جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ خرداد ۱۵, شنبه

15خرداد: رئیس مجلس ارتجاع: اگر مردم بشار اسد را نخواهند، ما هم مشکلی نداریم


پاسدار علی لاریجانی

پاسدار علی لاریجانی


پاسدار علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع، با مواضعی نزدیک به رفسنجانی در مورد دیکتاتور سوریه گفت: اگر مردم بشار اسد را نخواهند، ما هم مشکلی نداریم و موضع ما آن است که مردم سوریه چه می‌گویند. وی که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی وابسته به رژیم سخن می‌گفت، با اعلام این که: «تمام تلاش ما این است که اختلافات منطقه‌یی با کشورهایی چون ترکیه و عربستان را با گفتگو حل کنیم، حتی لازم باشد گامهایی برای اصلاح برمی‌داریم» از مواضع قبلی نظام عقب نشست و گفت: «استراتژی جمهوری اسلامی روابط برادرانه با کشورهای منطقه و دنیاست» . وی به همسویی مجلس ارتجاع با دولت حسن روحانی در این مورد اشاره کرد و گفت: «در شرایط فعلی پارلمان علاقه‌مند است به دولت کمک کند، به‌دلیل این‌که ما در ایران با چالشهای مهمی، به‌ویژه مسائل منطقه‌یی و اقتصادی مواجه هستیم» .
وی رو در روی اعضای باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع به پایبندی‌اش به برجام تأکید کرد و گفت: «در موضوع هسته‌یی ما اصرار داریم که با تعاملات مختلف بخش توافقات محقق شود، لذا بیش از این دسته‌بندیهای داخلی که گاهی تفسیر می‌شوند، نکات مهمی که منافع ملی کشور است برای ما و تمامی جناحها مهم است و ما بر آن تمرکز کرده‌ایم» .
خاطر نشان می‌شود مواضع لاریجانی در شرایطی است که کمتر از یک ماه قبل ولایتی مشاور سیاسی خامنه‌ای تأکید کرد: «ایران و روسیه عزمی راسخ برای حفظ ”بشار اسد“ در پست ریاست‌جمهوری سوریه دارند. طرف روسی بر باقی ماندن ”بشار اسد“ رئیس‌جمهور سوریه در پستش مصر است، جمهوری اسلامی ایران نیز اراده و عزمی راسخ برای ماندن اسد دارد و این موضوع برای ما خط قرمز است» .
ولایتی که این سخنان را روز 16اردیبهشت 95زده بود ضمن اذعان به دخالت نظامی رژیم و مزدوران برون مرزی‌اش در سوریه گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله عملاً از دولت قانونی سوریه حمایت کردند و حضوری روسی در این مسأله وجود نداشت، ما به دوستان روس خود اعلام کردیم که بر این امر مصمم هستیم» .
پیشتر نیز ولایتی بر بقای بشار اسد در سوریه تأکید کرده بود. از جمله در تاریخ 8اردیبهشت در ملاقات با رئیس سنای بلژیک وی گفت: «ماندن بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و هر زمان اروپایی‌ها این موضوع را پذیرفتند می‌توان در مورد دیگر مسائل گفتگو کرد» .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر