جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

مصاحبه با دکتر نصر الحریری در مورد تحولات بعد از پیروزی دونالد ترامپ

لينك به منبع:
دکتر نصر الحریری

دکتر نصر الحریری


در رابطه با سیاستهای آمریکا در 8ساله گذشته و همچنین پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور دکتر نصر الحریری عضو ائتلاف ملی سوریه روز شنبه 22آبان 95 با تلویزیون اورینت نیوز مصاحبه‌یی داشت. گزیده‌ای از این مصاحبه در زیر آورده شده است:

دکتر نصر الحریری عضو ائتلاف ملی سوریه: طبعاً ما باید به اطلاعات گذشته تکیه کنیم. 8سال دوران ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در آمریکا نه تنها برای سوریه بلکه برای منطقه کاملاً دوران بدی بود. جزئیات این امر هم برای همگان کاملاً واضح و روشن است و نیاز به شرح ندارد. در ماههای اخیر اختلافاتی بین کاخ سفید و سازمان سیا و پنتاگون وجود داشت. این اختلاف به‌دلیل وجود سیاستی شکست خورده در منطقه، بروز کرد. حتی دیپلوماتها هم علیه سیاست دولت اوباما در منطقه مطالب نوشتند. جمهوریخواهان اکنون به مواضع اپوزیسیون سوریه کاملاً اشراف دارند و بارها دولت آمریکا را مسئول ظهور داعش در سوریه دانسته‌اند. دموکراتها در حرف چیزی می‌گفتند اما در عمل چیز دیگری انجام می‌دادند. ما اکنون از ترامپ انتظار اجرای سیاست عملی داریم که بر روی زمین اجرا کند بویژه ‌این‌که او در دوران کارزار انتخاباتی‌اش به دشمنی با رژیم ایران شناخته می‌شد. رژیم ایران نیز سنگ بنای بحران سوریه بحساب می‌آید و اهمیت آن به اندازه اهمیت روسیه است زیرا تمامی شبه‌نظامیانی که در روی زمین می‌جنگند و حتی شبه‌نظامیان وابسته به رژیم اسد، همگی آنها وابسته به رژیم ایران هستند.

تلویزیون اورینت: آیا فکر میکنید ترامپ فقط توافقنامه اتمی با رژیم ایران را ملغی کند یا این‌که سیاست کلی و دشمنی با رژیم ایران و هشدارها به آن را پی بگیرد؟

دکتر نصر الحریری:
من فکر نمی‌کنم ترامپ توافقنامه را لغو کند. اما این توافقنامه مکانیزمهایی برای مانیتور کردن فعالیتهای رژیم ایران دارد. اطلاعات هم تاکنون نشان می‌دهد که رژیم ایران به بندهای این توافقنامه ملتزم نبوده در نتیجه او می‌تواند به این توافقنامه و برداشتن تحریمها علیه رژیم ایران شک کند زیرا این رژیم به توقف فعالیتهای اتمی خود ملتزم نبوده است. ترامپ می‌تواند پروندهای زیادی علیه رژیم ایران باز کند به‌ویژه پرونده‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیانی که در کشورهای مختلف آموزش می‌دهد تا در امور کشورهای دیگر وارد جنگ شوند.

تلوزیون اورینت: در رابطه با پرونده سوریه، اکنون روسیه درصدد برقراری روابط معینی با رئیس‌جمهور جدید است و این کار را هم در پوش مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد، نقش شما در این باره چیست؟

دکتر نصر الحریری:
وظیفه ما ارتباط با دولت جدید به‌ریاست ترامپ و تیم ریاست‌جمهوری و مشاوران اوست که نقش بزرگی در تعیین سیاست خارجی آمریکا دارند. ما همچنین به ارتباط خود با حزب جمهوریخواه که کنگره و ریاست‌جمهوری را در کنترل دارد، ادامه می‌دهیم. زیرا معتقدم که حزب جمهوریخواه پایه سیاست‌هاست.

ما اینکار را برای رسیدن به قطعنامه‌های بین‌المللی و اجرا شدن آنها و همچنین همکاری با دولت آمریکا در مبارزه با داعش ادامه می‌دهیم. زیرا عاملی که باعث ظهور داعش شد، رژیم بشار اسد بود.

ما اکنون حداقل بر روی دو موضوع ایستاده‌ایم. یکی مبارزه با رژیم ایران و جلوگیری از فعالیتهای این رژیم در منطقه و دوم موضوع داعش. من فکر می‌کنم که اگر در تحقق این دو مورد موفق شویم، مشروعیت رژیم بشار اسد را هدف قرار داده‌ایم به این معنا که هر طرفی که امروز با داعش مبارزه کند، لاجرم به رژیم بشار اسد خسارت وارد می‌کند و هر طرفی که با رژیم ایران و نفوذ آن در منطقه مبارزه کند، در واقع با رژیم بشار اسد مبارزه می‌کند.

در مورد روسیه هم ما نگفته‌ایم که وارد توافق با آنها می‌شویم زیرا این روسیه بود که به‌رغم چندین ملاقات و دیدار با هدف ایجاد تفاهم برای کناره‌گیری بشار اسد و تحقق خواسته‌های مردم سوریه آنهم در سایه حاکمیت ملی و منافع مشترک در سوریه، به مردم سوریه تجاوز کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر