جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ خرداد ۱۵, شنبه

جان کری:‌ ماجرای حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وزارت‌خارجه درباره ایران را پیگیری می‌کنم


جان کری وزیر خارجه آمریکا

جان کری وزیر خارجه آمریکا


وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه 15خرداد 95 حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی این وزارتخانه درباره توافق برجام را 'احمقانه، خام و بی‌جا' دانست.
کری که در پاریس با خبرنگاران سخن می‌گفت تأکید کرد که می‌خواهد بداند دقیقاً چه کسی و چرا بخشی از این ویدئو را حذف کرده است.
وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه 12خرداد 95 اذعان کرد در نسخه منتشر شده از ویدئوی یک کنفرانس مطبوعاتی در سال ۲۰۱۳ که در یوتیوب و سایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده بود، بخش هایی که حاوی پاسخهایی درباره رایزنیهای هسته‌یی با رژیم ایران بوده، عمداً حذف شده است.
ماجرای حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وزارت‌خارجه در سال ۲۰۱۳، که شبکه خبری فاکس نیوز، اولین بار موضوع انتشار ویدیوی دستکاری شده را فاش کرد تنها سه روز پیش خبرساز شد.
لازم به ذکر است که در بخش حذف شده، جن ساکی، به خبرنگار شبکه فاکس‌ نیوز که از او درباره احتمال دیدار پنهانی دیپلوماتهای آمریکایی و رژیم ایران می‌پرسد، پاسخ می‌دهد که بعضی وقتها، دیپلوماسی به 'حریم خصوصی' نیاز دارد تا پیش برود.
لازم به یادآوری است، زمانی این حرف زده و حذف شد که رژیم ایران و آمریکا محرمانه مذاکراتی را آغاز کرده بودند که بعد از انتخاب آخوند حسن روحانی، دولت او این مذاکرات مخفیانه را کم کم علنی ادامه داد و بعد از دو سال به توافق جامع هسته‌یی منجر شد.
جان کری روز جمعه در حالی خواستار تحقیق درباره حذف بخشی از این ویدئو شد که برخی جمهوریخواهان عضو کنگره خواستار توضیح بیشتر شده بودند.
در حالی مقام های وزارت‌خارجه از این اتفاق ابراز تعجب می‌کنند که این وزارتخانه از مدتها پیش نشست خبری روزانه سخنگوی وزارت‌خارجه یا وزیر را به‌صورت متن و ویدئو در صفحه عمومی قرار می‌دهد.
روز جمعه، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار دخالت بازرس کل وزارت‌خارجه آمریکا برای بررسی موضوع حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وقت وزارت‌خارجه شد.
وی در بیانیه‌یی نوشت: ”با دستکاری این ویدئو، دفتر امور عمومی مأموریت خود را در ارتباط به موقع و درست اطلاعات با هدف پیشبرد سیاست خارجی آمریکا دست‌کم گرفته است“.
رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواستار دخالت بازرس کل وزارت‌خارجه آمریکا برای بررسی موضوع حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وقت وزارت‌خارجه شد.
جیسون چافتز نماینده جمهوریخواه ایالت یوتا که رئیس کمیته نظارت و تحول دولتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز است، پنجشنبه‌شب 14خرداد 95 نامه‌یی به جان کری نوشت و از او جزئیات بیشتری از جمله نام و سمت افرادی که در ماجرای حذف بخشی از ویدئو درگیر بودند را درخواست کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر حذف بخش مذاکرات هسته‌یی ایران از ویدئوی کنفرانس مطبوعاتی دوم دسامبر ۲۰۱۳ را ناشی از اشکالات فنی عنوان کرد اما بعداً گفت: این اقدام به‌درخواست دفتر روابط عمومی وزارت امور خارجه آمریکا صورت گرفته است.
جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه که اکنون در بخش ارتباطات کاخ سفید فعالیت می‌کند، هر گونه دخالت در حذف بخش رایزنیهای هسته‌یی در یکی از کنفرانس های خبری‌اش را رد کرد و مسئول فنی ویرایش‌کننده ویدئو نیز گفته که فرد درخواست کننده، جن ساکی نبوده است.
در حالی این موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد که در سه سال اخیر بحث استفاده وزیر خارجه سابق آمریکا از ایمیل شخصی برای مکاتبات محرمانه مطرح است. بتازگی بازرسی وزارت‌خارجه اعلام کرد هیلاری کلینتون برای استفاده از سرور شخصی اجازه‌ای نگرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر