جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ شهریور ۲۹, دوشنبه

چالشهای توافق روسیه و آمریکا در مورد سوریه

لينك به منبع:


به گزارش تلویزیون الجزیره27شهریور 95 وزارت‌خارجه آمریکا به روسیه تا روز دوشنبه آینده مهلت داده که کمکهای انسان‌دوستانه را وارد حلب کند، در غیراینصورت مرکز عملیات مشترک با روسیه را راه‌اندازی نخواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد جان کری در تماسی تلفنی به همتای روسی‌اش اطلاع داده است که واشینگتن از مسکو انتظار دارد تا از نفوذی که بر روی بشار اسد دارد استفاده کند تا او اجازه دهد کمکهای انسان‌دوستانه سازمان ملل وارد سوریه شود. این در حالی است که قرار بود شورای امنیت سازمان ملل در مورد محورهای توافق آتش‌بس در سوریه گفتگو کند.

شورای امنیت  سازمان ملل‌متحد  روز شنبه 17سپتامبر از لغو جلسه فوق‌العاده خود خبر داد. بر اساس گزارشات و به‌نقل از هیأت زلاند نو که ریاست موقت شورای امنیت را به عهده داشت لغو نشست این شورا درباره سوریه به‌درخواست آمریکا و روسیه صورت گرفت.

این در حالی است که مسکو اعلام کرده بود آماده است آتش‌بس را برای 72ساعت دیگر تمدید کند. روسیه لغو جلسه شورای امنیت را به عهده آمریکا دانست و گفت:‌ آمریکا تمایلی به مطلع شدن شورای امنیت از جزئیات توافق ندارد.

ظواهر امر نشان می‌دهد ممکن نیست شورای امنیت با توافقنامه موافقت کند چون آمریکا نمی‌خواهد شورای امنیت از جزئیات توافق مطلع شود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در شورای امنیت گفت: لغو نشست به‌دلیل مخالفت آمریکا با انتشار جزئیات توافق آتش‌بسی بود که سرگیی لاوروف و جان کری، وزیران خارجه روسیه و آمریکا اخیراً در ژنو به آن دست یافتند.

از سوی دیگر سامانتا پاور، سفیر آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا بر اجرای توافق آتش‌بس به‌ویژه در زمینه کمکهای فوری و رسیدن آن به سوریها تمرکز دارد.

او اضافه کرد واشینگتن نگران است اطلاعات توافق به دست گروه‌های تروریستی بیفتد و آنها از اقدامات آمریکا قبل از علنی شدن آن مطلع شوند.

از سوی دیگر، روسیه اعلام کرد، آماده است آتش‌بس در سوریه را برای 72ساعت دیگر تمدید کند و از نفوذی که بر روی بشار اسد دارد استفاده کند تا اسد نسبت به آتش‌بس ملتزم باشد. ولی مشروط به این‌که آمریکا وعده جدا کردن گروه‌های تروریستی از مخالفان میانه‌رو را سریعاً اجرا کند.



کاخ سفید: روسیه و رژیم اسد مانع انتقال کمکهای انسان دوستانه به مردم سوریه می‌شوند

کاخ سفید روز شنبه 27شهریور 95 سنگ‌اندازی روسیه و رژیم اسد را دلیل کندی انتقال کمکهای بشردوستانه به مردم جنگ‌زده سوریه دانست.

 جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود گفت: دلیل اصلی نرسیدن کمکهای انسان دوستانه رژیم اسد است. صدها هزار سوریه‌ای در وضعیت اسفناکی قرار دارند. الآن کامیونهای حامل کمکهای بشر دوستانه که می‌تواند جان این انسانها را نجات دهد، درمرز در حال انتظار هستند. مسئولیت این مشکل نیز به شکلی مستقیم به عهده رژیم اسد و کسانی است که در مسکو از وی حمایت می‌کنند'.

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: هیچ‌گونه اطلاعاتی از عقب‌نشینی نیروهای رژیم اسد از گذرگاه کاستلو که اهمیت فراوانی در مسیر انتقال کمکهای بشر دوستانه به مردم سوریه دارد، در دست نیست. وی تأکید کرد: باز شدن گذرگاه کاستلو برای انتقال کمکهای حیاتی به ساکنان مرکز حلب برعهده رژیم اسد است.



مصاحبه  سعد ناجی جواد پژوهشگر خاورمیانه از دانشگاه لندن

در این رابطه سعد ناجی جواد پژوهشگر خاورمیانه گفت:

آمریکا هنوز در مورد آتش‌بس در سوریه جدی نیست. روس‌ها تلاش می‌کنند جزئیات توافق انجام شده با آمریکا را منتشر کنند ولی آمریکا هنوز تردید دارد یا نمی‌خواهد که این توافق علنی شود.

اختلافهای زیادی میان طرفین وجود دارد. مهم‌ترین اختلاف آینده بشار اسد است. این موضوع هنوز معلق است.

آمریکا در روزهای گذشته با این ادعا که می‌خواهد در کنار اپوزیسیون میانه‌رو و ارتش ترکیه بجنگد 40 کماندو به مرزهای ترکیه و سوریه فرستاده است. متعاقباً مطبوعات فیلمی را منتشر کردند که در آن استقبال اپوزیسیون میانه‌رو از این کوماندوها با سنگ را نشان می‌داد و آنها را از اماکنی که در آن حضور داشتند بیرون کردند و گفتند ما با شما همکاری نخواهیم کرد چرا که برخوردهای شما دوگانه است.

شورای امنیت هم می‌خواهد قطعنامه‌ای مشابه همان قطعنامه که برای عراق صادر کردند، صادر کند ولی روس‌ها اجازه نخواهند داد.

تلویزیون الجزیره: در صورتی‌که آمریکا بر سر توافق انجام شده تردید دارد چرا آن را با روس‌ها امضا کرد؟

سعد ناجی جواد پژوهشگر خاورمیانه: در داخل دولت آمریکا و میان وزارت‌خارجه و وزارت دفاع اختلاف وجود دارد. وزارت دفاع آمریکا قطعاً نمی‌خواهد هیچ توافقی را در مورد سوریه با روسیه امضا کند و به‌رغم گذشت شش سال، اصرار دارد که بشار اسد را کنار بگذارد. ولی وزارت‌خارجه نظر دیگری دارد. اوباما به‌دلیل این‌که در پایان دوران حاکمیتش است متزلزل و مردد است. این دلیل پایه‌یی است. نمی‌خواهم بگویم که همه آنها غیرجدی هستند ولی دست‌کم یک دودستگی در دولت آمریکا وجود دارد و این دلیل دست بستگی است که دولت آمریکا در آن گرفتار شده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر