جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

لغو تحریم تسلیحاتی دولت لیبی


نشست وین - لغو تحریم تسلیحاتی دولت لیبی

نشست وین - لغو تحریم تسلیحاتی دولت لیبی


نمایندگان قدرت‌ های جهانی که با هدف بررسی اوضاع لیبی در وین اتریش دیدار کردند، بر تجهیز دولت به‌رسمیت شناخته شده لیبی برای مقابله با گروه‌ های شبه‌ نظامی بنیادگرا توافق کردند.
نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه ۱۹ کشور دیگر روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، پس از پایان نشست وین توافق کردند برای تقویت دولت شکننده لیبی، و پیشگیری از پیشروی بیشتر گروه‌ های شبه‌ نظامی، معافیت‌ هایی در مورد محدودیت‌ های فروش سلاح قائل شوند.
در بیانیه‌یی مشترک در پایان نشست وین، محدودیت‌ های فروش سلاح ادامه خواهد یافت، اما شرکت‌ کنندگان در نشست آماده‌اند که به‌درخواست دولت لیبی برای آموزش و تجهیز نیروهایش پاسخ دهند.
این بیانیه تأکید می‌کند که شرکت‌ کنندگان همزمان با آن که محدودیت‌ های فروش سلاح را ادامه می‌دهند، از تلاش برای تجهیز دولت لیبی حمایت کامل می‌کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در این زمینه گفت: با توجه به حضور پنج عضو دائم شورای امنیت در نشست وین، به نظر نمی‌رسد این طرح با مخالفت عمده‌یی روبه‌ رو شود.
در عین‌حال جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقام‌ های ارشد ۲۰ کشور دیگر در وین به مذاکره نشسته بود، این طرح را «موازنه‌یی شکننده» خواند اما تأکید کرد که دولت مشروع لیبی نباید قربانی محدودیت‌ های تسلیحاتی شود.
جان کری گفت: «همه ما امروز از این واقعیت حمایت کردیم که اگر شما دولت مشروعی دارید که در حال مبارزه با تروریسم است، چنین دولتی نباید قربانی تحریم‌ های تسلیحاتی شود» .
فایز السراج، نخست‌ وزیر لیبی، هم تأکید کرد دولتش به‌زودی فهرست سلاح‌ های مورد نیاز خود را برای تأیید به شورای امنیت سازمان ملل اعلام خواهد کرد.
سراج افزوده است در نبرد با افراط‌ گرایان «با چالش بزرگی روبه‌ رو هستیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که به ما یاری دهد» .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر