جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۶, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت 97

لينك به منبع:

  • 1397/02/26
گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه 26اردیبهشت با دود و دمهای معمول برای فلسطین اشک تمساح ریخته‌اند، اما اغلب تیترهای اول آنها به مخاصمات باندی حول برجام اختصاص یافته است. روزنامه‌های باند حسن روحانی در تیترهای صفحات اولشان برجام را تنها راه‌حل و دیدارهای ظریف با وزرای اروپایی را موفق جلوه داده‌اند:
آرمان: به‌دنبال سفر ظریف صورت گرفت: بسته جدید اروپا برای بقای برجام
آفتاب یزد: ایران و اروپا نقطه سر خط
آفتاب یزد: نوبخت: نمی‌توانیم هم با دشمنان برخورد کنیم و هم مراقب باشیم از پشت خنجر نخوریم
ابتکار:‌تور برجامی ظریف
اطلاعات: اروپا: برجام بر قرار می‌ماند
جمهوری اسلامی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد
شرق: صف کشی برجامیان – مذاکره ظریف با موگرینی و وزرای خارجه انگلیس فرانسه و آلمان

تیترهای صفحات اول روزنامه‌های باند ولی‌فقیه و دلواپسانش علیه ادعاهای باند روحانی و برجام است:
ابرار:‌ادعای ریابکوف: بدون امتیاز دهی تهران، حفظ برجام ممکن نیست
جوان: به‌دنبال تضمین نوچه‌ها – اولتیماتوم آمریکا به اروپا برای قطع روابط تجاری با ایران
رسالت: زاکانی: برجام ثابت کرد راه‌حل مشکلات نزد دشمنان نیست
سیاست روز: هیچ تضمین عملی در برجام منهای آمریکا وجود ندارد
کیهان: دولت فریب اروپا را نخورد
کیهان: آمریکا برای فشار به ایران از اروپا تضمین گرفت سپس از برجام خارج شد
کیهان: پاسخ پشیمان کننده شما همین بود؟

حملات و تهدیدهای باندهای حاکم علیه یکدیگر موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
کیهان: هم‌چنان در خماری برجام
ایران: نوبخت: دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بگوید
صدای اصلاحات: دولت و قم به جنتی واکنش نشان دادند

موقعیت منطقه‌یی رژیم موضوع روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه است:
ابرار:‌ استقبال وزیر خارجه امارات از خروج آمریکا از برجام
عصر اقتصاد: بازار ایران در عراق در آستانه نابودی است
ابتکار: نزدیک شدن آرام آرام و با احتیاط صدر به حاکمان سعودی، فاصله گرفتن از ایران ـ به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه منطقه ـ را در پی داشت. افزون بر آن تمام دولتهای عراق پس از حکومت بعثی، مورد حمایت ایران بوده‌اند. از قضا مقتدی صدر هم با همه آنها مشکلاتی جدی و قابل‌توجه داشته است. همین دو مسأله نشان می‌دهد که در صورت تعیین دولت از سوی مقتدی صدر در عراق، آینده روابط ایران با این کشور دستخوش تغییراتی جدی و اساسی شود.
این احتمال دور از واقع نخواهد بود که در عراق تحت زعامت مقتدی صدر نقش ایران نسبت به گذشته بسیار کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه مطالب اساسی خود را به حمله به باند روحانی و دلواپسی نسبت به چشم‌انداز برجام اختصاص داده‌اند:
رسالت: سؤال سومی که مطرح است آن است که اروپایی‌ها تقریباً مطالبه‌ای همسنگ آمریکا بلکه بیشتر برای تضمین تعهدات خود دارند. پس اگر مذاکرات حول آن مطالبات صورت بگیرد عملاً به‌معنای کنار گذاردن برجام و تحمیل هزینه‌هایی جدید فراتر از برجام خواهد بود.
پس عملاً اروپایی‌ها هم برجام را پاره کرده یا از آن خارج شده‌اند. با این وصف ایران به چه دلیل باید هم‌چنان در برجام بماند... دولت باید از محرمانگیهای برجام پرده بردارد و ملت را در جریان آنچه که تاکنون به آن رسیدیم قرار دهد.
طی دو سال گذشته ما زمین دادیم بدون این‌که زمان بگیریم،
فرصت سوزی کردیم به امید آن که طرف سرعقل بیاید... روحانی دو سال با اروپایی‌ها در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی گفتگو کرد دستاورد آن گفتگو همانند برجام «هیچ» بود نه «تقریباً هیچ»!
آن سالها همه فعالیت هسته‌یی ایران به‌دلیل تعهد خود به‌حالت تعلیق و تعطیل درآمد اما آنها نه تنها کاری نکردند بلکه ایران را محور شرارت در منطقه خواندند. اروپایی‌ها اصلاً نگاهی به اقدامات اعتمادساز ما نکردند و ساز خود را زدند. امروز هم در و دروازه گفتگو با اروپا بر همان پاشنه می‌چرخد ضمن این‌که فهرست مطالبات خود را بالا هم برده‌اند. وقتی اروپا به تعهدات خود در موافقتنامه نوامبر 2004هنوز عمل نکرده است چگونه انتظار دارید آنها تضمین به اجرای تعهدات خود در برجام پس از خروج آمریکا، آن هم پس از گذشت دو سال از امضای خود بدهند؟ ایران اگر می‌خواهد با اتحادیه اروپا گفتگو کند باید اول تعهدات برجامی خود را تعلیق و با عزم خروج از «ان پی تی» به میز گفتگو برگردد. این کمترین موضع در برابر «خوارج» جهانی است. چرا دولت از تفوه به این موضع پرهیز دارد؟
کیهان: معلوم نیست آقای ظریف سفر اروپایی رفته تا از آنها تضمین بگیرد پای تعهدات ضدتحریمی خود بمانند و با تحریم‌های ثانویه آمریکا مخالفت کنند یا بسته پیشنهادی اروپا را که نوعی دیکته تازه و باج‌خواهی نیابتی آمریکاست، بپذیرد و با خود به تهران بیاورد! متأسفانه برخی قرائن، ناظر بر احتمال دوم است. اگر اروپایی‌ها در کنار آمریکا به جای عذر آوردن و قول جبران، طاقچه بالا می‌گذارند و اجرای تعهد خود را مشروط به شروط و امتیازات جدید می‌کنند، به‌خاطر پیام‌های ضعفی است که مدام از این طرف منتقل شده است
جوان: یادداشت سردبیر: به‌دنبال تضمین نوچه‌ها
روحانی در مناظره‌ها، سخنرانی‌ها و حتی در کتاب خود، اروپا را نوچه‌های آمریکا می‌دانست که مذاکره با آنها دشوار است و باید سراغ آمریکا که کدخدای آنهاست رفت. حالا کدخدا را مزاحم می‌داند و ظریف را به‌دنبال تضمین گرفتن از نوچه‌ها فرستاده است. خود ظریف البته قبلاً امضای جان‌کری را تضمین می‌دانست.
ظریف در ماه‌های اخیر چند بار با جان‌کری دیدار داشته است، یعنی او و دولت روحانی امید بسته‌اند که دموکراتها در انتخابات ماه نوامبر کنگره پیروز شوند و آنگاه «مثلاًًً» کنگره با اکثریت دموکرات مقابل ترامپ بایستد! گفته‌ می‌شود این همان چیزی است که کری به ظریف در دیدارهای اخیر گفته و از او خواسته است ایران از برجام خارج نشود و قضیه را کج‌دار و مریز تا شش‌ماه دیگر دنبال کند چون در آن زمان با توجه به تغییر «محسوس» فضای آمریکا به نفع دموکرات‌ها، همه‌چیز به نفع برجام تغییر خواهد کرد!
یکی از هدف‌های ثانویه ترامپ در خروج از برجام، گرفتن حق مالکیت برجام از دموکراتها و ثبت آن به نام جمهوریخواهان با قراردادی دیگر و با امتیازهای بیشتر باشد و بر همین سیاق چه‌بسا دموکراتها از کری خواسته باشند برای حفظ برجام، تحرکاتی داشته باشد اما اینها همه امید بستن به بعید است.
حقیقت آن است که «گفت‌ و گوهای سازنده» ظریف با همتایان اروپایی نیز در آن سوی یک اقیانوس خیالی است. سوی دیگر این اقیانوس صوری، وزرای خارجه سه‌کشور اروپایی تقریباً همان حرف‌های ترامپ را با جابه‌جا کردن واژه‌ها می‌زنند: «برجام باید حفظ شود اما ایران باید تضمین کافی برای برنامه‌های موشکی و حضور منطقه‌یی و بازگشت‌ناپذیری برنامه هسته‌یی و حزب‌الله لبنان بدهد.»
نوچه‌های مورد نظر روحانی حالا با جسارت بیشتری در دهان کدخدا نگاه می‌کنند و حرف‌های دیگری هم می‌زنند. از جمله این‌که «نمی‌توانیم شرکتهای خصوصی اروپا را برخلاف میل آمریکا وادار به تجارت با ایران کنیم.»
در این سوی جهان و در کشور خودمان نیز یک فاصله واقعی به وسعت اقیانوس‌ها بین واژه‌ها دیده می‌شود. جایی که سخنگوی دولت می‌گوید: «تاریخ قطعاً روحانی را به‌خاطر شجاعت و خدمت تکریم خواهد کرد.» این واژه‌ها در یک سوی اقیانوسی واقعی است که در سوی دیگر آن نگاه متعجب و خیره مردمان است!
الآن شما در سفر دور دنیا به‌دنبال چه هستید؟! به‌دنبال برجام یا به‌دنبال چیزی فراتر از آن قول و قرارها و آن متن روی کاغذ برجام؟! اگر به‌دنبال برجام هستید که کدخدا از آن خارج شد و رعیت کدخدا از آن عاجز شده‌اند و اگر به این نقطه رسیده‌اید که نه متن برجام و نه اعتماد به آمریکا و نه قول و قرارهای شفاهی، هیچ‌یک شرط کافی برای پایدار ماندن یک توافق با دشمن ملت نبود و حالا در جست‌وجوی چیز دیگری فراتر از آن رفته‌اید،
وطن امروز: روحانی بعد از لغو برجام از سوی ترامپ از ادامه اجرای توافق با اروپا سخن گفته و تصمیم ایران درباره برجام را به ادامه مذاکرات با اروپا و چند هفته آینده موکول کرد. همین جهت‌گیری- یعنی عدم تصمیم قطعی درباره خروج یا عدم خروج ایران از برجام- به واسطه تداوم سیاست انتظاری و بلاتکلیفی ایران اشتباه دیگری از دولت ایران است، چرا که با خروج ترامپ از برجام 2حالت برای تصمیمات دولت ایران در هفته‌های آتی متصور است؛ حالت اول خروج ایران از برجام است که با فاصله زمانی چند هفته‌یی از تصمیم ترامپ انجام شود که خود این موضوع می‌تواند علاوه بر شوک روانی تصمیم ترامپ بر بازار ایران- که شوکی روانی و غیرواقعی است- شوک دیگری نیز با تصمیم طرف ایرانی برای خروج از برجام بر اقتصاد ایران وارد کند.
حالت دوم باقی ماندن ایران در برجام و ادامه برجام با کشورهای اروپایی (6منهای 1) بدون حضور آمریکاست.
در این میان اگر حتی یک درصد امکان همراهی اروپا با ایران و عدم تابعیت آنها از سیاستهای آمریکا وجود داشت، می‌شد به ادامه برجام با تمام معایب آن و به‌صورت کج‌دار و مریز امیدوار بود. این در حالی است که اصولاً فلسفه مذاکرات هسته‌یی با حضور آمریکا نداشتن اختیار کافی از سوی اروپایی‌ها و تزیینی بودن حضور آنها در مذاکرات بود
مراودات تجاری آمریکا با اروپا در قالب مبادلات کالا، خدمات و... سالانه رقمی بیش 1000میلیارد دلار و تقریباً 50برابر میزان مبادلات ایران با اتحادیه اروپایی است. همان‌طور که در گذشته نیز ثابت شده به‌رغم وجود منافع اقتصادی برای شرکتهایی چون توتال یا پژو این شرکتها با دستور آمریکا و ترس از جریمه‌های آمریکا و قطع مبادلات تجاری با آمریکا از ایران خارج شدند.
تمام این اعداد و ارقام نشان‌دهنده این است که انتخاب بین ایران و آمریکا برای اروپایی‌ها به‌لحاظ اقتصادی چیزی شبیه طنز بوده و قطعاً اروپا در شرایط اجبار حتی نیم‌نگاهی هم به ادامه مراودات اقتصادی خود با ایران نخواهد داشت و همان‌طور که این مراودات با چراغ سبز آمریکا آغاز شده بود، با چراغ قرمز آمریکا نیز به پایان خواهد رسید
که زمزمه‌های آن در روزهای گذشته و اظهارات شرکتهای اروپایی حاضر در ایران به گوش می‌رسد. این‌که عده‌یی ساده‌لوح گمان کنند اروپا به‌خاطر فروختن چند هواپیما و ساخت خودرو یا حضور در صنعت نفت ایران جرأت و شهامت مخالفت با آمریکا را خواهد داشت، اوج بی‌اطلاعی این افراد از اعداد و ارقام تجارت میان این کشورها و روابط بین‌المللی و اقماری حاکم بر کشورهای دنیاست.

روزنامه‌های باند حسن روحانی باند رقیب و دلواپسان را به‌خاطر مواضع ضدبرجامی آنها مورد حمله و تهدید قرار داده و سربسته توصیه به برقراری رابطه با آمریکا کرده‌اند:
جمهوری اسلامی: در طول سال‌های اخیر و به‌ویژه روزهای گذشته در صحنه سیاسی – تبلیغاتی کشور شاهد جنجال آفرینی کسانی بوده و هستیم که باید به‌خاطر کارنامه سیاه آن دوره هشت ساله و به‌ویژه در بسترسازی و حمایت از آن «دولت خودسر» پاسخگو باشند ولی این روزها با جوسازیهای گستاخانه مدعی هستند و چهره طلبکارانی را از خود نشان می‌دهند که گویا در آنچه به میراث گذاشته‌اند، نکته مثبتی هم به چشم می‌خورده است!... خزانه ارزی کشور و صندوق ذخیره ارزی را از ارز خارجی تهی کردند و به جای آن ریال بدون پشتوانه انباشتند ولی مدعی بودند که حسابهای دولت و بانک مرکزی خالی نیست، البته از همان ریال‌های بدون پشتوانه با مقایسه‌ای ساده میان قیمت ارزهای خارجی قبل و بعد از تحویل دولتهای نهم و دهم، بهتر می‌توان دریافت که با چند برابر شدن نرخ برابری ارزهای خارجی و قیمت سکه و طلا، چه فاجعه‌‌یی در پهنه اقتصاد کشور صورت گرفته است...
تلخ است ولی واقعیت دارد که عاملان و حامیان چنین اوضاع شرم‌آوری، اگر چه می‌بایستی جرأت نمی‌کردند سر خود را بالا بگیرند، ولی امروزه مدعی و طلبکارند و زحمات دولتهای بعدی را نه تنها منکرند بلکه آن را خیانت و زیان معرفی می‌کنند... اکنون که طلبکارند، لازم است گوشه‌یی از حقایق عینی و ملموسی که عموماً به‌خاطر مصالح کشور و نظام از انعکاس آن به درستی پرهیز شده، بازگو شود که آن جماعت فرصت‌طلب از فکر موج سواری در این روزها منصرف و پشیمان شوند. ذیل هر یک از این سرفصل‌ها، موارد جدی و تکان د هنده‌ای را می‌توان فهرست کرد که حتی طرح آن در مقطع کنونی به زیان منافع ملی و مصالح کشور است. ایکاش کسی پیدا می‌شد این جماعت موج سوار و بی‌منطق را مهار کند و به آنها نهیبی بزند.
آرمان: تعارض و دوگانگی در منتقدان برجام
در میان این انتقادات نامه‌یی که به‌عنوان بیانیه مجلس خبرگان منتشر شد، بیش از همه اذهان را به خود جلب و واکنش‌های زیادی به همراه داشت.
نکته قابل‌توجه آن است که در این بیانیه از دولت خواسته شده تا بابت اقدامات و مذاکرات برجامی خود از ملت عذرخواهی کند بدون آن که به این واقعیت توجه شده باشد که برجام حاصل اجماع کلی نظام در سطوح بالا بود و اگر این توافق صورت نمی‌گرفت شرایط کشور امروز شرایطی به مراتب دشوارتر بود.
این اجماع در سطوح حاکمیت وجود دارد تا با پیگیری روند مذاکرات و کسب اطمینان از دیگر طرف‌های برجام به‌عنوان 1+4و در صورت تأمین منافع برجامی ملت ایران، هم‌چنان بر این معاهده بین‌المللی پایبند بوده و برجام را بدون آمریکا ادامه دهیم.
در نهایت باید گفت در شرایط فعلی کشور ما نیازمند همدلی و انسجام است و هرکس که خود را دلسوز نظام و کشور می‌داند باید از بیان هر گونه اظهاراتی که نشان‌دهنده اختلاف‌نظر در حاکمیت باشد خودداری کند و تنها منافع ملی را در نظر داشته باشد.
شرق: علی‌اکبر مسعودی‌خمینی عضو بلند‌پایه جامعه مدرسین حوزه گفت: «آقای جنتی، در کلماتتان مواظب باشید و فکر کنید که چه می‌گویید. اگر رهبری با برجام و مذاکرات مخالف بودند، یک کلمه می‌فرمودند آقای روحانی! مذاکره نکن و به کارهای دیگرت رسیدگی کن. در این صورت، مگر آقای روحانی می‌توانست بگوید نه؟

یک روزنامه باند روحانی ضمن تکذیب دود و دمهای این باند در مورد پیروزی دپیلماتیک روحانی بر اروپا به گوشه‌یی از واقعیتها اذعان کرده و در مطلب دیگری سیر گرانی کالاهای اساسی را خاطرنشان کرده است:
جهان صنعت: دولت و تیم اقتصادی آن در تلاش هستند تا جریان اقتصادی کشور را دگرگونه و برخلاف آنچه به واقع در جامعه می‌گذرد به تصویر بکشند‌‌. این روند اما نه‌تنها از سوی دولت روحانی بلکه از سوی دولتهای قبل نیز به کاهش حس اعتماد مردم دامن زده است‌‌.
مردم خواسته و ناخواسته در جریان مسایل مختلف اقتصادی هستند و این موضوع را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند‌‌. ساده بگوییم کافی است سبد کالای خریداری شده توسط خانواده هر هفته با هفته‌یی قبل مقایسه شود و در این روند روشن خواهد شد که هزینه‌ها به‌گونه‌یی کاملاً محسوس افزایش پیدا کرده است‌‌.
چنین افزایش قیمت‌های محسوسی معنایی ندارد مگر وارد شدن به یک بحران اقتصادی که متأسفانه تیم اقتصادی دولت سعی در انکار آن دارد،
نکته مهم اما این است که آنچه بر اقتصاد کشور می‌گذرد اتفاقی آنی و ناگهانی نبوده است و دولت پیش از آن که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کند بر اساس آنچه به‌وضوح قابل مشاهده بود این امکان را داشت تا مسایل را به‌سادگی تحلیل کند و دچار شوک‌های اقتصادی نشود‌‌.
همچنین آثار آسیب‌های اقتصادی حاصل از مشکلات ارز و تحریم‌های بین‌المللی به‌صورت آنی قابل مشاهده نیست و باید در نیمه دوم سال منتظر آسیب‌های پیچیده‌تر از جمله تورم دورقمی باشیم‌.
اقتصاد کشور صدمه‌پذیر است و طرف مقابل ایران در مذاکرات به ضعفهای ما مشرف است‌‌. پنهان کردن این مشکلات از مردم به بهانه آن که دشمن از مشکلات و ضعفهای ما آگاه نشود کاملاً دور از منطق است‌.
بر اساس گفته‌های ترامپ مبنی بر تحریم دوباره نفت ایران باید در انتظار یک بحران بسیار جدی اقتصادی بود‌‌. اقتصاد ایران به‌طور کامل وابسته به نفت است و در صورت حذف درآمدهای ناشی از فروش نفت مشکلاتی بسیار جدی گریبان کشور را خواهد گرفت‌‌. در چنین شرایطی باید مردم را نسبت به موضوع آگاه کرد و آستانه تحمل مردم را نسبت به آنچه در پیچ‌وخم‌های اقتصادی می‌گذرد بالا برد‌‌. به هر روی همان‌گونه که تجربه ما نسبت به شیوه‌های مختلف تحریم و دور زدن آنها افزایش پیدا کرده است، تجربه تحریم کنندگان نیز افزایش یافته است‌.
جهان صنعت: با این‌که مسئولان بر این عقیده هستند که بازار کالاهای اساسی در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد اما به‌گفته رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌یی، کالاهای اساسی ۱۰درصد گران شده‌اند. این در حالی است که گشت‌و‌گذاری در بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت کالاهای اساسی پر‌مصرف مردم هم‌چون گوشت، برنج، مرغ و‌... با افزایش روبه‌رو شده و حتی تا چند روز دیگر این گرانی‌ها تشدید می‌شود... رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌یی با بیان این‌که کالاهای اساسی ۱۰درصد گران شده‌اند، گفت: نمی‌توان گفت که این افزایش سبب سود تولید‌کننده شده بلکه فقط قسمتی از هزینه‌ها را پوشش داده است... تولید‌کنندگان مطابق مجوزی که از سازمانهای مربوطه و صنفی گرفته‌اند در روزهای اخیر قیمت کالای خود را افزایش داده‌اند و معمولاً این اتفاق در ابتدای سال و به‌صورت هماهنگ رخ می‌دهد.
بر همین اساس قیمت مواد شوینده ۱۵درصد افزایش خواهد یافت و به تبع آن ما هم به‌عنوان عامل فروش مجبور هستیم این محصول را به قیمت بالاتری به فروش برسانیم اما اگر بخواهیم به‌طور متوسط در نظر بگیریم از ابتدای سال تاکنون قیمت برخی از کالاهای اساسی ۱۰درصد افزایش داشته است... رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌یی تصریح کرد: اگر درآمد مردم با این افزایش قیمتها همخوانی نداشته باشد شاهد کوچک شدن سبد خرید مردم خواهیم بود که متأسفانه اکنون شاهد چنین امری هستیم... در این میان با وجود این‌که دولتمردان از آرامش بازار کالاهای اساسی خبر می‌دهند اما واقعیت این است که علاوه بر افزایش قیمت مرغ که مرز 8هزار تومان را رد کرده، هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه در آستانه ماه رمضان در شهر تهران حدود 60هزار تومان به فروش می‌رسد که حتی معادل یک چک مسافرتی ۵۰هزار تومانی هم نمی‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر