بیش نیست. البته نمیتوان انکار کرد که چاه «برجام منهای آمریکا» اگر چه خشک و بیآب است، اما برای کسانی که به قمار «تعامل با کدخدا» دست زدهاند، آخرین دستاویز است.
با تأسف میتوان گفت در برخی مذاکرات یا مواجهات دیپلوماتیک مقابل آمریکا و غرب، این موقعیت منحصربهفرد قدرت جمهوری اسلامی از سوی برخی نمایندگان ما ناشناخته ماند و در تراز آن رفتار نشد. دقیقاً از همین نقطه بود که مثلاً برجام در تدوین و اجرا برخلاف منافع ما رقم خورد. طرف مقابل با پالسهایی که از برخی سطوح سیاسی یا دیپلوماتیک ما دریافت میکرد، به این ادراک خطا رسید که طرف ایرانی خود را دستکم گرفته و در موضع ضعف میبیند؛ چنانکه بهعنوان یکی از صدها سند، وبسایت رادیو فرانسه ۱۹مهر ۹۲نوشت «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی میبیند. بر پایه این جمعبندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر میکند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»! مشابه همین لاطائلات را وزیر خارجه فرانسه در سفارت این کشور در تهران به تجار فرانسوی گفت. چرا چنین وقاحتی دست میداد؟
مثلاً درست هنگامی که فقط در یک قلم سوء مدیریت و فساد، ۸هزار میلیارد تومان از اموال صندوق ذخیره فرهنگیان مورد دستبرد قرار میگرفت، دولتمردی مدعی بود خزانه و صندوقها خالی است!
اخیراً همزمان با تمدید تعلیق تحریمها برای ۱۲۰روز دیگر، دولت و مجلس نمایندگان آمریکا، تحریمهای جدیدی را علیه ایران تصویب یا اجرا کردند. نظیر ممنوعیت فروش هواپیما که جزو تصریحات برجام است. بدین ترتیب همان معدود دستاوردهای محتمل توافق هم منتفی شده است؛ حال آن که اولویت ما در ازای امتیازات واگذار شده در توافق، هواپیما نبود. این اتفاق، ادامه روند سیستماتیک نقض برجام است که با تصویب قانون محدودیت ویزا (علیه اتباع ۳۸کشور که به ایران سفر کنند) در کنگره و ابلاغ آن از سوی اوباما کلید خورد. نفس این قانون، فاتحه دعوت سرمایهگذار خارجی به ایران را میخواند. سپس با تصویب تمدید ۱۰ساله قانون ایسا و همچنین تحریمهای جامع «قانون ۲۰۱۷مقابله با اقدامات بیثباتکننده ایران» روبهرو شدیم که یقینا چیزی از امتیازهای نسیه واگذار شده به ایران در برجام باقی نمیگذارد. در
چرا دولت و تیم مذاکرهکننده، امتیازات نقد یکجا (در کمتر از ۳ماه) دادند و وعدههای نسیهای گرفتند که بعد از ۲۰ماه نه تنها نقد نشده، بلکه زیرساخت تحریمهای جدید هم چیده شده است؟ آیا از تیم ما زمان گرفتند تا بتوانند شبیخون بزنند؟ چرا تضمین کافی گرفته نشد؟
سراغ مسائل پیچیده نرویم. کسانی که ادعا میکردند میخواهند به اندازه ۱۰۰تا ۲۰۰میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی به کشور بیاورند، چگونه شرط «تمدید هر ۴ماه یک بار تعلیق تحریمها» را پذیرفتند؟ با احتمال عدم تمدید تحریمها در هر ۴ماه یکبار، کدام سرمایهگذار ریسک همکاری ۵یا ۱۰ساله را میپذیرد؟
حالا ککشان هم نمیگزد که نقدترین وعده برجام، نسیه از آب در آمده است. این جریان زبان دراز و پرگو حالا ساکت است و درباره آبکش شدن برجام با رگبار انواع تحریمها هیچ اعتراضی نمیکند.
از محافل ماموریتدار که بگذریم، متأسفانه گویا صورت مسأله نزد برخی مدیران هم گم شده است. حقوق ما در برجام در حال تضییع است، آن و قت آمریکا طاقچه بالا میگذارد و طلبکاری میکند.
اینکه مدیرانی در تراز آقایان صالحی و ظریف بگویند «حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در برجام پایبند میمانیم» و «اروپاییها به ما گفتهاند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، به برجام ادامه خواهند داد»، یا آقای روحانی پیش از سفر به نیویورک بگوید «کشورهای مخالف برجام اگر اخلاق بدشان را کنار بگذارند میتوانند کنار سفره برجام باشند»، دادن خاطر جمعی به طرف بدعهد و گستاختر کردن او به عهدشکنی بیشتر است.
گرفتن عکس یادگاری با امثال موگرینی، چک بیمحل است؛ هیچ جای دنیا، آب نبات چوبی هم به این تصاویر و قول و قرارها نمیدهند. براستی اتحادیه اروپا یا فرانسه و آلمان کجا هستند؟ شاید بگویند چین و روسیه کجا هستند و درست هم بگویند؛ پاسخ همه این پرسشها در یک پرسش اساسیتر نهفته است و آن اینکه دولت و وزارتخارجه ما کجاست؟ ا
در روزنامههای باند ولیفقیه ارتجاع ادعاهای اقتصادی باند رقیب رد شده است:
جوان: ۷۰درصد منابع بانکی قفل است!
گزارش ویژه «جوان» از سودهای غیرواقعی در بانکها
محمدحسین ادیب در محاسبهای بر اساس ادعای مسئولان بانکی مدعی شده است ۷۰درصد منابع بانکی قفل و تنها ۳۰درصد از سپردهها در گردش هستند که این خبر مناسبی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست.
محمدحسین ادیب در محاسبهای بر اساس ادعای مسئولان بانکی مدعی شده است ۷۰درصد منابع بانکی قفل و تنها ۳۰درصد از سپردهها در گردش هستند که این خبر مناسبی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست... محمدحسن ادیب به استناد اظهارات معاون نظارت سابق بانک مرکزی نوشته است: ۵۰درصد از وامهای بانکی را شرکتهای بزرگ دریافت کردهاند و قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیستند و از سوی دیگر به گفته سیف ۲۰۰شرکت بزرگ ۴۰درصد از تسهیلات را دریافت کردهاند، اگر از مانده تسهیلات بانکی در آخر تیرماه ۱۳۹۶به میزان ۸۶۱هزار میلیارد تومان، تسهیلات به ۲۰۰شرکت بزرگ کسر شود، تسهیلات منهای وامهای پرداختی به شرکتهای بزرگ ۵۱۶هزار میلیارد تومان است.
در روزنامههای باند روحانی و شرکا نیز به لاپوشانی مبناهای آماری و کلی گویی اذعان شده است:
شرق: خط قرمز دور خط فقر
«درحالحاضر حدود ١٠ تا ١٢ میلیون نفر فقیر مطلق در کشور داریم اما اگر شاخصها بهدقت مشخص شوند و بخواهیم سطح رفاهی افراد جامعه را بالاتر ببریم، میتوان ١٦تا ٢٠ میلیون نفر را در کشور در دایره فقر مطلق قرار داد». این بخشی از گفتههای رئیس کمیته امداد در یک برنامه تلویزیونی است. با اینحال نه او در این برنامه و جای دیگر و نه هیچ مسئول مرتبط دیگری تاکنون درباره این شاخصهای تعیینکننده که نشان میدهد فرد یا خانوادهای زیر یا بالای خط فقر هستند، آماری اعلام نکرده یا نمیکنند.
آنچه پیش از این در مورد آن کم و با محدودیت صحبت شده، خط فقر در ایران و شاخصهایی است که میتواند عدد جمعیت بالا و پایین این خط را تعیین کند. شاخصی که اعلام آن همانند نام خودش خط قرمزهایی دارد که هر مسئولی در این سالها نتوانسته، نخواسته یا نگذاشتهاند در موردش حرف بزند و اینگونه است که در این سالها همواره جزئیات پیرامون خط فقر و همه آنچه مربوط به آن میشود، جزء رازهای مگو بودهاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر