جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آذر ۲۲, چهارشنبه

لایحه بودجه سال ۹۷آخوند روحانی؛ یکی از موضوعات اصلی مخاصمات درونی حکومت آخوندی

لينك به منبع:
لایحه بودجه سال97 آخوند روحانی

لایحه بودجه سال97 آخوند روحانی


لایحه بودجه سال97 آخوند روحانی که روز یکشنبه به مجلس رژیم ارائه شد، به یکی از موضوعات اصلی مخاصمات درونی حکومت آخوندی تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس ارتجاع و رسانه‌های حکومتی در وحشت از پیامدهای اجتماعی ناشی از قطع یارانه و افزایش عوارض و مالیاتها و خطر اعتراضات و تظاهرات در مقابل مجلس رژیم ابراز نگرانی کردند.

علی ادیانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس رژیم گفت:اما چرا ما وعده سرخرمن بدهیم. برادران من خواهران من پول یارانه‌یی وجود ندارد. شما می‌گویید 10درصد از یارانه‌ها پرداخت بشه کجاست؟ این پول کجاست که ما سراغ نداریم؟ چرا وعده می‌دید؟ چرا مطالبه ایجاد می‌کنید چرا حقی برای کسی در منظر و مرآی قانون ایجاد می‌کنید که عملاً قابل پرداخت نیست. شما وقتی می‌آیید می‌گویید 10درصد مجموعه یارانه‌ها را می‌خواهیم بدهیم به دیگران خوب اولاً که دولت چنین تکلیفی ندارد که اون 10درصد را حذف کند. اون 10درصد را از کجا می‌خواهید بیارید. این تالی فاسد داره. این فردا کسی پاسخگو نخواهد بود. فردا کسانی که یارانه بگیرند می‌آید جلو مجلس که الآن الحمدلله رویه شد می‌آیند اینجا جمع می‌شوند عرض شود حالا علیه هر کسی هم که بخواهند شعار می‌دهند.

روزنامه حکومتی سیاست روز با عنوان «ارتباط لایحه بودجه 97با برجام تقریباً هیچ»، به پیامدهای لایحه بودجه روحانی هشدار داد و نوشت:‌ با لایجه بودجه 97اعتراضات افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون شرایط اقتصادی به‌گونه‌یی است که بسیاری از مراکز تولیدی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. پرداخت نشدن حقوق کارگران این بخش باعث بروز نارضایتی‌های زیادی شده است که اخبار آن منتشر می‌شود، با لایحه بودجه ۹۷، این شرایط برای سال آینده وخیم‌تر خواهد شد و بر دامنه اعتراضات خواهد افزود. (سیاست روز 21/ آذر/96)

به نوشته رسانه‌های حکومتی هم‌چنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷یارانه نقدی نان در جداول و تبصره‌ها نصف این مبلغ شده و به این ترتیب دهک‌های پایین جامعه هم‌چنان آسیب‌پذیرتر شده‌اند. (ایسنا 21/ آذر/96)

از سوی دیگر، نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در مصاحبه تلویزیونی با وقاحت به توجیه افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور و فشار بر روی مردم به‌خاطر بحرانهای اقتصادی پرداخت.
مصاحبه تلویزیونی نوبخت:
مجری: دکتر نوبخت توی این لایحه عوارض خروج از کشور یک مرتبه شده 220هزار تومان. چیه قضیه‌اش. مردم سفر برند نرند. دارندگی برازندگی؟
نوبخت: برازندگی. خب التفات دارید زمینه بزرگی برای گردشگری در داخل کشورمون داریم. خیلیها گله می‌کنند چرا به اینها رسیدگی نمیشه. چه موزه‌هامون چه آثار باستانی‌مون. همیشه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتظار داره ما برای جذب گردشگر فرصتهایی ایجاد بکنیم. خب حالا کسایی که به گردش میرند به خارج، میتوند مقداری به زمینه گردشگری خوداشون هم می‌توانند کمک بکنند. از این جهت ما بسیار سپاسگزاریم و این را یک نوع مشارکت عمومی در زیرساختهای گردشگری کشورمون تلقی می‌کنیم.
ما بیش از 276هزار میلیارد تومان فقط هزینه‌های جاری داریم. می‌خواهید بدانید هزینه‌های جاری چیه؟
مجری: اتفاقاً سؤال بعدی اینه که چرا نمیتونید کنترل کنید رشدش رو.
نوبخت: حالا ببینید که رشد چی رو؟
مجری: رشد هزینه‌های جاری رو.
نوبخت: می‌خواهید کمک بکنید؟
مجری: می‌خواهید از حقوق من کم کنید؟
نوبخت: خب از حقوق شما باید کم بکنیم.
مجری: از هزینه‌های خودتون کم کنید.
نوبخت: هزینه‌های ما چیه؟
مجری: نمیدونم مثلاً شما می‌خواهید یک خدمتی که به دو نفر احتیاج داره رو 10نفر خب.
نوبخت: بسیار خب متشکر از شما. (انتخاب 20/آذر/96)

از سوی دیگر، کیهان خامنه‌ای در گزارش تحلیلی خودش نوشت: چشم‌انداز بودجه 97کوچک‌تر شدن سفره مردم است. در حالی که در لایحه بودجه سال آینده سختگیریهایی بر مردم در حوزه‌هایی مانند حذف یارانه‌ها، افزایش قیمت برخی حاملهای انرژی و افزایش عوارض خروج از کشور شده است، بودجه جاری دولت و برخی نهادهای نورچشمی دولت افزایش یافته است. (کیهان 21/آذر/96)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر