جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ مهر ۲۶, دوشنبه

وزیر دفاع آمریکا: لحظه تعیین‌کننده برای شروع عملیات موصل فرا رسید

لينك به منبع:
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا


پس از آن‌که نخست‌وزیر عراق از آغاز عملیات موصل خبر داد، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند «در نبرد سخت‌ِ پیش‌رو» از نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه‌های کرد آن کشور حمایت خواهند کرد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، ۲۶ مهر ماه 95 در بیانیه‌یی گفته است «لحظه‌ای تعیین‌کننده در کارزاری که هدف آن شکست پایدار داعش است، فرا رسیده‌ ».
او افزود «مطمئن هستم که شرکای عراقی‌مان بر دشمن مشترک ما پیروز خواهند شد و موصل و بقیه عراق را از نفرت و خشونت‌های برآمده از داعش، پاک خواهند کرد».

به گفته اشتون کارتر، «آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در آمادگی کامل هستند تا از نیروهای امنیتی عراق، پیشمرگه‌های کرد و مردم آن کشور حمایت کنند».

موصل از بزرگ‌ترین شهرهای عراق، مرکز اداری استان نینوا در شمال آن کشور است. این شهر، تابستان دو سال پیش، و در جریان پیشروی‌های عمده گروه داعش در عراق و سوریه، به تصرف داعش در آمد. از موصل به‌عنوان مرکز اصلی حضور این افراد در عراق نیز نام برده می‌شود.

آسوشیتدپرس گفت: بنا‌ به تخمین سازمان ملل ممکن است در عملیات موصل یک میلیون نفر جابه‌جا بشوند. تا کنون درگیریها در عراق موجب بی‌خانمانی 3 و 3دهم میلیون نفر شده است که در حال حاضر در کمپها و مناطق غیررسمی ساکن شده‌اند.
در فرودین ماه گذشته روزنامه واشینگتن‌پست شمار پرسنل و نیروهای نظامی آمریکا در عراق را حدود پنج‌هزار نفر برآورد کرده بود.

رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ۲۴ تیر ماه به خبرگزاری رویتر گفته بود، آنها احتمالاً درخواست شمار بیشتری از پرسنل را مطرح خواهند کرد. این سخنان خود پس از آن بیان شد که وزیر دفاع آمریکا از اعزام ۵۶۰ تن از نیروهای نظامی آن کشور به پایگاه هوایی قیاره در اطراف موصل خبر داده بود.

شبکه خبری سی.ان.ان می‌گوید احتمالاً عملیات موصل هفته‌ها و شاید هم ماه‌ها به درازا بکشد.

هشدار ائتلاف نیروهای سنی عراق در مورد شرکت شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عملیات موصل
ائتلاف نیروهای سنی عراق روز یکشنبه 25مهر95 اعلام کردند با مشارکت شبه‌نظامیان عراقی وابسته به رژیم ایران در عملیات آزادسازی موصل به‌شدت مخالفند.
این نیروها که اغلب از فرزندان عشایر عرب سنی آموزش دیده هستند در بیانیه‌یی شدیداللحن نسبت به عواقب مشارکت این شبه‌نظامیان که گرایشات فرقه‌گرایانه دارند به دولت عراق و مقامات نظامی آمریکا هشدار دادند.
نیروهای مردمی در استان موصل اعلام کردند، در صورت دخالت شبه‌نظامیان در عملیات آزادسازی موصل با این شبه‌نظامیان مقابله خواهند کرد. این نیروها تهدید کردند که مسئولیت هر اتفاق ناگواری برعهده حکومت بغداد و دولت آمریکاست.
این ائتلاف مسلح سنی‌ها از عشایر جنوب عراق خواست تا فرزندان خود را از «مهلکه» نجات دهند.
در بیانیه ائتلاف نیروهای مردمی سنی در موصل نسبت به طرح رژیم ایران برای کشتار اهل سنت عراق هشدار داده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر