جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

افشاگری تکان‌دهنده عفو بین‌الملل: رژیم اسد در ۵سال گذشته تا ۱۳ هزار نفر را مخفیانه اعدام کرده است

لينك به منبع:
کشتار مردم توسط رژیم بشار اسد

کشتار مردم توسط رژیم بشار اسد


سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه 18بهمن 95 در گزارش تکان‌دهنده‌یی از وضعیت سوریه، اعلام کرد: رژیم بشار اسد از زمان آغاز جنگ داخلی طی پنج سال گذشته، تا ۱۳ هزار نفر «عمدتا غیرنظامی» را اعدام کرده و جسد آنها را به گورهای جمعی سپرده‌ است.

گزارش عفو بین‌الملل بر اساس مصاحبه با ۸۴ نفر از شاهدان و نگهبانان پیشین زندان، مقام‌ها، بازداشت‌شدگان، قضات و وکلا، و نیز کارشناسان، تنظیم شده‌است.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل دیکتاتور خونریز سوریه از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط هفته‌یی ۲۰ تا ۵۰ نفر را در زندان «صیدنایا» در شمال دمشق، اعدام کرده‌ است. بین ۵ هزار تا ۱۳ هزار نفر در این زمان، مخفیانه اعدام شده‌اند که از منظر این سازمان فرادولتی، می‌تواند « جنایت جنگی» قلمداد شده و لازم است سازمان ملل در مورد آن تحقیقات کاملی انجام دهد.

به گفته عفو بین‌الملل عمده قربانیان را افراد غیرنظامیِ مخالف دولت بشار اسد تشکیل می‌دهند: «بسیاری از کشته‌شدگان، در پی شکنجه‌های بی‌وقفه و قطع هدفمند آب، غذا، دارو و درمان، جان خود را از دست داده‌اند».

در میان اعدام‌شدگان و زندانیان، شماری از پرسنل نظامی نیز قرار دارند؛ افرادی که مظنون به «عدم اطاعت» یا دست داشتن در شورش‌ها بوده‌اند.

به گفته «عفو بین‌الملل» بسیاری از این افراد در جریان محاکماتی فاقد اصول اولیه عدالت، در دادگاههای نظامی و در مواردی پس از «اعترافهای اجباری» به مرگ محکوم شده‌اند.

اعدامها «به‌صورت مخفیانه انجام شده است». عفو بین‌الملل می‌گوید اجساد اعدام‌شدگان در گورهای جمعی، جایی در اطراف پایتخت، خاک شده‌ و اعضای خانواده از سرنوشت و محل دفن بستگان خود اطلاعی نداند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر