جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

چالشهای روابط چین و آمریکا

لينك به منبع:
دونالد ترامپ می‌خواهد چین از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند

دونالد ترامپ می‌خواهد چین از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند


این هفته رئیس‌جمهور چین در واشینگتن با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. این دیدار چالشهای روابط چین و آمریکا را بیش از پیش مطرح کرد:
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اقامتگاه غیررسمی خود از شی جین پینگ از همتای چینی خود پذیرایی کرد. در زمینی که برای ترامپ خانه محسوب می‌شود دو رئیس‌جمهوری، درهای مذاکره برای موضوعاتی مختلف را باز کردند.

تهدیدهای موشکی و هسته‌یی کره شمالی اولین موضوع دستور جلسه بود. دولت کره شمالی پس از آزمایشهای هسته‌یی ماه دسامبر، به‌تازگی موشک بالستیک دیگری را به هوا پرتاب کرده است. جامعه بین‌المللی با تهدید به تحریمهای بیشتر با کره شمالی مقابله به مثل کرد. اما دونالد ترامپ می‌خواهد چین از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «کره شمالی رفتار بدی دارد و سالها است که با آمریکا بازی می‌کند. چین در این زمینه کمکی نکرده است.»

دولت آمریکا انتظار دارد چین از تحریمهای سازمان ملل‌متحد تبعیت کند. در مقابل چین استدلال می‌کند که تحریمها کمر اقتصاد کره شمالی و توانایی مردم آن را در هم می‌شکند. چین وارد کننده 90 درصد تولیدات کره شمالی است، اما می‌گوید واردات ذغال سنگ، مهمترین محل تأمین منابع ارزی کره شمالی را متوقف کرده است.

در همین حال چین از سپر دفاعی ضد موشکی تاد در کره جنوبی ناخشنود است و آن را تهدیدی در پشت دروازه‌های خود تلقی می‌کند. آمریکا معتقد است این سامانه، سپری پیشگیرانه برای جلوگیری از حمله کره شمالی به همسایگانش است.

چین ادعای مالیکت بر تمامی دریای چین را دارد و سرگرم توسعه جزیره‌های آن است، بعضی از آنها بالقوه می‌توانند محل استقرار سامانه‌های نظامی باشند.

تجارت با چین یکی از مشکلات دونالد ترامپ است. او در مبارازات انتخاباتی‌اش سیاست ارزی چین برای ترغیب صادرات را محکوم و تهدید کرد در صورتی که آمریکا دسترسی متقابل به بازارهای چین پیدا نکند، چین با تعرفه‌های گمرکی بالا روبه‌رو خواهد شد

با رقم ۳۴۷ میلیارد دلار، کسری موازنه تجاری آمریکا با چین، مشکل بزرگی است. بانک مرکزی چین با صرف بیش از یک تریلیون دلار توانسته ارزش یوان را در دو سال گذشته حفظ کند. در مقابل چین انتظار دارد آمریکا سیاستهای مالیاتی بر ورود محصولات فناوری چین را کاهش دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر