جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ شهریور ۳, جمعه

گفتگو با دكتر اياد علاوي معاون سابق رئيس جمهور عراق

لينك به منبع:
iran spring 4743f
« خلاصه گفتگو با دكتر اياد علاوي معاون سابق رئيس جمهور
مجري خانم سحر عباس : هجوم وحشيانه تلويزيون العراقيه عليه دكتر علاوي غير طبيعي است وقبلا و به خصوص تا قبل از بحث اصلاحات اين طور نبود موضوع چيست؟
اياد علاوي : اين حمله و هجوم جديد نيست و از قبل بوده و ادامه دارد آنهايي دنبال زندان و قتل و حزب گرايي و فرقه گرايي هستند ادامه مي دهند، اين حمله و هجوم مرا نگران نمي كند زيرا كه همه اش اباطيل وبيهوده گويي است...
مجري : موضع گيري عليه دكتر علاوي تنها توسط يك نفر نيست بلكه توسط كل دولت قانون است.
علاوي : اين جديد نيست و هميشه دشمنانه بوده است با توجيه هاي مختلف زيرا كه من در مقابل فرقه گرايي سياسي ايستادم، آنها از موضع من نگران هستند، خبرهايي رسيده است كه طرحهاي ترور نيز دارند...
مجري : شما بارها در معرض ترور قرار گرفته اند و حال نيز كاهش حفاظت علاوي به معني راه باز كردن براي ترور علاوي است
علاوي : ما در اين رابطه بيانيه داديم. آنها اتهامات مختلفي مطرح مي كنند برجسته ترين آن وابستگي به بعث و كنفرانس دوحه است... در صورتي كه همه از من مي خواهند كه براي بهبودي روابط تلاش كنم و تا بحال كرده ام، ...من دنبال آشتي ملي بودم ولي آنها آشتي ملي را طوري ديگر برداشت مي كنند من دنبال آشتي با مخالفين هستم غير از اين معني ندارد...
مجري : آنها مي گويند كه درخفي بين علاوي و مالكي براي سرنگوني عبادي توافق است ولي درعلني با هم مخالف هستند.
علاوي : من نسبت به عملكردهاي دولت قبلي حرف داشتم و اين را خواسته بودم كه العبادي از حزب الدعوه خارج شود زيرا كه بايد نخست وزير عراق باشد. دو هفته پيش نيز با من تماس گرفت و به او گفتم
مجري : العبادي تو را متهم كرده بود كه حقوقها زياد مي دادي.
علاوي : اين افتخار من است و اين حقوق مردم است كه بايد مي داديم. چندي پيش با العبادي درباره فساد صحبت كردم
مجري : اين كه از فساد معاونين رئيس جمهور و نخست وزير صحبت مي كرد منظورش شخص بود و يا سمت؟
علاوي : منظورش سمت و منصب بود. من چند ماه پيش از او خواسته بودم كه يك هيأت بين المللي بياورد و درباره فساد در عراق از ابتدا تحقيق كنند و گزارش بدهند. من قبلاً اينكار را كرده بودم
العبادي بر اساس توافق سياسي سر كارآمد و خودش راي نياورده بود. اين توافق بين نيروهاي سياسي بود. ....
مجري : العبادي و دفترش مستمر پيام مي دهند كه در معرض ترور است هدفش از اين بيان چيست؟
علاوي: ما بايد حفاظت شويم كه كسي را نداريم و در معرض ترور هستيم. همه در معرض اين ترور هستند راه حلش در اصلاح روند سياسي است... من اولين كسي بودم كه خواستار اصلاحات شده بودم و گفته بودم كه در عراق جايي براي فرقه گرايي سياسي وجود ندارد. من گفته بودم كه ريشه كني بعث يك اقدام سياسي است و درست نيست. آنها بر اساس فرقه گرايي سياسي به پيش مي روند كه ما مخالف هستيم و ما خواستار آشتي ملي واقعي هستيم ....
مجري : مردم مي گويند كه علاوي به مردم پشت كرده است و اگر در سمتش باقي مانده بود و به مردم خدمت ميكرد وضعيت به اين نقطه نمي رسيد .
علاوي : من طبق قانون عمل كردم وقتي كه راي آوردم صحنه را عوض كردند و فشارهاي ايران و آمريكا باعث شد كه ما انتخاب نشويم عليرغم اين كه راي آورده بوديم. اين فرصتي بود كه عراق آن را از دست داد و باني آن ايران و آمريكا بودند. ايران مخالفت كرد كه علاوي نخست وزير شود و براي ايران خط قرمز بود. شرايط امروز با آن روز فرق مي كند... اگر در آن سال العراقيه دولت را به‌دست گرفته بود عراق به نقطه فعلي نمي رسد و نيازي به اين تظاهرات و اعتراضات نبود در آن زمان بشار اسد به من گفت كه آمريكا و ايران با نخست وزيري شما مخالف هستند و مرز سرخ ايران هستيد. اگر مي دانستم وضعيت به اين نقطه مي رسد در آن سال 2010 مقاومت مي كردم و نمي پذيرفتم
مجري : مردم مي گويند كه اگر علاوي اصرار مي كرد و عقب نشيني نمي كرد عراق به اين نقطه نمي رسيد اين حرف همه است.
علاوي : من نمي توانستم مقاومت كنم طالباني از من حمايت نكرد و همه در مقابل ما ايستادند آمريكا با 120هزار نيرويي كه در عراق داشت در مقابل ما بود. من نظرم در آن زمان اين بود كه در مجلس اپوزيسيون باشيم و اين موضوع در العراقيه مطرح كردم و خواستم كه اسامه رئيس مجلس بشود ولي ما اپوزيسيون بمانيم ولي برخي در دولت شركت كردند تا اين كه به گفته خودشان فشاري كه روي اهل سنت بود را كاهش بدهند .....
تلويزيون التغيير 4مهر1394 ـ 26 سپتامبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر