جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۱۰, یکشنبه

گفتگوهای رجب طیب اردوغان با ترزامی درباره تحولات سوریه و عراق

لينك به منبع:
رجب طیب اردوغان و ترزا می

رجب طیب اردوغان و ترزا می


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه 9بهمن 95 پس از دیدار با ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلستان در آنکارا، تحولات منطقه به‌ ویژه سوریه و عراق را با وی مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: 'تحولات منطقه، به‌ ویژه سوریه و عراق در مناسبات میان ترکیه و انگلستان از اهمیت بالایی برخوردار است. مایلیم همکاری ترکیه با نیروهای ائتلاف بین‌المللی از این پس در چارچوب متفاوتی انجام شود'.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه رجب طیب اردوغان همچنین گفت: «ما می‌خواهیم که همکاری ترکیه و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در روند پیش رو در چارچوب متفاوتی ادامه یابد. در این باره مذاکره کردیم. همچنین روند مذاکرات آستانه را مورد ارزیابی قراردادیم. اکنون نیز مذاکرات ژنو در پیش رو است و درباره مذاکرات ژنو نیز گفتگو کردیم. موضوع مهم دیگر سومالی است. همچنین مذاکرات صلح قبرس، درباره این‌که 3 کشور ضامن ترکیه، یونان و انگلستان چه اقدامات دیگری می‌توانند انجام دهند، مذاکره کردیم. مذاکرات چه در ضیافت ناهار و چه در مذاکرات دوجانبه مفید بود.

- درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و مبارزه با تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

- در بعد نظامی ترکیه و انگلستان؛ به‌عنوان دو کشور عضو ناتو همواره در همبستگی هستیم و به همین صورت به اقدامات خود ادامه می‌دهیم. درباره آن چه می‌توانیم انجام دهیم؛ در روند پیش رو و در صنایع دفاعی چه اقدامات مشترکی می‌توانیم انجام دهیم. در این موارد نیز بحث و تبادل نظر کردیم.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به روابط 400ساله میان دو کشور؛ نسبت به تحکیم و توسعه روابط تجاری کشورش با ترکیه تأکید کرد و گفت: ما بر این باوریم که توسعه روابط تجاری به نفع هر دو کشور است و می‌تواند باعث غنی‌تر و مرفه‌تر شدن آنها شود.

وی در این زمینه همچنین تشکیل گروه‌ کاری مشترک انگلستان و ترکیه را برای بررسی عمیق‌تر راهکارهای گسترش روابط تجاری پیشنهاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر