جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۰, یکشنبه

نخست وزیر ترکیه: ترکیه و انگلستان برای ساخت جنگنده‌یی جدید همکاری می‌کنند

لينك به منبع:
کنفرانس مطبوعاتی بنعلی یلدریم و ترزامی

کنفرانس مطبوعاتی بنعلی یلدریم و ترزامی


بنعلی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه 9بهمن 95 اعلام کرد چارچوب توافق‌نامه توسعه پروژه هواپیمای جنگی ملی، میان شرکت هواپیمایی و صنایع هوافضایی ترکیه و شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی به امضا رسید.

وی در نشست مشترک خبری پس از دیدار دوجانبه با ترزامی، نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرد: با این توافقنامه هر دو شرکت به‌طور متقابل برای توسعه پروژه ساخت یک جنگنده جدید همکاری می‌نمایند و برای گسترش فن‌آوری، تبادل علمی، گسترش نیروی انسانی و ظرفیت به‌طور متقابل تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که پروژه توسعه هواپیمای جنگی ملی پروژه با اهمیت تحت حمایت دولت جمهوری ترکیه و بریتانیا است، تصریح کرد که این پروژه قدرت هر دو کشور را در زمینه دفاعی گسترش بیشتری خواهد بخشید.

نخست وزیر ترکیه گفت: 'با در نظر گرفتن تروریسم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدها، سازمانهای هواپیمایی دو کشور برای حفظ امنیت در فرودگاهها، بررسی احتمال ارتباط مسافران فرودگاهها با تروریسم و اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با حملات تروریستی با هم همکاری خواهند کرد. در طول سال 2017 چندین اقدام در این زمینه انجام خواهد شد.'

وی درباره مشکل پناهجویان گفت: 'مشکلات منطقه‌یی با بستن درها به روی کسانی که از این مشکلات فرار می‌کنند، حل نمی‌شود. در اصل باید جامعه بین‌الملل، سازمان ملل‌متحد و تمام کشورها با تلاش بیشتر پیش از آن که مشکلات بزرگ‌تر شود، راه‌حلی برای آن پیدا کنند. در همین راستا ما از جامعه بین‌الملل و از دوستانمان انتظار داریم برای کم کردن باری که بر دوش ترکیه است؛ اقداماتی انجام دهند. تشکر کافی نیست، باید مسئولیت بپذیرند.'

نخست وزیر ترکیه در رابطه با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا گفت: 'هر دو طرف در مورد آغاز نشست کاری برای بررسی راه‌کارها و نحوه گسترش روابط دوجانبه ترکیه با انگلستان پس از خروج آن از اتحادیه اروپا، به اتفاق رسیدیم. این نشستهای کاری همزمان با مرحله خروج انگلستان ادامه خواهد داشت. پس از خروج کامل انگلستان از اتحادیه اروپا، وزرای ذیربط هر دو کشور برای به امضا رساندن توافقنامه تجارت آزاد، وارد عمل خواهند شد.'

نخست وزیر انگلستان هم تصریح کرد ترکیه در مبارزه با تروریسم به‌ویژه در مقابله با شبه‌نظامیان خارجی کمک بزرگی است.

وی با بیان این‌که مقامات دو کشور در دیدار خود، همکاری استراتژیک جدیدی را آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: این همکاری به فعالیتهای مشترک اطلاعاتی، تأمین امنیت در حوزه هوانوردی و در داخل کشور کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کشورش از ترکیه در عملیات سپر فرات در الباب سوریه علیه گروه تروریستی داعش حمایت نمی‌کند، گفت: ما از ارتش ترکیه پشتیبانی می‌کنیم و یکی از مسائلی که امروز در دستور کار ما قرار داشت، نحوه افزایش حمایت ما از ترکیه در این زمینه بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر