جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آبان ۲۹, دوشنبه

رژیم و دورنمای برجام ۲و ۳

لينك به منبع:
امانوئل ماکرون

امانوئل ماکرون


مذاکرات رژیم با کشورهای اروپایی و فرانسه و اظهارات ضد و نقیض درباره آن این روزها رسانه‌های حکومتی و تمامی تریبونهای رسمی و غیررسمی رژیم را پر کرده است. طبق معمول سنواتی آخوندها در هنگام زهر خوری، از یک طرف رو به نیروهای داخل رژیم و دلواپسان نظام با خشم و غیظ به فرانسه و اتحادیه اروپا حمله می‌کنند و ناسزا می‌گویند که چرا صحبت از کنار گذاشتن برنامه موشکی رژیم و پایان دادن به دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه می‌کنند و هارت و پورت می‌کنند که ما اجازه نمی‌دهیم که اروپایی‌ها در مورد امور داخلی ما دخالت بکنند. اما رو به طرف حسابهای خارجی که می‌کنند صحنه طور دیگری است آن‌قدر که حتی رو داخل نظام هم ناگزیر می‌شوند به گوشه‌یی از آنچه که در پشت پرده با از ما بهتران بند و بست می‌کنند را بگویند و تأیید کنند که مذاکراتی با آنها در جریان است که موضوع مذاکرات هم موشکی و امور منطقه و هم حقوق‌بشر است.

یک خبرگزاری حکومتی گزارش می‌دهد: «امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه با انتقاد از سیاستهای منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تهران باید رفتار تهاجمی کمتری در منطقه داشته باشد و سیاست‌ موشکی خود را شفاف‌تر کند». (خبرگزاری حکومتی آنا 27آبان)

ولایتی مشاور خامنه‌ای در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه روز 27آبان در تلویزیون رژیم ظاهر شد و از جمله گفت: «قطعاً آقای ماکرون بداند... یک درصد هم امکان ندارد که ما جواب مثبت بدهیم به این امری که دخالت در امور داخلی ما هست».

این واکنش به‌صورت سراسری پخش شد برای مصرف داخلی و رو به دلواپسان نظام و برای تأمین فضای دود و دم ضداستکباری برای مزدوران برون مرزی بود که یک دفعه از وارفتگی رژیم قالب تهی نکنند. چون اصل مطلب حرفهای مشاور خامنه‌ای را سایتهای غیررسمی رژیم به‌صورت چراغ خاموش انتشار دادند. که ولایتی از جمله گفته است: «چاره ما صرفاً منحصر به ارتباط با غرب نیست، آمریکا نباشد با اروپا کار می‌کنیم، اروپا نیز نه صرفاً اروپای متحد که متشکل از 27کشور است بلکه با تک‌تک کشورهای اروپایی دارای روابط مجزا هستیم هم‌چنان که با کلیت اتحادیه اروپا نیز رابطه داریم» (سایت حکومتی رویداد 24- 27آبان).

روزنامه کیهان خامنه‌ای هم در همین روز 27آبان در مطلبی کاملاً بی‌قافیه با حرفهای ولایتی نوشت: «امانول ماکرون» رئیس‌جمهور جوان فرانسه اخیراً همصدا با آمریکا طرح مذاکره بر سر برنامه موشکی و مسائل منطقه‌یی ایران را مطرح کرده است. وی هم‌چنین اعمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران را یکی از گزینه‌های مد نظر برای مقابله با این برنامه دانسته است.

رسانه‌های زنجیره‌یی و برخی از مقامات ارشد دولت در ماه‌ها و هفته‌های اخیر مدعی بودند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است. اما این ادعا خیلی زود رنگ باخت.

معلوم نیست این اظهارات نعل وارونه برای بی‌رنگ کردن چراغ سبز ولایتی به راه‌حل زهرخوران اروپایی است یا این‌که راست راستی مثل داستان برجام با چراغ سبز خامنه‌ای در پشت پرده تصمیمهایی گرفته‌اند که هنوز بوی آن به کیهان و امثال آن نرسیده است؟

کما این‌که این بو هنوز به رسانه‌های باند روحانی هم نرسیده است. برای نمونه روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد هم در روز 27آبان هرگونه مذاکره حول برجام ۲و ۳را منتفی دانسته و نوشته است «امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حالی‌که خود را حامی حفظ برجام نشان می‌دهد، اما مدعی است که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای جهان تلقی می‌شود. او در سفر اخیرش به امارات متحده عربی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد. ایران همواره هرگونه مذاکره بر سر توان دفاعی و موشکی کشورمان را رد کرده است».

این بی‌خبری در اظهارات اعضای مجلس ارتجاع حتی اعضای کمیسیون امنیت هم دیده می‌شود.

فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون مجلس ارتجاع در روز 27آبان با بیان این‌که «فرانسه به‌دنبال برجام موشکی است» گفت: «اظهارات اروپایی‌ها مانند مسئولان فرانسوی در راستای تبدیل بحث موشکی به برجام و مذاکرات دیگر است که هیچگاه این مهم به نتیجه نخواهد رسید. مواضع کشورهای اروپایی در برخی مسائل برای مواجهه با کشورمان به نوعی باج دهی به ایالات متحده آمریکا برای حفظ برجام است بر این اساس پیشنهاد وزارت‌خارجه فرانسه مبنی بر این‌که در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌خاطر برنامه موشک بالستیک اعمال شود در این راستا تلقی می‌شود».

اما از آن جا که دیر یا زود قضیه بیرون می‌زند و «امت همیشه در صحنه» بالاخره از ماجرا با خبر می‌شوند در نمایشهای جمعه نوک مسأله به شکل دیگری بیرون زده است. مثلاً:
آخوند تجدد امام جمعه سنگر گیلان در روز ۲۶آبان گفت: «مسئولان ما مجذوب بزرگی غرب نشوند و در افتتاح دفتر سیاسی اتحادیه اروپا، دقت نظر کنند... و اگر مصلحت ماست این دفتر باز شود و اگر مصلحت ما نیست با وسوسه بعضی از نخبگانی که مجذوب غرب شدند، تن به اینکار ندهند».

آخوند شاه چراغی هم در نمایش جمعه سمنان به شکل دیگری «امت همیشه در صحنه» را آماده شنیدن خبرهای پشت کرده و گفت: «شنیده‌ها از تأسیس دفتر اروپا در تهران حکایت دارد، این مسأله در کشور موافقان و مخالفانی دارد، ولی در این باره باید دقت شود تا این دفتر به کانون و پایگاهی برای ضدانقلاب تبدیل نشود».

و آخوند تقی روحانی در نمایش جمعه رودسر در حالی که نظام آخوندی را ملت بزرگ ایران می‌نامید با شرط تحقیر نشدن «ملت» جواز «پهن کردن فرش قرمز» را داد و گفت: «به کسانی‌که دل به بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران بسته‌اند هشدار می‌دهیم مراقب باشند تا عزت ملی زیر سؤال نرود. آقایان هوشیار باشند که فرش قرمز را برای چه کسانی پهن می‌کنند و حواستان باشد ملت بزرگ ایران عزیزند و نباید تحقیر شوند».

با این میزان تناقض‌گویی هر ناظری حیرت می‌کند که رژیم چطور می‌خواهد از این مسأله عبور کند؟ و با آثار داخلی و منطقه‌یی این زهرخوران محتمل چه خواهد کرد؟ البته این یکی از دهها سوالی است که رژیم غرقه در بحران پیش لرزه‌های سرنگونی با آن مواجه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر