جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۶, چهارشنبه

مخمصه‌ای به نام سیدحسن

لينك به منبع:
حسن خمینی - خامنه ای - حسن روحانی

حسن خمینی - خامنه ای - حسن روحانی


چند روز پیش یک خبر درونی اصلاح‌طلبان مبنی بر احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی، به بیرون خودشان درز کرد و مایه نگرانی هر دو باند به‌ویژه نزدیکان بیت رهبری و شخص خامنه‌ای شد. گویا یکی از میهمانان آن جلسه، ”دونبش“ کار می‌کند! ظاهراً همین امر باعث شده تا برخی تصمیمات کامل نشده آن جلسه، به سرعت و با نوعی شتابزدگی اجرایی شوند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که اصلاح‌طلبان در آن گعده گفته بودند باید برای دوران بعد از رفسنجانی، خودمان را آماده کنیم و گرنه تا نفر آخرمان را مثل پلمب دفاتر مجمع تشخیص، بی‌سر و صدا خانه‌نشین می‌کنند یا مثل ”تیر غیب ولایتی“ به مدیریت دانشگاه آزاد، ما را با صندلی‌هایمان می‌فرستند انبار وسایل از دور خارج!

بعد هم اضافه کرده بودند: ما باید هرچه سریعتر میخ خودمان را در دستگاه بکوبیم وگرنه باد ولایت، همگی‌مان را می‌برد! اصحاب آن گعده نهایتاً به سرمایه‌گذاری روی امکانی به اسم ”سیدحسن“ توافق کرده و گفته بودند:
با امثال ناطق و غیرناطق در این معرکه آبی برایمان گرم نمی‌شود، باید فکر اساسی تری بکنیم. نباید از امکانی مثل سید حسن به این آسانی چشم بپوشیم. نباید با همان رد صلاحیت خبرگانش، از او قطع امید کنیم. تازه رد صلاحیت سیدحسن برای ورود به خبرگان مستمسک حوزوی داشت و نمی‌شد با آن در افتاد اما برای انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر چنان مانعی در میان نیست و سیدحسن براحتی می‌تواند کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری شود چون در انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر آن ضوابط شداد و غلاظ وجود ندارد و هر سپوری هم می‌تواند کاندید شود به شرطی که مدرک لیسانس داشته باشد.

طبعا دست خامنه‌ای هم این‌جا بسته‌تر از داستان خبرگان است ضمن این‌که نمی‌تواند این‌جا هم طرف را به‌راحتی قبل کنار بزند اینطوری دیگر همه می‌فهمند که آقا چقدر از سیدحسن می‌ترسد و او را خطری برای خودش می‌داند و در نتیجه، به وزن راهبردی سیدحسن اتفاقاً اضافه هم می‌شود.

در همان مجلس گفته شده، از آنجا که احتمال حذف روحانی در مراحل ابتدایی انتخابات (با رد صلاحیت وی) کم دردسرترین گزینه خامنه‌ای برای حذف تمام‌عیار جناح رفسنجانی - روحانی و سرکوب سفید آنها است. به همین علت ورود سیدحسن به انتخابات ریاست جمهوری، ضروری‌تر می‌شود، کاری که چند امتیاز مثبت با هم دارد:
اولا با حضور سیدحسن، شانس حذف و رد صلاحیت روحانی هم کمتر می‌شود چون خامنه‌ای ترجیح می‌دهد با روحانی درگیر شود تا با کسی که عنوان ”نوه خمینی“ را هم یدک می‌کشد!

ثانیا حتی اگر با همه این احوال، خامنه‌ای واقعاً هم روحانی را رد صلاحیت کند، باز هم اصلاح‌طلبان برگ دیگری هم‌چون سیدحسن دارند که با آن هم می‌توانند جلوی خامنه‌ای خاکریز زده و از خود دفاع کنند. سیدحسن کسیست که مرده‌اش هم به صدتا مثل محمد غرضی و قالیباف و ولایتی و... می چربد!

ضمن این‌که خامنه‌ای با وحشتی که از انعکاس اجتماعی چنین حذف‌هایی دارد و به‌ویژه با علمی که از توانایی‌های (مجاهدین) در استفاده از چنین شکاف‌هایی در کف خیابانها دارد، ترجیح می‌دهد حتی وارد تست چنین احتمالاتی هم نشود و همین نقطه ورود سید حسن یا حداقل ابقای روحانی در سمتش خواهد شد.

در همان جلسه، برخی حاضران گفته‌اند: البته کار به این سادگی‌ها هم نیست! یکی از نفرات خوشفکر اعتدالی گفته: بعد از رفسنجانی دیگر کار به آن سادگی‌ها هم که ما می‌گوییم نیست، حتی خود آیت‌الله هم که بود (یعنی رفسنجانی) به این راحتی‌ها نمی‌توانست از این مانورها بدهد. همین شخص گفته: آقا را نباید دست‌کم گرفت، ایشان اگر لازم باشد صریحاً روحانی یا حتی سیدحسن را مثل احمدی‌نژاد صدا می‌کند و به آنها ابلاغ می‌کند که بی‌سر و صدا کنار بکشید! و با توجه به نبود رفسنجانی بعید است که دکتر (روحانی) یا سیدحسن توان این را داشته باشند که حرف آقا را پس بزنند.

یکی دیگر از حاضران هم گفته: ما باید با آمادگی و حساب و کتاب بیشتری وارد این معادلات شویم و همینطوری نیست! چون من آقا را می‌شناسم، ایشان را اینطوری نگاه نکنید، وقتش که برسد به‌راحتی ”سوپ سیانور“ به دوستانشان می‌دهند! و اصلاً این حرفها سرشان نمی‌شود به‌خصوص حالا که از شر رفسنجانی هم خلاص شده و دیگه موی دماغی مثل اونم نداره و همینطوری نمیذاره دستگاهشو بهم بزنیم.

در آن شب نشینی نهایتاً به این نتیجه رسیدند که با ورود گام به گام به صحنه و مطرح کردن مجدد سیدحسن، هم تلاش کنند راه را برای کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری هموار کنند و هم این‌که اساساً میزان عزم خامنه‌ای برای حذف بقایای آیت اله (رفسنجانی) را تست کنند.

همان منبع گفته: اگر می‌خواهید از اوضاع عقب نمانید باید اخبار روز‌های آینده را در همین راستا تفسیر و تحلیل کنید تا اصل قضایا را بفهمید، او گفته: شما نمی‌دانید آن زیر زیرها چه غوغایی است!؟

فارغ از میزان صحت‌وسقم این خبر، آنچه گفتنی است مخمصه‌ای است که خامنه‌ای در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نظامش با آن روبه‌روست، انتخاباتی که با بروز کوچکترین شکاف در رأس نظام، می‌تواند به آخرین انتخاباتشان تبدیل شود. خامنه‌ای نه قدرت تحمل روحانی یا سیدحسن را دارد و نه توان حذف و رویارویی با پیامدهایش را! حقیقتاً هیچ‌کس از درد او خبر ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر