جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۷, یکشنبه

موضعگیریها در قبال طرح مناطق امن در سوریه

لينك به منبع:
ضرورت ایجاد مناطق امن درسوریه

ضرورت ایجاد مناطق امن درسوریه


پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد مناطق امن در سوریه بازتابهایی را در منطقه و جهان داشت. گزارشی را از تلویزیون الجزیره 16بهمن 95:
مناطق امن در سوریه بعد از شش سال جنگ امنیت را برای چه کسانی تأمین می‌کند؟ کجا و در چه زمانی ایجاد می‌شود؟ چه کسانی با آن موافقند و چه کسانی مخالف آن هستند؟

کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهور جدید آمریکا با پادشاه عربستان سعودی توافق کرده‌اند که از این مناطق حمایت کنند. در گذشته نیز وقتی که ترامپ گفت قطعاً مناطق امن در سوریه را ایجاد خواهد کرد ریاض از این ایده استقبال کرد. بعد از آن خبرگزاری رویترز سندی منتشر کرد که بر اساس آن رئیس‌جمهور آمریکا از وزرای دفاع و خارجه‌اش خواسته بود تا طی 90روز برای ایجاد چنین مناطقی طرح بیاورند. این صحبت ها باعث شد که مسؤلان روس عکس‌العمل نشان دهند.

سرگیی لاورف وزیر خارجه روسیه گفت کشورش با واشینگتن کار می‌کند تا جزئیات مناطق امن در سوریه توضیح داده شود. مسکو نیز آماده است تا این طرح را بررسی کند.

موضوع مناطق امن موضوعی است که هر یک از طرفهای جنگ منافع خاص خود را در آن دنبال می‌کند.

ترامپ مناطق امن را برای حفاظت از پناهندگانی می‌خواهد که از جنگ فرار کرده‌اند تا مجبور نشوند که به اروپا یا آمریکا پناه ببرند ولی چه کسی هزینه این مناطق را خواهد پرداخت؟ آمریکا یا کشورهای حوزه خلیج‌فارس؟ ترکیه در پنج سال گذشته به‌دنبال این مناطق بوده است تا امنیت مرزهایش را حفظ کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر