جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ آبان ۱۸, سه‌شنبه

احتمال برنده شدن هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا

لينك به منبع:
هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون


دو رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، پس از هیجده ماه کارزار انتخاباتی، امروز سه‌شنبه 18آبان سرانجام خود را در معرض داوری ۲۲۶ میلیون رأی دهندۀ آمریکایی قرار دادند که در نتیجۀ آن چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا برگزیده خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی مشترک 'رویتر' و مؤسسۀ نظرسنجی فرانسه ('ایپسوس' ) به احتمال ۹۰ درصد نامزد حزب دموکرات، هیلاری کلینتون، برندۀ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود. بر پایۀ همین نظرسنجی، نامزد حزب دموکرات در پایان انتخابات امروز حمایت ۳۰۳ 'بزرگ رأی دهنده' را به دست خواهد آورد و رقیب او، دونالد ترامپ، از پشتیبانی ۲۳۵ 'بزرگ رأی دهنده' بهره‌مند خواهد شد.

نخستین نشانۀ پیروزی یکی از دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نتیجۀ انتخابات در ایالات 'کارولینای شمالی' یا 'فلوریدا' خواهد بود. یعنی ایالاتی که شکست یا پیروزی دونالد ترامپ را رقم خواهند زد.

در این حال، پیروزی هیلاری کلینتون پی‌آمدهای مثبتی برای حزب دموکرات در انتخابات کنگرۀ این کشور خواهد داشت که برگزاری آن با انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور همزمان است. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رأی دهندگان به‌طور همزمان یک سوم اعضای جدید مجلس سنا (یعنی ۳۴ نماینده از مجموع ۱۰۰ نماینده) و کل اعضای مجلس نمایندگان را انتخاب خواهند کرد.

حزب جمهوری خواه از دو سال پیش اکثریت کرسی‌های سنای آمریکا را در اختیار دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری موقعیت جمهوری‌خواهان را در سنا در معرض خطر قرار داده است. در صورتی که حزب دموکرات بتواند ۵ کرسی جدید کنگره را از آن خود کنند، در نتیجه کنترل سنا را نیز در دست می‌گیرد.

پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات 18آبان دست‌کم به مدت چهار سال حضور حزب دموکرات در کاخ سفید را تمدید خواهد کرد، به این معنا که حزب دموکرات خواهد توانست دست‌کم به مدت دوازده سال متوالی ریاست‌جمهوری ایالات متحد آمریکا را در کنترل خود نگه دارد. به این ترتیب، بعد از دورۀ بیست سالۀ فرانکلین روزولت و هری ترومن (۱۹۵۲-۱۹۳۲)، حزب دموکرات طولانی‌ترین دورۀ خود را در رأس قدرت ایالات متحد آمریکا تجربه خواهد نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر