جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۰, یکشنبه

گزارشی از سی.ان.ان: آیا روسیه خلأ آمریکا در منطقه را پر کرده است

لينك به منبع:

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن


سی.ان.ان روز شنبه 9بهمن 95 در گزارشی از سفر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به روسیه، می‌گوید این کشور همه تخم مرغهایش را در یک سبد نمی‌گذارد. چرا که اردن طی این سالیان از سیاستهای اوباما ناراضی بوده است.

خبرنگار سی.ان.ان در اردن: مقامهای اردن در مسکو با ولادیمیر پوتین ملاقات کردند. این ملاقاتها، بعد از اجلاس آستانه صورت گرفت که نوعی نقشه مسیر برای راه‌حل سیاسی در سوریه است. سوریه‌یی که وضعیت فعلی آن میراث سیاستهای اوباما است. اما با رفتن اوباما بسیاری از کارشناسان از دوران جدیدی در آمریکا و خاورمیانه سخن می‌گویند.

اردن همواره روابط خوبی با روسیه داشته است، ولی همیشه تخم مرغ های خود را در یک سبد نمی‌گذارد. اردن متحد کلیدی آمریکاست، ولی از سیاستهای چند سال گذشته دولت اوباما و برخورد آن با مسائل منطقه نومید است. آمریکا در بحرانهایی مانند سوریه کنار کشید و روسیه نقش کلیدی پیدا کرد.

برای همین همکاری بیشتری از این دست را میان اردن و روسیه شاهد بودیم. یک موضوع مهم مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و آفریقای شمالی است که در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

ملک عبدالله دوم تا جایی که به غرب برمی گشت در مورد نحوه جنگ با افراط‌گرایی ابراز نومیدی کرده بود. برای مثال او سال گذشته به لیبی اشاره کرده بود. در روزهای اخیر ما شاهد بوده‌ایم که روس‌ها با مذاکراتی که با ژنرال خلیفه حفتر داشته‌اند به‌دنبال پر کردن خلأ غرب در لیبی بوده‌اند.

اردن مایل است که ببیند این بحران به پایان برسد و آمریکا به واقع نقشی را که در گذشته می‌باید ایفا می‌کرد، نکرد. روسیه در روزهای اخیر نقش کلیدی در حل این بحران داشته است. اردن روابط نزدیکی با رزمندگان سوریه و اپوزیسیون سوریه دارد و همچنین معتقد است که باید یک راه‌حل سیاسی باشد. ما شاهد همکاریهای بیشتری میان اردن و مسکو طی روزهای آینده خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر