جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ آبان ۲۲, دوشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی دوشنبه ۲۲آبان

لينك به منبع:
رسانه های حکومتی

رسانه های حکومتی


در برخی از روزنامه‌های حکومتی امروز خبر زلزله در 15استان کشور به‌صورت کلی انعکاس پیدا کرده و با پرداختن به ابعاد گسترده زلزله از عراق تا کویت و لبنان از بیان خسارتهای مشخص به هموطنانمان خودداری کرده‌اند. به استثنای چند مورد در روزنامه‌های حکومتی امروز برجسته‌ترین عنوانها به ابعاد مختلف وضعیت خراب اقتصادی اختصاص یافته است. از فساد تا رانت‌خواری و تقلب:

آرمان: رئیس اتاق بازرگانی ایران: فساد در کشور سازمان‌یافته است

ابتکار: مدیر کل امور آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی:‌ ۳تا ۷میلیون کودک کار در کشور وجود دارد

ابرار: یک نماینده: تا وقتی مردم قدرت انتخاب ندارند صنعت خودرو درجا خواهد زد

ابرار اقتصادی: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انتقاد کرد: پای دولت بیخ گلوی اقتصاد کشور

اقتصاد پویا: رئیس اتاق بازرگانی ایران: قبح فساد ریخت، فساد نهادینه کار دستمان می‌دهد

اقتصاد پویا: رئیس کانون صنایع غذایی: درون گندم خاک می‌ریزند می‌گویند بخرید!

افکار: انحراف اذهان عمومی از تخلفات نجومی با تأسیس بانک فرهنگیان؛ فساد صندوق، بانک زایید

جوان: نان دام و داغ کباب! توزیع آرد دامی در نانوایی‌ها کباب گیاهی ارزان قیمت، داغ کباب بره و نان گندم را بر دل مشتری گذاشته است

جهان صنعت: ایران بهشت رانت خواران
رسالت: رئیس اتاق بازرگانی: فساد در کشور سازمان‌یافته است

شروع: رئیس اتاق بازرگانی ایران انتقاد کرد: رنج اقتصاد از فساد سازمان یافته

دعوای باندی حول توقیف کیهان موضوع تیترهای مختلف در روزنامه‌های باند خامنه است:
کیهان: انتقام کور از روشنگریهای کیهان – مدیر مسؤل کیهان: دولت نشان داد که توان تشخیص مصالح ملی را ندارد

رسالت:‌ کیهان توقیف می‌شود، آرمان جاده صاف کن مذاکرات موشکی می‌شود

رسالت:‌ حسین شریعتمداری: آیا حمایت از آل سعود و امارات بخشی از منافع ملی است؟

کیهان: این بار کج به منزل رسید!... اگر توقیف کیهان به بهانه اقدام خلاف مصالح و امنیت ملی، حمایت آشکار و بی‌پرده از جنایتکاران آل‌سعود و امارات و ارسال ناخواسته این پیام به ائتلاف جنایتکاران غربی و عبری و عربی برای ادامه جنایت نیست، پس چیست؟!... در این ماجرا می‌تواند علت‌های دیگری نیز داشته باشد که حضور خط مرموز سازش در دولت و شماری از مشاوران و نزدیکان آن، نفوذی‌هایی که منافع خود را در آن سوی مرزها تعریف کرده‌اند و... از آن جمله‌اند.
کیهان ناکارآمدی دولت در تأمین منافع مردم را با ارائه اسناد غیرقابل انکار نشان داده است. هیچ و پوچ بودن برجام را به‌رغم اغراق‌های آن‌چنانی دولتمردان برملا کرده بود و امروزه همه می‌بینند که اسب زین شده را داده و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.

کیهان: مدیر مسئول‌کیهان: دولت نشان داد که توان تشخیص مصالح ملی را ندارد
مدیر مسئول کیهان درباره تخلفی که شورای عالی امنیت ملی به کیهان نسبت داده و تیترهای دوشنبه و سه‌شنبه کیهان را «خلاف مصالح و امنیت ملی» دانسته گفت: شواهد و اسناد موجود به‌وضوح نشان می‌دهند که دولت توان و تخصص لازم برای تشخیص مصالح ملی را ندارد.
مدیر مسئول کیهان درباره تخلفی که شورای عالی امنیت ملی به کیهان نسبت داده و تیترهای دوشنبه و سه‌شنبه کیهان را «خلاف مصالح و امنیت ملی» دانسته است، بیان داشت: شواهد و اسناد موجود به‌وضوح نشان می‌دهند که دولت محترم توان و تخصص لازم برای تشخیص مصالح ملی را ندارد.
وی درباره نداشتن توان و تخصص لازم برای تشخیص مصالح ملی از سوی دولت، تأکید کرد: به همین علت طی 4سال گذشته در بسیاری از موارد به مصالح و منافع ملی ضربه‌های هولناکی زده است که فاجعه برجام، امضای سند خسارت‌بار FATF، امضای سند 2030، اعلام خالی بودن خزانه در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای، اعلام این توهم که آمریکا با یک بمب می‌تواند تمامی تأسیسات نظامی ما را نابود کند! آن هم در بحبوحه تهدید‌های نظامی حریف، اجرای سیاستهای اقتصادی ویرانگر که رکود و بیکاری و تعطیلی بسیاری از کارخانجات و مراکز تولید را در پی داشت، پرداخت حقوق‌های نجومی به مدیران دولتی به‌رغم تنگی معیشت مردم، حمله به برنامه موشکی سپاه در حالی که دشمن با جدیت به‌دنبال مقابله با آن بود و دهها نمونه دیگر از تصمیم‌های خلاف مصالح و منافع ملی که امروزه پیش چشم همگان است و کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که دولت محترم از تشخیص مصالح و منافع ملی عاجز است.
شریعتمداری گفت: توقیف دو روزه کیهان تازه‌ترین نمونه از ناتوانی دولت در تشخیص مصالح و منافع ملی است... شریعتمداری در ادامه گفت: با اقدامات و مواضع فاجعه‌آفرینی که دولت طی 4سال و چند ماه گذشته داشته است، کدام کارشناسی که کمترین آشنایی با منافع ملی داشته باشد، به خود اجازه می‌دهد که دولت را در تشخیص مصالح و منافع ملی صاحب نظر و متخصص بداند؟!... مدیر مسئول کیهان گفت: بعد از توقیف کیهان یکی از روزنامه‌های زنجیره‌یی حامی دولت در مقاله‌ای، مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه را ضروری دانست! که با توجه به سوابق دشمن‌پسند این جریان می‌توان گفت قصد آن دارند که توقیف کیهان را نشانه همراهی مقامات عالی‌رتبه نظام با سیاستهای سازشکارانه خود جا بزنند! یعنی دقیقاً همان ترفندی که در مذاکرات هسته‌یی به کار گرفتند و این در حالی است که اخبار کاملاً موثق حکایت از آن دارد که هرگز به آنان اجازه چنین مذاکراتی داده نخواهد شد.

روزنامه‌های باند روحانی و همسو با او بر ضرورت برجام منطقه‌یی تأکید کرده و ضمن دفاع از سفر هیأت اتحادیه اروپا به باند رقیب حمله کرده‌اند:
ایران: این سفرها نشان می‌دهد اگر بتوانیم با دیپلوماسی و عقلانیت سیاست خارجی خود را پیش ببریم، به جای شعارهای بی‌حاصل، توسعه کشور دستاورد اصلی ما خواهد بود.

جهان صنعت: توهم لانه جاسوسی دوم
در ایران تأسیس سفارت اتحادیه اروپا به تأسیس مقر جاسوسی علیه ایران تعبیر شده و برخی محافظه‌کاران در ادعاهایی عجیب نسبت به بهبود روابط کشورمان با اروپایی‌ها هشدار می‌دهند.
روشن نیست که ادعاهای عجیب و غریب بیان‌شده درباره انگیزه جاسوسی دفتر اتحادیه اروپا علیه ایران، بر چه مبنایی بیان شده... اگر ‌چه همه چیز در دولت برای ایجاد این دفتر در حال آماده شدن است اما در سطوح بالاتر و در میان مقامات قوای دیگر، تأسیس این دفتر مورد مخالفت قرار گرفته و به همین دلیل چشم‌انداز روشنی برای تأسیس و راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران وجود ندارد.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به‌رغم سکوت خامنه‌ای در مورد مذاکره با اروپا، مدعی سازش پنهانی با باند رقیب شده‌اند:
وطن امروز: برخی نشانه‌ها حکایت می‌کند نیازمندان به 3کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در ایران، نشانه‌هایی مبنی بر امکان مذاکره درباره توان دفاعی ایران را ارسال کرده‌اند. مقالات و نوشته‌هایی در باب ضرورت مذاکره با اروپا آن هم به بهانه حفظ برجام در برخی جراید حامی دولت نشان داد یک طیف پرزور حامی دولت دنبال فضاسازی برای مذاکره بر سر برنامه موشکی هستند.
یک اراده قدرتمند در داخل بخشی از حامیان دولت وجود دارد که برای پر کردن خلأ دوستی با مقامات واشینگتن، خواستار حفظ اروپا پای منافع حزبی و سیاسی مشترک با خود هستند.
یکی از این روزنامه‌ها، روزنامه شرق بود که با وجود اظهارات ضدایرانی مکرون و تأکید او بر محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران، برای او سنگ‌تمام گذاشت و با اختصاص صفحه نخست خود به مکرون، تلاش کرد مواضع او درباره منطقه و ایران را تقویت کند! این اقدام خلاف امنیت ملی در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه منادی محدود کردن توان دفاعی ایران است.

ضرورت خوردن زهر منطقه‌یی موضوع عام روزنامه‌های همسو با حسن روحانی است

اعتماد:‌سرمقاله: ما و سناریوی جنگ‌افروزان
در جنگ ویرانگر بین قدرتهای منطقه
طرف‌های درگیر زیرساخت‌های یکدیگر را که طی سالیان و با صرف نیرو و ثروت ملی‌شان برپا داشته‌اند نابود خواهند کرد و برای دهها سال آینده صدها شرکت غربی برای بازسازی همان تأسیسات کار و درآمد ایجاد خواهند کرد. اگر نبرد در بگیرد، جنگ‌افروزان به سلامت در شهرهای‌شان نشسته‌اند و ما در دام سناریوی طراحی شده آنان افتاده‌ایم. به راستی برنده این نبرد چه کسانی خواهند بود؟. اگر آتشی شعله‌ور شود، این آتش سالیان درازی افروخته خواهد ماند، کینه‌های قومی و مذهبی سر باز می‌کنند و دور خشونت و نبرد و کشتن، به‌زودی متوقف نخواهد شد.

شرق: سرمقاله: مدل هاشمی برای عربستان ِ «بن‌سلمان»
عقل حکم می‌کند در چنین شرایطی راهی آبرومندانه برای خروج این کشور از باتلاق منطقه باز گذاشته شود. این عاقلانه‌ترین گزینه برای خنثی‌سازی تلاش‌های فرامنطقه‌یی برای تعمیق بحران بین دو کشور همسایه است. از یاد نبرده‌ایم مرحوم هاشمی رفسنجانی، سیاست‌مدار نامدار کشور، در شرایط پس از جنگ که ظاهراً بهترین فرصت برای انتقام‌گیری از حامیان مالی و نظامی صدام بود، دست دوستی به‌سوی آنان دراز کرد.

آفتاب یزد: سرمقاله: قدردان حضور هاشمی نبودیم
پوتین دیروز تهران بود، امروز در آغوش ترامپ و فردا چه بسا حوالی سرزمینهای اشغالی پیدایش شود. بیانیه‌یی هم که دیروز به‌صورت مشترک با آمریکایی‌ها در مورد سوریه منتشر نمودند در همین راستاست.
روسیه بی‌تردید در سوریه به‌دنبال منافع خود است. دمشق ابزاری می‌تواند باشد تا معادلات میان روسیه و آمریکا به نفع کرملین تمام شود. ناگفته پیداست که تاکنون نیز چنین بوده است. روس‌ها از قِبل حضور داعش در منطقه کم منتفع نشده‌اند. این درست که آنان به‌درخواست رئیس دولت مستقر، در سوریه حضور دارند اما نمی‌توان رد کرد که گوشه چشمی نیز به منافع خود ندارند. صرفنظر از نتیجه فعل کرملین، سیاست خارجی یعنی همین. از همین رو جای تعجب دارد چرا برخی داخلیها با اشاره به فلان حرف بی‌ربط
یک مقام اروپایی حکم صادر می‌کنندکه نباید به آنان اطمینان کرد و یا لازم نیست به تهران راه‌شان دهیم.
حضور مقامهای عالیرتبه غربی در کشور به منزله فروش مملکت نمی‌باشد. وقتی رئیس دولت آمریکا حتی داماد خود را نیز به منطقه فرستاده تا یارگیری کند و فضا را علیه کشورمان نماید چرا ما نباید دیپلوماسی خود را فعال کنیم؟
یا چرا نباید از پتانسیل‌های بلااستفاده سود ببریم؟
در دوره‌ای قدردان حضور مرحوم هاشمی نبودیم؛ او می‌توانست رابطه تهران و ریاض را متحول کند اما نخواستیم. اکنون هم مثل هاشمی داریم تا به میدان بفرستیم.

آرمان:‌روشن است که اتهامات اخیر علیه ایران و تلاش برای ایجاد درگیری یک طرح اسراییلی است تا از طریق ایجاد بحران در لبنان پای عربستان، آمریکا و سایر متحدان سعودی علیه ایران به این جنگ باز شود و در نتیجه درگیری منطقه‌یی به زیان ایران و حزب‌ا... و به‌طور کلی محور مقاومت در منطقه پیش برود. اما ایران همواره متوجه تحرکات مثلث منطقه‌یی و اهداف شوم آنها در خاورمیانه بوده است

اما برخی از جریانهای فارغ از این‌که در گذشته اقداماتی علیه منافع ملی مانند حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد انجام دادند که در منطقه به زیان ایران تمام شد، هم‌چنان مسائلی را در برابر تحریکات عربستان و متحدانش بیان می‌کنند که‌ این اظهارات در این مقطع در راستای منافع ملی نمی‌تواند باشد. نمونه این مهم تیتر اخیر کیهان است.
ابتکار: سرمقاله: چاه بی‌انتهای بدهیها و دولت سردرگم

دولت باید در سال ۱۳۹۶حدود ۲۶هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود انواع اوراق پرداخت کند و پیش‌بینی شده است دست‌کم ۵۰درصد از این رقم به‌سادگی محقق نشود. در بودجه ۱۳۹۶پیش‌بینی شده است که ۵هزار میلیارد تومان اوراق جدید منتشر شود و در اختیار طلبکاران قرار گیرد که با توجه به برخی زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود و اساس آن عدم اعتماد به دولت درباره تأمین منابع اوراق فروخته شده است، به نظر می‌رسد دولت باید در این باره دقت کافی را صورت دهد. برخی تحلیل‌ها این است که اگر دولت دقت کافی در مدیریت بدهی‌ها انجام ندهد، ممکن است سرنوشت یونان در انتظار ایران باشد. مخدوش شدن اعتبار دولت در موضوع پرداخت بدهی‌هایش به طلبکاران گوناگون مثل بانکها، پیمانکاران آب و برق، جاده و تأمین اجتماعی اعتبار کلی دولت را زیر سؤال می‌برد... مهدی برککچیان از اقتصاددانان جوان ایرانی و دانش آموخته کمبریج در سخنانی واقع گرایانه باهشدارهای شدید درباره رشدهای پایین اقتصاد به‌دلیل فقدان سرمای و رشد ناچیز سرمایه‌گذاری به موضوع بدهیهای دولت اشاره و تأکید کرد باافت شدید قیمت نفت در سال 1393بودجه دولت دچار کسری پایداری شده است و ارقام آن نیز بزرگ است. حتی بدون لحاظ کردن باز پرداخت فرع بدهیها که همان سود در نظر گرفته شده است هنوز بودجه دولت تراز نیست. با اضافه شدن بازپرداخت بهره‌ها کسری بودجه ژرف‌تر می‌شود. این در حالی است که بسیاری از بدهی‌هایی که به‌طور مرتب توسط دولت ایجاد می‌شود اقلام خارج از بودجه است و در محاسبات کسری بودجه دیده نمی‌شود. بدهی‌هایی مثل بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، بدهی به نیروگاهها و سایر بدهیها نیز وجود دارند. با توجه به این‌که در آمد دولت از صادرات نفت تنها به اندازه پرداخت هزینه‌های جاری و پرداخت یارانه نقدی است. دولت باید چاره‌ای بیندیشد تا در چاه بی‌انتهای بدهی هافرو نرود.

جهان صنعت: سرمقاله: 3بال شکسته سمت تقاضا
اقتصاد ایران از سمت عرضه با کژی‌ها و کاستی‌هایی همراه است که کیفیت پایین‌تر و قیمت تمام‌شده بالاتر در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی نماد این کاستی‌هاست. این سمت از اقتصاد ایران اما با نقض بنیادین در سمت تقاضای کل مواجه شده و همان میزان توانایی نیز تبدیل به تقاضای مؤثرنمی‌شود... دولت اکنون حتی آن‌قدر پول ندارد تا طلب سه هزار میلیارد تومانی گندمکاران را سر وقت پرداخت کند... تقاضای مردم یا مصرف خصوصی نیز به دلایل گوناگونی آسیب دیده است. تورم فزاینده اوایل دهه 1390منجر به کاهش 20درصدی قدرت خرید شهروندان ایرانی شده

بنابراین بال دوم تقاضای کل نیز توان پرواز و اوج گرفتن ندارد. بال سوم تقاضای کل که سرمایه‌گذاری است نیز با آسیب جدی مواجه است. تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت، در زیرساخت‌های فیزیکی و در اجرای فعالیت‌های معدنی از طرف بخش‌خصوصی به دلایل گوناگون آسیب‌دیده است.

مردان سیاست در ایران باید توجه داشته باشند که ناتوانی سه بال تقاضای کل در بلندمدت می‌تواند اقتصادهای حتی نیرومندتر از اقتصاد ایران را نیز زمینگیر کند و جامعه را با خود به سمت دره مرگ ببرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر