جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۷, یکشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۷بهمن ۹۵

لينك به منبع:
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی


اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 17بهمن مهم‌ترین عنوانهای خود را به خبرهای داخلی آمریکا اختصاص داده و برخی از لغو موقت فرمان ترامپ توسط دادستان ایالت واشینگتن ابراز شادی و استقبال کرده‌اند و برخی محتاط انعکاس داده‌اند

آرمان: عبور آمریکا از دستور ترامپ!

آفتاب یزد: اگر ‌چه قاضی فدرال واشینگتن فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا را به‌طور موقت لغو کرده است اما رئیس‌جمهور این کشور این حکم را مضحک دانسته و اعلام کرده آن را خنثی خواهد کرد، دعوای آمریکایی پیروز این نبرد سیاسی ترامپ خواهد بود

ابرار: قاضی فدرال آمریکایی: ورود ایرانیان به خاک آمریکا منعی ندارد

اطلاعات: قاضی فدرال سیاتل فرمان ضد مهاجر ترامپ را لغو کرد

ایران: دست رد قضایی بر سینه رئیس‌جمهوری جنجالی؛ لغو موقت فرمان ترامپ

دنیای اقتصاد: مقابله قضایی با فرمان مهاجرتی ترامپ وارد فاز تازه‌یی شد، پس لرزه گسل انتخابات در حاکمیت آمریکا

فرهیختگان: دادستان ایالت واشینگتن حکم رئیس‌جمهور آمریکا را موقتاً لغو کرد؛ ترامپ علیه قانون اساسی

جوان: تعلیق تحقیر‌آمیز ترامپ، با تعلیق قضایی فرمان اجرایی ترامپ در ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور، گمرک آمریکا هم ورود این افراد را به آمریکا آزاد اعلام کرد

جمهوری اسلامی: شکست سنگین ترامپ در تقابل با قانون

ابراز وحشت از پیامدهای تصمیم دولت جدید آمریکا همراه با تناقض‌گویی و دود و دم موضوع عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

حمایت: رویترز پشت پرده ایران هراسی جدید آمریکا را افشا کرد، ترامپ به‌دنبال دائمی کردن محدودیتهای برجام!

ابتکار: کارشناسان درباره مذاکره احتمالی ایران و آمریکا برای کاهش تنشها می‌گویند؛

اطلاعات: جهانگیری: تهدید ملت ایران دستاوردهای نخواهد داشت، حرفهای بی‌ادبانه دولتمردان آمریکا فاقد ارزش است

اطلاعات: کاخ سفید: آزمایش موشکی ایران نقض مستقیم برجام نیست – سخنگوی کاخ سفید: تحریمهای جدید علیه ایران پیش از آن‌که دونالد ترامپ به‌ریاست جمهوری برسد آماده شده بود

رسالت: سردار حاجی زاده: دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما بر سر آنها فرود می‌آید

رسالت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام: ملت ایران، مرعوب تهدیدات آمریکا نمی‌شود

برجام و دستاوردهایش موضوع جدالهای باندی و اعتراف به تنگناهای اقتصادی در روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه است:

آفتاب یزد: جعفرزاده نماینده رشت: قبل از برجام دلارها با قاطرهای 25میلیونی وارد

سیاست روز: سخنگوی اسبق وزارت خارجه: بدون مقاومت قطعاً از جایگاه خود تنزل می‌کنیم، برجام دو و سه اصلاً موضوعیت و جایگاهی ندارد

کلید: آقای حقوقدان تحریمها برگشت!

کیهان: قرار داد با فرانسویها صنعت خودروسازی را نابود می‌کند

کیهان: تخت روانچی: بانکهای بزرگ اروپایی هنوز آمادگی کار با ایران را ندارند

کیهان: سی.ان.ان: تحریمهای جدید آمریکا قرار داد ایرباس و بوئینگ را لغو می‌کند

وطن امروز: نظر رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تحریمهای جدید دولت آمریکا علیه ایران، صالحی: ترامپ همه چیز را خراب کرد

مواضع روسیه علیه مصالح رژیم موضوع عنوانها و مطالب روزنامه‌های هر دو باند است:

نسل فردا: روسیه باز هم ایران را دور زد؛ بدقولهای همیشگی!

جمهوری اسلامی: روسیه در قبال ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا، بی‌تفاوتی نشان داد! دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موضوع رسمی این کشور در قبال ممنوعیت سفر مسلمان به آمریکا گفت: من فکر می‌کنم این موضوعی نیست که به ما ارتباطی داشته باشد!
این بی‌تفاوتی دولت روسیه، جای تأمل دارد.

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضرورت خوردن زهر منطقه‌یی و عقب‌نشینی از توسعه‌طلبی در واکنش به فشارهای جهانی و منطقه‌یی مطالب متعددی را به خود اختصاص داده است:

مردم‌سالاری: تعاملات منطقه‌ای، خنثی‌سازی خصم ترامپ
تیم سیاست خارجی کشورمان از ابتدای کار، با حجم بالایی از مشکلات ناشی از بی‌تدبیریها در حوزه کاری خود مواجه بود و به همین جهت، اولویت خود را حل بحرانهای به وجود آمده توسط تحریم‌ها قرارداد. امروز اما پس از استقرار برجام، می‌توانیم امیدوار باشیم که تیم مذاکره‌کننده دستگاه دیپلماسی، برجامی را در سطح منطقه در دستور کار خود قرار دهد. قطع رابطه با عربستان سعودی، هم‌چون بسیاری از ناملایمات بین‌المللی که به ایران تحمیل شد، اقدامی خارج از کنترل تیم حرفه‌یی دیپلوماتیک دولت یازدهم بود. به‌رغم تمام توان و تخصص این دستگاه دیپلوماسی کشور، در سه سال اخیر اقدام قابل توجهی برای تنش‌زدایی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت نگرفته و امید می‌رود از این پس، با توجه به اقدامات دونالد ترامپ و نیازهای کشور، ارتباط صمیمی و دوسویه با کشورهای همسایه، به‌خصوص همسایگان عربی در دستور کار قرار گیرد. افق این مذاکرات را می‌توان با سفر وزیر خارجه کویت به تهران و ابلاغ پیام شورای همکاری خلیج‌فارس، روشن دانست. سفری که در پیام‌های دو طرف امیدوار کننده توصیف شده است.

مردم‌سالاری: ضرورت هوشمندی و تدبیر: گاهی شرایط اجتماعی و عوامل تاثیرگذار انسانی، شرایطی پیش می‌آورند که سیر امور بر مدار منطق و عقلانیت پیش نمی‌رود... از جمله‌ آن وقایع غیرعادی، گزینش «دونالد ترامپ» است به‌عنوان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین، قدرتمند‌ترین و تاثیرگذارترین کشور به نام آمریکا، بلند قامتی که تا اینجا در عقل سیاسی‌اش تردید وجود دارد.
وفاق و همدلی با کشورهای اسلامی در چنین شرایطی باید بیش از هر زمانی مطمح نظر باشد. باید از فرصت به دست آمده بهترین استفاده را برد.
ما هر چه به اروپا نزدیک شویم و روابط هوشیارانه‌ خود را با چین و روسیه هم نگهداریم، دشمنی آمریکا نسبت به ما کمتر خواهد شد و...

ابتکار: اخطار دونالد ترامپ؛ یادآور یک تجربه
همه چیز از یک اخطار شروع شد. در ١۵ بهمن ٨۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به از سرگیری فعالیتهای هسته‌یی به ایران هشدار داد. در ایران آن روز اما کسی گوشش بدهکار این حرف‌ها نبود. با نادیده گرفته شدن این اخطار، شورای حکام تهدید خود را عملی کرد و پرونده هسته‌یی ایران را در ١٨ اسفند همان سال به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ارسال داشت
امروز اما بر فراز دیگری از تاریخ ایستاده‌ایم. با کنار گذاشته شدن موضوع هسته‌ای، حالا پرونده موشکی به میان آمده است. اولین اخطار درست در بهمن ماه ٩۵، یادآور همان اخطار بهمن ماه سال ٨۴ است و اقداماتی که می‌تواند در پی این اخطار وجود داشته باشد. دو استراتژی تحریم و جنگ به‌طور قطع روی میز دونالد ترامپ قرار دارد.
او برای اعمال تحریم، دیگر به سراغ سازمان ملل و راه پر پیچ و خم قطعنامه نخواهد رفت. او حتی صبوری راه دراز تصویب قانون در کنگره را هم ندارد. ترامپ با فرمانهای اجرایی همان کاری را می‌کند که قطعنامه‌های سازمان ملل کردند. ترامپ برای رفع دو دستگی و اختلاف‌نظرهای عمیق پیش آمده در درون جامعه آمریکا، باید بر موضوعی وحدت‌آفرین تمرکز کند و چه موضوعی بهتر از ایران.
گزینه جنگ در نزدیکترین مسیر انتخاب او قرار خواهد داشت. آنچه مسلم است، دونالد ترامپ در کمتر از چهار سال پیش رو می‌خواهد به همه هدف‌هایش در مورد ایران دست یابد.
استراتژی ما چیست؟! به یقین سیاستگذاران ما باید با واقع‌بینی، دورنمای اهداف آمریکا را در این مقطع زمانی برای ایران در نظر بگیرند و با شیوه‌ای عمل‌گرایانه و خردمندانه راه صحیحی برای عبور از این بحران اتخاذ کنند. تشخیص درست هدف ترامپ در برنامه‌هایش در مواجهه با ایران، و توصیف صحیح هر آن چه که ما داریم و آن چه که آنها دارند، برای تعیین راهبرد حرکت و عبور از بحران، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. امید که این بار با تکیه بر اندیشه و آینده‌نگری بتوانیم از این عقبه سخت و سرنوشت‌ساز عبوری همراه با سلامت داشته باشیم.

ابتکار: رویکرد خشن واشینگتن به ایران هیچ کمکی به حل منطقه آشفته خاورمیانه نمی‌کند. این رویکرد با نادیده گرفتن واقعیتهای جاری تنها می‌تواند به آتش ناآرامی‌ها دامن بزند.
اکنون دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی او ایران را آماج سیاستهای تهاجمی خود در منطقه قرار داده است.
جامعه جهانی درک روشنی از این کینه‌ورزی تازه ندارد. واشینگتن برای موج تازه دشمنی‌ها علیه ایران محتاج بهانه‌هایی قابل‌قبول نزد افکار عمومی است. غیر از این هرچه گفته شود به شعار و رجز خوانی شبیه است تا تهدید واقعی و موثر. دقیقاً از همین رو است که تهران نباید کمترین بهانه را در اختیار خودشیفته‌ای قرار دهد که در ماجراجویی‌هایش تنهاست. نقطه قوت دولت ترامپ علیه ایران، توانمند شدن او دریافتن متحد مشروع است‎ ...

ابتکار: طی هفته گذشته هر روز یک ماجرا و تنشهای جدیدی میان دو کشور ایجاد شده‌است. تنشهایی که از دستور لغو صدور روادید برای ایران آغاز شد و با تهدیدهای پی‌درپی ادامه یافت.
کارشناسان با تحلیل رفتارهای ترامپ و دولت جدید آمریکا اظهار می‌کنند که ایران باید صبورانه و با تدبیر در مقابل آمریکا عمل کند و بهانه‌یی را به دست آمریکا ندهد. اما در شرایط فعلی مذاکره بهترین راه است.
کارشناسان معتقدند که مذاکره دلیلی بر سازش نیست بلکه فرصتها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. البته با توجه به شرایطی که ترامپ و دولت ترامپ دارد شاید امکان مذاکره فراهم نباشد اما ایران باید روابط خود با کشورهای منطقه و جهان را تاحدی گسترش دهد که اجازه همسویی آنها با آمریکا در جهت ضربه زدن به ایران را ندهد.

جمهوری اسلامی: ترامپ در همین دوره کوتاه به خوبی نشان داده که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیست و خود را به اجرای هیچ‌یک از تعهدات آمریکا در هیچ زمینه‌ای، ملزم نمی‌داند.
هنر دیپلوماسی ایجاب می‌کند که در این مقوله، اگر ‌چه باید واکنش‌ها متناسب با ابعاد فاجعه باشد ولی نباید تصمیم‌سازی‌ها و مواضع اتخاذ شده خارج از عرف، منطق و قانون باشد تا آن که خود به معضل تازه‌یی در این مقوله و سایر مقولات مرتبط منجر نشود. روشن است که نباید با ادبیات ترامپ و راه و روش وی، با او حرف زد. نباید واکنش‌ها در مقیاس جهانی علیه ساختارشکنی و تصمیمات غیرعادی و غیرمنطقی ترامپ از جنس همان تصمیمات و اقدامات باشد. چرا که اتفاقاً ممکن است هدف اصلی و انگیزه ترامپ و تیم اطراف ترامپ، دقیقاً تحریک مخاطبین و انجام اقدامات نسنجیده‌ای باشد که بهانه‌یی تازه به آنها بدهد که با تلاش برای یارگیری، دیگران را هم با تصمیمات ابلهانه ترامپ همراه سازد. در چنین شرایطی، عقل و منطق ایجاب می‌کند که افراد غیرمسئول از ورود به مسائلی که در قلمرو مسئولیت آنها نیست بپرهیزند و اعلام موضع و تصمیم‌گیری در این اقدام، رعایت شود.

آرمان: دور جدید قدرت در کاخ سفید حکایت از این دارد که عملکرد کاخ سفید متکی بر هیچ قاعده و قانونی نیست و هدفشان این است که از هر اقدام ایران سوژه‌ای بگیرند و آن را بزرگ کنند و این سوژه‌ها را به شیوه آزار و اذیت تبدیل کنند. این برنامه ادامه پیدا می‌کند، اما شکل آن می‌تواند تغییر کند.
تا امروز از طرف ایران و آمریکا اتفاقی رخ نداده که با روح و اصل برجام مغایرت داشته باشد. خود ترامپ و تیمی که معرفی کرده غیرقابل انسجام و غیرمتعارف است و طبیعی به نظر نمی‌رسد. ترامپ محصول دو جریان سیاسی و امنیتی قدرتمند داخل آمریکا است که همین دو جریان وی را به ریاست‌جمهوری رساندند.
اگر ایران با مهارت و دقت پیش برود ترامپ نمی‌تواند برای ایران خطرناک باشد. باید کانونهای اظهارنظر در ایران کمی کنترل شده‌تر عمل کنند.

شرق: متأسفانه شعارهای تند او و دستگاه دیپلوماسی وی علیه ایران، به سرعت، متولیان ما در داخل را وادار به واکنش‌های سریع و پاسخ‌های لحظه‌ای کرده است. بدون آن که بدانیم موج مخالفت با تصمیمات غیرانسانی ترامپ، خودبه‌خود حرکت مقابله‌جویانه‌ای را علیه او شکل داده و نیازی نیست ما به همان تله‌ای بیفتیم که او برای ما ایجاد کرده است.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، سیاستهای دولت جدید آمریکا، موضوع سوز و گداز و حملات مختلفی شده است که ضمن حمله به باند رفسنجانی و روحانی، از ورود به هر گونه راه‌حلی پرهیز شده است، به‌رغم این تصویر روشنی از انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم ارایه شده است.

کیهان: دولت ترامپ در اولین اقدام ضدایرانی خود ورود ایرانیان (به همراه شش کشور دیگر) به آمریکا را ممنوع کرد و در دومین اقدام، موج جدیدی از اعمال فشارهای سیاسی– رسانه‌یی و احتمالاً قانونی در کنگره این کشور علیه ایران را به بهانه برنامه موشکی در دستور کار خود قرار داده است. قطعاً باید این اقدامات را از دستاوردهای برجام برشمرد که در دولت ترامپ این هنوز از نتایج سحرِ آفتاب تابان است!.
این قضیه بار دیگر نشان داد مسأله هسته‌یی بهانه بود. قبلاً آمریکا با کمک برخی عوامل فتنه در داخل، در جهت تحمیل فشار بر مردم ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی را به‌عنوان تهدید بین‌المللی القاء می‌کرد و اکنون نیز بعد از برجام با تمرکز بر برنامه موشکی سعی می‌کند هم‌چنان به ایران فشار بیاورد.
اما درباره این‌که چرا چنین اقداماتی در دستور کار دولت جدید آمریکا قرار گرفته، باید گفت این اقدامات نتیجه سکوت، انفعال و سیاست لبخند دولت در برابر زیادی خواهی‌ها و تهدیدات استکباری آمریکا است.
اینکه وقتی ترامپ ایرانیان را از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند، رئیس‌جمهور به‌جای موضعگیری در این خصوص، به دیوارکشی در مرز مکزیک واکنش نشان می‌دهد و از نزدیکی و آشتی سخن می‌گوید! و یا این‌که زمانی که وزیرخارجه گستاخ فرانسه در ایران و در حضور وزیر امور خارجه بحث تهدید موشکی ایران را مطرح می‌کند اما با واکنش در خوری روبه‌رو نمی‌شود، آیا طرفهای مقابل جز این پیام را دریافت می‌کنند که در اعمال هر گونه اقدامی علیه ایران مشکلی نداریم؟! برای روشن‌تر شدن موضوع کافی است به این سؤال نیز پاسخ داده شود که چرا علیه چین که همزمان با ایران یک موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل10کلاهک اتمی را آزمایش کرد، چنین فضاسازی‌هایی در دنیا صورت نگرفت!؟
درباره واکنش دولت به اقدامات دولت جدید آمریکا تردیدهایی وجود دارد. آنچه که در ظاهر امر آشکاراست این است که تصمیم‌گیران در دولت دو سناریوی همزمان برای واکنش به اقدامات آمریکا را به اجرا گذاشته‌اند. سناریوی اول اتخاذ مواضع انفعالی برای ارسال پیام به خارجیها و سناریوی دوم اتخاذ مواضع انقلابی برای مصرف داخلی است. البته با اجرای این دو سناریو دولت در یک پیچ‌ تناقض‌گویی نیز گرفتار شده است. ازیکطرف وزیر امور خارجه در توئیت خود اعلام می‌کند با آغوش باز از آمریکایی‌ها استقبال می‌کنیم و از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور ادعا می‌کند اقدام متقابل انجام می‌دهیم. سخنگوی وزارت‌خارجه هم برای تلطیف این واکنش به‌اصطلاح انقلابی اعلام می‌کند بحث مقابله به مثل، مثل رفتار مقابل نیست!.

جوان: آمریکا بیش از پیش تحت تأثیر القائات بازیگران آشوب‌ساز این منطقه و در رأس آن رژیم صهیونیستی و عربستان قرار دارد و به‌روشنی می‌توان مصادیق این موضوع را در حمایت آمریکا از اقدامات یکجانبه و ضد صلح رژیم صهیونیستی در فلسطین و استمرار تجاوزات عربستان در یمن یا حتی درخواست‌های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مشاهده کرد. دونالد ترامپ در انتقاد از اوباما گفته بود که وی نتوانسته جایگاه جهانی آمریکا را حفظ کند و با عملکردش به وجهه و اعتبار آمریکا ضربه‌زده است اما اکنون مشخص می‌شود که ترامپ آمریکا را به کلی در یک منطقه حساس ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک درخدمت بازیگران آشوب‌ساز این منطقه قرار داده است... بر این اساس می‌توان گفت که عربستان از سبک تاجر مسلکی ترامپ استفاده و به نوعی مواضع خاورمیانه‌ای آمریکا را پیش خرید کرده است و استقرار ناو آمریکا در سواحل یمن یا متهم کردن ایران به تأمین تسلیحات دفاعی یمن در برابر متجاوزان سعودی مصادیقی از این پیش خرید می‌باشد...

وطن امروز: برجام را باید در مدارس و دانشگاهها تدریس کرد تا همه بفهمند وقتی رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند: «من به مذاکره با‌ آمریکایی‌ها خوشبین نیستم»، نه سخنی از سر کینه، که حرف حسابی از روی حکمت است! تا همه بفهمند وقتی حضرت آقا، این همه اشاره به دشمن و دشمنی او می‌کنند، نه موضعی صرفاً آرمانی، که ابراز نظری از قضا منطبق بر واقعیت محض و حقیقت آشکار است! تا همه بفهمند حتی ریختن کوهی از سیمان هم بر سر اصل مسلم خودکفایی، دل اجنبی جلاد را نرم نمی‌کند! تا همه بفهمند دست شستن از آرمانها، به هیچ‌وجه راه مطمئنی برای رسیدن به ملک ری نیست! تا همه بفهمند «عمرسعد» تنها و تنها یک قصه برای روضه محرم نیست! تا همه بفهمند عجله برای پر کردن قلب رآکتور اراک با خاک، هرگز برای دشمن قسم خورده، دلیل بر «لغو همه تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق» نمی‌شود!

وطن امروز: برنامه جدید ‌ترامپ برای برجام که اصلی‌ترین مؤلفه در طراحی آن «فشار بیشتر بر ایران» است، بر پایه دسترسی بیشتر به برنامه هسته‌یی به‌ویژه سرک کشیدن به سایت‌های نظامی ایران و همچنین حذف «تاریخ انقضا» ی برخی محدودیتها بر برنامه هسته‌یی ایران پس از یک بازه 10ساله استوار است. در آمریکا تحلیلگران می‌گویند این برنامه ترامپ، به‌معنای اعمال سختگیریهای جدید در اجرای برجام است. جزئیات طرح ترامپ برای توافق هسته‌یی با ایران را خبرگزاری رویترز منتشر کرده است. این خبرگزاری، به طرح دولت جدید آمریکا برای اصلاح برخی مفاد توافق هسته‌یی یا سختگیرانه‌تر کردن روند اجرایی آن اشاره کرد و نوشت: «دولت ترامپ به جای پاره کردن توافق هسته‌ای، در حال بررسی است که چگونه می‌توان اجرای آن را سخت و تشدید کرد و درباره شرایط کلیدی آن دوباره مذاکره کرد». رویترز به‌نقل از 2 مقام ارشد آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، افزود: دولت ترامپ مصرانه از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی خواهد خواست نظارت شدیدتری بر اجرای برجام توسط ایران داشته باشد. ترامپ همچنین خواستار دسترسی و نظارت بر سایت‌های نظامی ایران است.
یکی از این منابع به رویترز گفت: ایده اصلی این است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، باید اجازه دسترسی به این اماکن را داشته باشد. وی در عین‌حال اذعان داشته جلب حمایت 34 کشور دیگر عضو آژانس از ایده نظارت بر سایت‌های نظامی ایران، کار دشواری برای دولت آمریکا خواهد بود.
این دو منبع همچنین گفته‌اند آمریکا به‌دنبال حذف «تاریخ انقضا» ی قبلی برای برجام است که اجازه می‌داد برخی محدودیتها بر برنامه هسته‌یی ایران پس از 10سال شروع به حذف شدن کنند... در حالی تاکنون شاهد واکنش مناسب و درخور شأن ملت ایران از سوی دولت نبودیم که متأسفانه شاهد ایفای نقش مجلس نیز نبودیم. قطعاً اگر در مقابل اقدامات ضدایرانی آمریکا منتخبان مردم در مجلس اقدامات مشابه و متقابلی انجام می‌دادند، اقدامات ضدایرانی آمریکایی‌ها به این همواری اعمال نمی‌شد.

تداوم تحریمها، وضعیت روابط اقتصادی با دیگر کشورها و ناکارآمدی نظام موضوع سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی است:

کیهان: تخت‌روانچی: بانکهای بزرگ اروپایی هنوز آمادگی کار با ایران را ندارند

اعتماد: ابقای «بودجه فرهنگی» نهادهای ‌خاص: کمیسیون تلفیق حداقل ٢٣١ میلیارد و٩٤١ میلیون تومان بودجه برای مؤسسات و سازمانهای نظارت ناپذیر فرهنگی تصویب کرد نایب‌رئیس مجلس: نمایندگان مقصرند

شرق: خلف‌وعده چشم‌بادامی‌ها ادامه دارد؛ قفل چین بر وام ٥٤میلیارد دلاری

جوان: شمال برف، جنوب و غرب گرد و غبار، شرق سیل؛ مدیریت بد بحران
بی‌تدبیری به مدیریت بحران هم رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر