جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۸, دوشنبه

مواضع وزیر خارجه جدید آمریکا در مورد رژیم ایران

لينك به منبع:
رکس تیلرسون

رکس تیلرسون


رکس تیلرسون وزیر خارجه جدید آمریکا رسماً کار خود را شروع کرده است. او چه مواضعی در قبال رژیم ایران دارد؟

رکس تیلرسون 64ساله در سال 1952 در ایالت تگزاس متولد شد. او که از سال 2004 رئیس غول نفتی اکسان موبیل بوده است، کار در این شرکت را در سال 1975 به‌عنوان مهندس تولید آغاز کرد.

وزیر خارجه جدید آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا که دی‌ماه برگزار شد مواضعش درباره توافق هسته‌یی رژیم ایران را بیان کرد

تیلرسون گفت من با نظر دونالد ترامپ موافق هستم و خواستار بازبینی توافق اتمی با رژیم ایران و توافقات جانبی آن هستم.

تیلرسون افزود توافق فعلی توان رژیم ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌یی را متوقف می‌کند اما در نهایت توان خرید سلاح هسته‌یی را از این رژیم سلب نمی‌کند. هر گونه توافق با رژیم ایران بایستی امکان غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد هسته‌یی در داخل خاک ایران را از این رژیم بگیرد.

از جمله موضوعات جنجالی درباره تیلرسون که همزمان با معرفی وی مطرح شد روابط نزدیک او با روسیه بود. این موضوع تا آنجا پیش رفت که قانونگذاران ارشد و شناخته شده‌ای چون جان مک کین، ابراز نگرانی کردند.

اما تیلرسون در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا با حمایت از تحریم روسیه و ابراز نظرات تند نسبت به این کشور، تا اندازه زیادی نگرانی سناتورها را برطرف کرد. طوری که بعداً مک‌کین طی بیانیه‌یی از او حمایت کرد.

تیلرسون گفت: «بایستی درباره رابطه‌مان با روسیه هم کاملاً هوشیار باشیم. امروز، روسیه (ما را) با خطر مواجه می‌کند، اما در پیشبرد منافعش غیرقابل پیش‌بینی عمل نمی‌کند.»
تیلرسون روسیه را به حمله به اوکراین و حمایت از «نیروهای بشار اسد که قوانین جنگ را نقض می‌کنند» متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر